Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 321 visningar
13 svar

En bagge till

Tina Nordberg Kolsva

13 maj 2008 kl. 12:54

De här stötte jag på en varm dag
16:e mars. Ett dussintal låg o trykte under en sten. De utsöndrsde en dålig lukt som påminde om sillake, när jag tog i den.Ville alltså inte bli hanterade och framför allt inte bli fotade. En asbagge av något slag har jag kommit fram till.

0 257 visningar
8 svar

Vår/försommarbilder idag

"JAS" Helsingborg

11 maj 2008 kl. 01:16

3 Bilder från trädgården idag, ingen svamp med lite info om hur det ser ut här nere.

0 229 visningar
7 svar

Bara en bild

anithau

13 maj 2008 kl. 22:26

Den här bilden gillar jag.

0 1748 visningar
16 svar

Vad beror detta på??

anithau

12 maj 2008 kl. 12:15

I dag på min vandring stötte jag på detta träd. Min fundering är, hur kan ett träd bli så “angripet”, vad är det och vad beror det på?

Jag hoppas verkligen att någon/några kan ge mig ett svar.
Stort tack på förhand.

0 231 visningar
5 svar

Vad kan det vara?

NadaL, Umeå

12 maj 2008 kl. 23:16

Här hemma råder hetta diskussioner, när det gäller dessa “mjuka kuddar”.
Första två bilder är dom som växer på gråal och på den tredje bilden är den som vi hittat idag och växer på gran.
Alla tre är väldig mjuka och vid tryck rinner det varaktig vätska.
Kan någon hjälpa oss?

0 849 visningar
3 svar

Kan man hitta toppmurklor?

Carina

13 maj 2008 kl. 18:35

Hejsan alla glada svampletare!
Bor i Norrbotten och undrar.
Kan man hitta toppmurklor i Norr?
Och har någon hittat stenmurklor i norr.
Eller är det för tidigt.

0 307 visningar
8 svar

Vad säger experterna?

Dieter Endom

8 maj 2008 kl. 16:23

Bland vårmusseronringarna fanns det en där det kom upp nästan orangefärgade svampar. Trodde att det kunde vara tidiga bolmörtsskivlingar och har dom nu på sporprovning. Någon av *norna som vet.

0 268 visningar
6 svar

Är inte säker på vad jag hittat!!!

anithau

11 maj 2008 kl. 16:51

I dag hittade jag denna. Jag har en fundering om det kan vara gränsticka (phellinus nigrolimitatus), den växte på en granlåga.

Tack på förhand

0 445 visningar
15 svar

Lårmuskler

Tina Nordberg Kolsva

8 maj 2008 kl. 15:31

det kan man snacka om här.Släng er i väggen grabbar. Den här gynnaren kom in och hälsade på i dag. Slog sig ner i pelaggonen och följde snällt med ut på balkongen för fotografering.
Men i solvärmen blev det fart, runt runt i blomverket. Den som vet får så småningom avslöja vad det är för art. Under tiden får vi andra gissa.

0 286 visningar
0 svar

Murklor!

Gunvor

13 maj 2008 kl. 12:28

Någon som vet om murklorna poppat upp i Norrbotten?
Någon som hittat några än.
Tittar på löven på björkarna och det tyder på att det börjar bli dags för en svamptur.

0 789 visningar
18 svar

skalbagge

kyllan

10 maj 2008 kl. 22:44

den va så fin så jag bara måste få med den, eftersom han kom i min väg idag, ha en fortsatt bra pingst

0 285 visningar
6 svar

Vilken pyrenomycet?

Hans v E

7 maj 2008 kl. 21:53

Är det någon som klarar denna pyrre på fjolårsplymspireastjälk?
Den har trådsporer och böjda parafystoppar.

0 249 visningar
1 svar

Jan A / Vårmusseron

Dieter Endom

12 maj 2008 kl. 20:18

Hur ser det ut med dina vårmusseroner? På mina ställen är det nu rena öken, torr som bara den. Nu behövs det massor med regn även för den fortsatta svampsäsongen.

0 318 visningar
6 svar

Skålröksvamp/örbyängar HBG.

"JAS" Helsingborg

12 maj 2008 kl. 13:52

Hej hittade denna röksvamp på Örbyängar i går när vi hade pickninck vid havet och ungarna badade. Jag tror att det är en Skålröksvamp, verkar vara den som är tidigast av röksvamparna, eller? Det kommer 3 bilder på svampen och sedan 6 bilder lite blandat från samma område.

0 330 visningar
3 svar

Den gamla trädgården

Tina Nordberg Kolsva

11 maj 2008 kl. 22:10

blommar nu och hästarna har kommit ut. Underbart att trampa iväg dit och bara finnas till.
Med minneskort.

0 666 visningar
2 svar

Kan det vara timmerticka?

gunhild

11 maj 2008 kl. 21:54

Den här tickan växte på en naken tallåga,tror att det är timmerticka.

0 265 visningar
0 svar

Menyförslag

A-M

12 maj 2008 kl. 08:11

Vad står på menyn?

0 252 visningar
11 svar

Livskraft

Tina Nordberg Kolsva

25 apr 2008 kl. 08:52

tycker jag de här träden visar. De kämpar vidare hur motigt det än verkar. Nu är våren här och de ska snart stå i full prakt med blad och blom. De är som vi fulla med kämpaglöd.Jag ska gå tillbaka dit till den gamla trådgården när det blommar, den är underbar nu så......
Det botde finnas vårmusseroner där.

Ha en skön fredag och kommande helg.

0 1024 visningar
4 svar

Blå musseron

klas Jaederfeldt

6 maj 2008 kl. 11:35

detta sände jag till länstidningen i Södertälje ,få se om dom tar in det

Värdssensation vad det gäller svamp i sverige.

Ett par st, Blåmusseroner är funna 5/5 av Maud Wickman Blombackagatan i södertälje.

Denna svamp är en mycket sen senhöstsvamp, och vad jag vet så har den bara hittats tidigt 1 gång förut tidigare än normalt och det var i Glanshammar 8 juli 2004.
Det kan hända att en del höstsvamp som Rökslöjskivling/Blekgul slöjskivling och Föränderlig tofsskivlin…mer…

0 210 visningar
2 svar

Vilken murkla?

Bengt Sandh

10 maj 2008 kl. 01:10

Senaste tiden har varit jobbig. Varje morgon runt kl. 07.00 väcks jag av ett underligt läte som jag först trodde kom från en fågel. Ljudet gör mig galen. Kan det vara en tuppmurkla eller är dt kanske en stönmurkla? Den syns inte, bara hörs. Kan den vara giftig? Kan man höra det i så fall?

Tacksam för tips!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone