Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 572 visningar
11 svar

Vad är detta?

gunhild

6 maj 2008 kl. 14:27

Den här bulliga saken växer på en björklåga. Den häftigaste jag sett av den sorten.

0 242 visningar
12 svar

Lyckad utflykt

anithau

7 maj 2008 kl. 20:23

I dag när jag i min ensamhet vandrade runt i skogen skrämde jag först upp två rådjur.
Sedan så råkade jag se att det lyste rött i marken. Det var scharlansskålar överallt.
På kvällen var jag och Nada dit igen. Vi hittade säkert 100-150 skålar i alla stadier. Helt otroligt.Det finns säkert mer.

0 1292 visningar
23 svar

Att ätas, men vad?

Jan A, Uppsala

6 maj 2008 kl. 23:32

På bilden finns en delikatess.  Jag tog två ex. i slottsparken i Bjärka-Säby, Ögl 1974. De två har blivit massor av tusental. Vi äter varje dag under en dryg månad på våren. Gissa vad det är!

0 645 visningar
4 svar

Fråga till Jan A

Dieter Endom

7 maj 2008 kl. 16:24

Jag tror att du kan det här. Var under våren en hel del på Färingsön i Mälaren och upptäckte många mistlar, både på gamla äppelträd och en stor sälg. Hur vanliga är misteln i Sverige och hur långt upp i Landet finns de?

0 308 visningar
26 svar

Inte svamp

Geraldine Vällingby

16 apr 2008 kl. 16:34

Dessa har kommit upp i mina krukor på balkongen, 1 ser man blommor på. Gissa gärna:

0 207 visningar
1 svar

Vid foten av bok

H-O.T på Hvilan

7 maj 2008 kl. 10:50

Från oktober, denna svamp med fot tryckt till en boks stambas,foto från Skåne. vad kan det vara?

0 345 visningar
6 svar

Gula skålar

Tina Nordberg Kolsva

6 maj 2008 kl. 20:03

hittade jag på döda kvistar i lärken. Ganska stora 2-3 mm.
kan det vara Lachnum bicolor?

0 249 visningar
3 svar

rostnavling och kottehätta?

NadaL, Umeå

6 maj 2008 kl. 08:12

Hittade dom små svampar igår.
Kan någon hjälpa och säga har jag gissat rätt eller?

0 955 visningar
10 svar

Svamp eller något annat?

Enelie, Linköping

4 maj 2008 kl. 21:40

Är de här lilleputtarna en sorts svamp eller någon lämning av en insekt?
Gissningsvis så var de max 1 mm varje prick.
Någon som har en gissning eller vet?

0 160 visningar
2 svar

stenmurkla

Lena M

6 maj 2008 kl. 18:50

i ordets rätta bemärkelse !

Växte uppe på en sten med ett tunt lager mossa

0 775 visningar
8 svar

Murklor-var?

Marianne

5 maj 2008 kl. 20:45

Jag skulle gärna vilja veta i vilken “terräng” man ska leta efter murklor? Ni som är duktiga på det, dela gärna med er av ert kunnande.

0 186 visningar
1 svar

Vårtecken

gunhild

5 maj 2008 kl. 14:02

I dag när jag körde löv och kvistar till komposten hittade jag den första.Nu måste vi ut på murkelsök.
Det andra fanns i dammen tidigt i morse vid min morgonpromenad.
Den tredje är sen i går.

0 653 visningar
5 svar

Försäljning av svamp

Ditte

4 maj 2008 kl. 15:33

Vart vänder man sig om man vill sälja svamp? T.ex kantareller,trattkantareller,
murklor mm. i Umeå med omnejd.

0 269 visningar
3 svar

möglig fnöskticka?????

klas Jaederfeldt

5 maj 2008 kl. 21:40

när en Fnöskticka ser ut så här så sprider den sina sporer, detta sker på våren ,(nu) alla andra tickor sporerar på hösten, därför trodde man länge att fnösktickan var en steril svamp.

men det ni ser nu som det vita är tickans sporer

0 1168 visningar
4 svar

Ingen svamp, korsord

Sofia, Skåne

5 maj 2008 kl. 20:05

Kan någon norrlänning hjälpa?

Det står GÅNGEN I NORR.

*RTEN

vad är *?

0 222 visningar
10 svar

Tre vilda

Tina Nordberg Kolsva

5 maj 2008 kl. 09:21

som hör våren till.

0 189 visningar
3 svar

Vinterskål igen

NadaL, Umeå

5 maj 2008 kl. 20:23

Besökte idag med min man, dom två platser där jag hittat 16 vinterskålar,men tyvärr, var det bara två vinterskålar kvar.
Som tur var hittade jag på nytt ställe viterskål igen och så dom gammla,hederliga klibbtickor.

0 253 visningar
5 svar

Fotoutflykt

Tina Nordberg Kolsva

5 maj 2008 kl. 10:15

med besvikelse igår.Gubben o jag cycklade ut till ett vackert herrgårdslantbruk, solen gassade o allt bådade för bästa förhållanden. Vi skulle spana bland kohagar och hässlen. Det började bra, i gräset på öppen mark i hagen låg en vacker svart huggorm o solade.Ett bra tillfälle , ingen stans för kraken att gömma sig. Vi motade ormen från varsitt håll tills den fann för gott att stanna o inta försvarsställning. Då gjorde jag mig redo för att ta vårens pangbild. Ställde i…mer…

0 424 visningar
10 svar

Svart stenmurkla?

Christina

4 maj 2008 kl. 15:02

Jag har precis kommit hem med några hittade murklor. Jag trodde allt var stenmurklor, men vissa exemplar är inte bruna utan närmast svarta… är de också stenmurklor?

0 766 visningar
12 svar

snigel som gillar svamp

klas Jaederfeldt

4 maj 2008 kl. 20:38

detta är en Arion subfuscus, ni känner igen den på att det är den enda svigeln som har gult kropps och krypslem.

den gillar svamp

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone