Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 175 visningar
5 svar

Snacka om hänryckning!

gunhild

11 maj 2008 kl. 15:14

Pingstdag i skogen, älglegeskål,stenmurkla och det mest hänryckande, fynd av 9 st bombmurklor.

0 389 visningar
68 svar

DUELL!

Bo Reyer

17 sep 2007 kl. 15:42

Detta inlägg riktar jag direkt till Herr B Sandh. Vilket gulsvart lag tar guldet senare i höst?? Jag har satsat 3 spänn på AIK.

0 191 visningar
3 svar

Vilken ticka är detta?

gunhild

9 maj 2008 kl. 13:50

Kan det vara en platt-ticka som ser ut så här? Tog med den eftersom jag tyckte att den såg ut som en sjöfågel.

0 469 visningar
6 svar

Sarcoscypha austriaca (med krulliga hår på undersidan

gunhild

10 maj 2008 kl. 16:24

Kjell O hat tittat på vårskålarna i mikroskop och säger att detta är rätta namnet.
Sarcoscypha austriaca (med krulliga hår på undersidan)
Kjells bilder.

0 196 visningar
7 svar

Till Gunhild!

Sofia, Skåne

10 maj 2008 kl. 01:18

Se tråden JAS eller någon annan!

0 194 visningar
6 svar

Är det här den strimmiga varianten??

anithau

10 maj 2008 kl. 17:26

I dag hittade jag dessa, men blir lite osäker på arten.
Är det: strimmig brödkorgssvamp (cyathus striatus) el brödkorgssvamp (crucibulum laeve)

Är tacksam om någon vill svara.
Jag har aldrig sett dem förut i verkligheten.

0 329 visningar
11 svar

Gomorron och Varm och Glad Pingst, ALLA!

Jan A, Uppsala

10 maj 2008 kl. 07:34

I går trillade ärtsångaren omkring och idag ska det bli + 25. Nu drygt 16 efter + 4 som nattsvalast.
Mattias* har granne med sippskål och så har vi, en hel grann kohage/park. Men vi vill inte ha såna elaka svampar på våra tomtvitsippor! Tyvärr klarade inte kamera och gube riktigt av färgen…
En gul häxring var lättare än “lavendelblått”!

0 464 visningar
15 svar

JAS eller någon annan

Robban

1 maj 2008 kl. 22:46

Vad ska jag göra med späda Rabarber,
Är ca 20 cm långa stjälkar nu.
Har Ätit paj så det börjar trycka ut från öronen.Jätte gott. Förra året frös vi in men nä inte samma sak.
Snälla kom med råd

0 466 visningar
15 svar

stenmurkla

Agneta

9 maj 2008 kl. 13:16

Jag har i dag varit ute och plockat stenmurkla. Jag är inte så duktif på det här med svamp.det enda jag har kommit fram till är att den är giftig men går att äta efter fövällning men nu undrar jag om det nu inte skulle förvinna allt det giftiga vad är det som händer?

0 174 visningar
1 svar

Blåslav

P3

9 maj 2008 kl. 17:13

Jag gissar på blåslav, men vad är det gula till vänster i bilden? För litet förstås för artbestämning, men jag undrar bara om det är något som tillhör blåslaven eller om det är någon annan art som försöker tränga sig förbi?

0 190 visningar
2 svar

DIETER

anithau

9 maj 2008 kl. 15:01

Nu har jag varit och kollat trollhänderna. De finns kvar, hittade 15 st i olika storlekar. De är inte lika fräscha som tidigare, men ändå.

0 279 visningar
3 svar

På död sälg

gunhild

8 maj 2008 kl. 17:28

Den här tickan växte på en sälglåga, vet inte säkert vad det är.

0 164 visningar
2 svar

Nu vill jag bara krypa iväg.....

anithau

9 maj 2008 kl. 09:08

Ett litet bidrag till den allmänna floran.

0 394 visningar
1 svar

Är detta citronticka?

gunhild

8 maj 2008 kl. 21:16

Jag har varit ute och visat trollhand, skivtickor och vårskålar. Hittade då den här tickan på en tallåga.
Bland dom scharlakansröda växte dessa dynor på en murken gren på marken vilka är det?

0 257 visningar
1 svar

Scharlakansvårskål

Skogsfrun (Gudrun)

9 maj 2008 kl. 10:06

Hittade ett par såna här i Obbola utanför Umeå igår. Antar att det är scharlakansröd vårskål. Eller finns det förväxlingsarter?

0 362 visningar
3 svar

Rökpipor och grodor!

Jan A, Uppsala

8 maj 2008 kl. 21:35

I måndags hade vi en fin dag med tre barnbarn i skogen på e.m. och sen med på grodexkursion på kvällen.  På väg till groddammen, medan det ännu var “ljust”, kollades rökpipsvamparna från 20 april. Efter 15 dagar var de inte lätta att hitta, torra, snigelätna, fula och svåra att se bland löven - dessa undanfösta på bilderna.
De sista solstrålarna lyste på hasseln vid den gamla stigen vid en stilla grodvik., ingen rom lagd, bara enstaka groddjur rörde sig i vattnet. Undrar hur ...mer…

0 181 visningar
1 svar

Tre från i dag

gunhild

8 maj 2008 kl. 17:34

En vacker piggplätt på rönn, en kaksvamp och en lysticka på väg fram.

0 190 visningar
7 svar

Toppen

Lena M

8 maj 2008 kl. 20:13

Ibland blir man glatt överraskad som på em. när jag gick en promenad efter byvägen och ca: 3 - 400 m hemifrån, i dikeskanten stod 34 toppmurklor.Den största murklan mätte 16 cm och vägde 64 gr., så stora toppmurklor har jag aldrig sett
På ena sidan gammal planterad granskog, på andra sidan blandad barrskog och nån enstak björk.

0 276 visningar
10 svar

Gerraldine-Vårmusseron

Dieter Endom

5 maj 2008 kl. 13:18

Nu är det högtid att kolla dina vårmusseronställen i Vällingby.
Jag plockade mina första idag här i Solna (se bilden)
Lycka till och berätta om du hittade.

0 224 visningar
3 svar

dieter endom

anithau

8 maj 2008 kl. 06:15

Hej Dieter!
Kan du tipsa mig om var jag kan få tag i denna uppsats om fläckkantareller?
Tack på förhand

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone