Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 175 visningar
4 svar

Lite blomster

Tina Nordberg Kolsva

3 maj 2008 kl. 23:49

smygfotade i andras trädgårdar.
Känner ni igen dem?

0 240 visningar
9 svar

Bildgåta

Tina Nordberg Kolsva

3 maj 2008 kl. 13:43

Vad är det här?

0 197 visningar
0 svar

tusenskönor

guran

4 maj 2008 kl. 23:40

är tusenskönor svampar?

0 320 visningar
6 svar

Vårskålar

gunhild Västerbotten

4 maj 2008 kl. 11:52

Till min stora glädje kommer dom i år dom scharlakansröda vårskålarna. Dom har precis krupit upp bland löven intill en snöhög.

0 253 visningar
10 svar

Årets största

Helena A

2 maj 2008 kl. 13:18

Detta är den största stenmurklan jag hittat i år.
Hemma från skogen med den och åtskilliga till så vägde jag den.
495 gram visade vågen,

0 333 visningar
4 svar

Öronmurkla

Bo E

4 maj 2008 kl. 20:30

Öronmurkla har jag sett rapporteras.
Vad är det?
Finns ej i databasen.

Har ett svagt minne av att ha sett den i nån gammal svampbok, men minns ej om det var en ätlig art.

0 169 visningar
3 svar

Fynd idag

Alf Pallin

4 maj 2008 kl. 19:12

Från ett hygge i Hälsingland

0 264 visningar
14 svar

STOR KLIBBVARNING

anithau

3 maj 2008 kl. 13:49

Vill visa “några” festliga former som dessa tickor kan ta. Färgerna är också otroliga.

0 199 visningar
3 svar

Nytt i trädgården

Mikael R

3 maj 2008 kl. 21:20

Denna blomma kom in i gräsmattan för några år sedan. Vill någon gissa, eller så kanske ni vet vilken det är?
Glitterbläcksvamp har f ö börjat dyka upp i gräsmattan också, fast den är inte ny.

0 509 visningar
6 svar

Någon slags skålsvamp

Eva Öland

3 maj 2008 kl. 20:25

Undrar om jag kan få lite hjälp igen med en skålsvamp?

0 175 visningar
0 svar

Artikel om arter.

Enelie, Linköping

4 maj 2008 kl. 12:59

Hittade den här artikeln på Aftonbladet.
Kanske kan vara av intresse när man tänker på Artportalen och rapporter.

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70840020_852__,00.html

0 165 visningar
3 svar

Fynd från igår med ???

anithau

4 maj 2008 kl. 08:41

Kan och vill någon säga om detta är gammal kötticka?Den finns på granlåga.

STORT TACK på förhand.

0 183 visningar
1 svar

vilken sort ??

peter

4 maj 2008 kl. 12:08

vilken sort e denna

0 247 visningar
2 svar

Blek stenmurkla

Lena M

3 maj 2008 kl. 20:34

Dessvärre tänkte jag inte på att ta en bild på foten, men kan någon avgöra om de ljusa murklorna är blek stenmurkla ? De växte på samma lokal, körväg för timmer, mest granskog ?
Hur skiljer man dem bäst, foten, färgen, åsarna ????

0 214 visningar
5 svar

De allra minsta

Tina Nordberg Kolsva

2 maj 2008 kl. 12:42

Eftersom solen inte vill infinna sig o jag inte kan vänta testar jag de här bilderna iaf.
Bild 1, vita små med tofsar. I lupp syns det att de har “hatt” o “fot”. Mindre än jag kan mäta.
På lövträd.
Bild 2. Grå skålar, lika små på lövträd.

Dessa var åxå från grannens vedhög.
Vad säger ni finns några ideer?

0 3048 visningar
66 svar

Vågar vi äta stenmurklor?

Gunilla F

22 apr 2007 kl. 13:50

Hej. Hittade idag för första gången i mitt liv stenmurklor! Runt omkring de två vi plockade växte en mängd svampar som såg ut som någon sorts skålsvampar. Dessa hade samma färg som stenmurklorna och exakt samma typ av kött. Kan det ha varit unga exemplar av murklor?
Enligt vad jag läser på nätet är det inte riskfritt att äta stenmurklor ens även efter en ordentlig förvällning med påföljande sköljning. Är jag pjåskig som är lite rädd för dem? Hur gör ni själva?

0 220 visningar
2 svar

Naftalinluktande skinn

NadaL, Umeå

3 maj 2008 kl. 09:58

Först,trodde jag att det var ett vacker styvskinn,men när jag kom närmare(0,5m),förvånades jag över den starka naftalin lukten(har luktsinne som en spårhund,Anitha kännde lukten först när hon kom riktigt nära)
Skinnet växer på ett murken,mossbevuxen lövträd.
Har någon förslag?

0 287 visningar
5 svar

Skinn?

Geraldine Vällingby

3 maj 2008 kl. 09:07

Undrar vad detta är, kan det vara mjukskinn?

0 189 visningar
8 svar

Fler insekter m.m. ingen svamp.

"JAS" Helsingborg

1 maj 2008 kl. 20:23

Lite bilder på annat, insekter & blommor, Otroligt nog är det svampbrist här just nu men det kommer nog så småningom hoppas jag. Så då får ni stå ut med detta. Och vet ni vad de heter så kom igen.

0 164 visningar
3 svar

Ticka

Geraldine Vällingby

3 maj 2008 kl. 09:16

Dessa tickor hitta jag på en stubbe på landet, Bergshamra Norrtälje igår. Vet någon vad det är? Alla 3 bilder är tagna på samma stubbe.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone