Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Nu har det hänt grannen har kört iväg den fantastiska tidigare omtalade vedhögen.Den blir braa ikväll. Med sorg i hjärtat hjälpte jag till att lasta veden på traktorkärran. Jag hittade många puttar
Bild 1 En enda på ett brunt skinn
ca 5mm hög. Lövträd.
Bild 2 På samma träd Ca 3 mm en liten grupp.
Bild 3 samma träd, en grupp ca 10-12 mm höga.
Samtliga gamla o torra.
Jag har tittat på Irenes länk till
Nada och det är inte lätt. Men söta är de.
I morgon ska ni få se de…mer…
heter på latin antrax (tror det stavas så).
tänkte berätta kul men oxå ruskig grej från min tid på naturhistoriska riksmuseet.
i samlingarna hade vi en del bakterier, b,la denna, i samband med att det sändes vitt pulver av denna i USA burjade vi fundera om det verkligen var något som vi skulle jobba tillsammans med.
prof, ringde till något smittskydds .... vad det nu hette, de kom tog på sig dubbla skyddsoveraller, hanska och rymdhjälm, stoppade ner våra farligheter i dubbla pla…mer…
Det här är bara en locktråd för att dra uppmärksamheten till tråden med det blygsamma namnet “Murklor?”. Det kan råka sig så att det jag hittat är en bombmurkla, vilket kan vara intressant för en del. Där finns bilder för artbestämning, Klas Jaederfeldt har pekat ut att det kan vara just en sådan. En “second opinion” skadar inte.
Var snäll och skriv inga inlägg i den här tråden.
hittade ett gäng murklor i dag, det har varit dåligt me dem i mina trakter annars,
Tänkte visa min murkeltork, en ram har jag klätt med myggnät, som sttåt på distanser (flaskorna) samt en gammal dammsugarmotor son blåser rumstempererad luft på dem.
har även hört från mitt förlag att de börjat sända ut min bok “svampboken” till affärerna
Här kommer bilder på små svampar från asplåga, de två första ca 5-8 mm växer på veden, dom vita “blomkålshuvudena” från 1 x 1 mm till 2 x 3 mm ser ut att växa på gammal barkticka. Tänker mig inte att det går att artbestämma dem, tyckte bara att de var lite roliga. Fast visst vore det kul med namn på dom
Jag var idag en liten sväng i en Eklund/skog, tyvärr ligger den i anslutning till E4an. alldeles utanför HBG. (Rosendalsslott) Jag har länge funderat på att ta en koll här men idag var där inte mycket svamp, inte som jag såg i alla fall. Skålarna och mindre svampar är lite svåra att hitta nu när Vitsippor, Svalört och gräset börjar bli rätt högt, ja högt och högt men i alla fall så högt att det döljer det mesta av det småvuxna. Ja i alla fall så hittade jag Sippskål för…mer…
I den betade åravinen blommar gullvivorna nu ifred. De första åren vi bodde här (på 70-talet) vallfärdade gullvivsplockningsproffs hit för att skövla sydluten inför ‘Mors dag’ men detta har upphört!
Och blomningen är i år tidig!
Partier med maskrosor omväxlar med gullvivorna och för dem är svampanknytningen nära!
Ännu närmare svampen hamnar vi inne på pensionärskuvösen, där det i går såg ut så här uppe under taket. Ute har knopparna bara hunnit svälla. Hoppet om fram…mer…
Blev lite inspirerad av klas Liljebaggar. Har några kryp som jag inte vet vad de heter. Nu kanske man får på näbben igen för att det inte handlar om svamp men det är ju här på detta forumet som den breda kunskapen finns så varför vända sig någon annan stans? Har ni förslag så kom igen och tack på förhand.
Kolla, om ni inte redan har gjort det och inte hade några komentarer men något svar har ni säkert på den första i denna tråden. - Några svampar & annat - 08-04-21 (jans svar verkar rimligt men?)
En hel del om de finska undersökningarna av riddarmusseron (och andra goda matsvampar) finns i det helfärska meddelandet från Linköpings svampklubb.
Se:
http://svampklubben.org/maj2008.html
Titta också i de äldre notiserna m.m.
Det dracks en del vid majbrasan.
skulle jag gissa på växande i hästhagen, annars är det rätt så magert på svampfronten, det är nog regn som behövs tror jag.
Trevlig helg till alla !