Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Plocka följande. Späda maskrosblad (helst som har varit täcka med en hink eller liknande i några dagar då är de best) späda kirskålsblad, Almfrön, Citronmeliss, färsk Mynta, späda Boklöv (för dem som kommer åt det går bra med späda Björklöv oxå men inte så mycket då) Harsyra små späda Mjökörtsskott (förvällda) någon svamp så klart, hyvlad Parmesanost, och riven hackad vitlök efter tycke blandad i olivolja som dressing och lite balsamvinäger. Om man vill kan man bla…mer…
Hittade denna ticka på granlåga, på barken, blockterräng med tall och gran på berg. Det fanns 6 st i varierande storlek, den största 5 x 3 cm och 1 cm tjock totalt med porer, tunnt kött närmast barken. Färg ljust chokladbrun, porerna också ljusare bruna längre in i svampen,det är bara den torra ytan som har bildens färg. Lukt och smak mild. Stora porer, gammal och torr, men finns det ändå någon ide vad det är?
Hej på er!
Jag har varit på ett intressant föredrag av Tommy Svensson där han berättade om människor som fått olika symtom och blivit sjuka (även han själv)orsakade av tillsatser i vår föda!
De som är “gamla svampmänniskor” känner kanske Tommy sedan tidigare intresserad av tickor,matsvamp m.m.svampkonsulent
Läs hans sida och begrunda!
Har du möjlighet gå på hans fantastiska föredrag.
Läs hans nyhetsbrev och köp Handbok för den kräsne konsumenten.Där han beskriver alla t…mer…
Var på en prommenad till Judarskogen igår eftermiddag. Judarskogen är Stockholms första naturresevart och bildades 1995. Fotade lite, underbar dag och fin natur. Blev mycket besviken när vi efter en stund ser att ngn har klottrar ner halva skogen längs med tunnelbanans gröna linje. Undra om det går att sanera, såg att en klottrad sten vad daterad -06, har inte varit i denna skog på ett par år, mycket tråkigt.
Hej Jan! har nu planterat fröna jag fick av dej, i små krukor på balkongen. Tror du att det funkar eller är det för kallt på nätterna?
Ha en trevlig Valborg!
M v h
Geraldine
Nu har jag lagt in min Peziza ampelina både genom att skriva saknas och att bara skriva släktnamn som du sa. Och det utfördes.
Hur ska jag sedan hitta fyndet i “visa fynd”?
Hej! Är det nån som hittat toppmurklor än? Förra året var jag ute i mitten på Maj men då var de redan blöta och tråkiga så det känns som det skulle vara läge redan nu. Är det nån som vet, eller när bästa tiden för dessa läckerheter är? Soliga hälsningar Ingela
Har testat hyggen med ganska klent resultat. Tacksam för tips på bästa sökmiljö.
Dagen för ett beslut börjar närma sig, och jag har funderat på två olika modeller från Canon. PowerShot G9 0ch A650 IS. A650 har en stor fördel, och det är den vridbara displayen. Och G9 har RAW-formatet.
Ni som har erfarenhet av RAW, är det värt att satsa på det? Blir bilderna mycket bättre? Det beror säkert vad man skall ha bilderna till och en massa annat, men jag skulle ändå vara intresserad av höra lite åsikter.
Jag har på enklaste sätt (tror jag) inrapporterat en lokal för vårmusseron 2007 där jag absolut INTE vill plocka matsvamp, en lokal för nyligen skördad lysticka och en med läderskål! Det funkade! Också Michaels anvisningar för redigering funkade, när jag kompletterade med att lystickan hamnat i “Eget herbarium”! Likaså gjorde Irenes anvisningar om bildinläggning (läderskål).
Det är egentligen ganska märkligt med tanke på alla felmöjligheter som erbjuds!
Jag har dock fortfar…mer…