Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 179 visningar
6 svar

Rund toppmurkla

Jörgen J

27 apr 2008 kl. 12:31

Hej, jag är utpräglad kantarellplockare, lite Karl-Johan och sånt också. Hittade 4-5 såna här i vår gräsmatta häromdagen, borde väl vara rund toppmurkla, eller vad säger ni lite mer vana svampvänner? Bor i södra sverige.

Med hälsning om ett gott svampår.

Jörgen

0 163 visningar
5 svar

Färgklick/ skål från idag

Alf Pallin

27 apr 2008 kl. 21:15

Scharlakansvårskål varsågod,
i ett fuktigt område lövträd och planterad unggran, ett 30-tal skålar.

0 244 visningar
4 svar

Två kärelkspar, tickor

"JAS" Helsingborg

27 apr 2008 kl. 22:17

Hittade inte någon vårsvamp på Söderåsen i går men ett ufo, jag tror det var någon av norrlänskorna som kom upp med den iden att tickor faktiskt kan på minna om ufon och jag får hålla med att så kan det vara. Så hittade jag flera Fnösk och Klibbtickor som fastnat för varandra, har inte sett detta innan vad jag kan på minna mig om.

0 400 visningar
4 svar

Tallticka ?

Tina Nordberg Kolsva

27 apr 2008 kl. 16:18

Är det äntligen en sådan jag hittat på jättetall i Västerås utmed Svartån.

0 224 visningar
7 svar

Redan torka

Tina Nordberg Kolsva

24 apr 2008 kl. 08:20

i våra trakter, man kan gå  i skogen i strumpfötterna.Kärren är endast lite fuktiga. Murkelhygget där det fanns massor i fjol är knastertorrt. De som kommit upp är torra o inget nytt på G.I granskogen och på skuggiga stigar finns massor murklorna där är fina.Där har jag knappt hittat något alls på 10 år.Fyndplatserna varierar. Rafsade åt mig en tröjärm full på motionsrundan igår.
Hur ser det ut i era trakter?

0 204 visningar
3 svar

Ticka, osäker?

Enelie, Linköping

26 apr 2008 kl. 01:23

Den här känner jag mig osäker på.
Kan det vara en Eldticka?
(... eller kanske Fnöskticka?)
Någon som har förslag?

3 bilder

0 166 visningar
1 svar

Till Geraldine

Ragnhild, Vällingby

27 apr 2008 kl. 17:56

På Fornkullens ena kortsida, den mot rondellen står ett stort träd, kanske en ek, jag kommer inte ihåg exakt. Runt trädet finns en stor kraftig häxring med vårmusseron. Det kan vara lite livligt där uppe men jag har aldrig råkat ut för något eller känt mig på något sätt hotad.

0 223 visningar
3 svar

sippskål

Mattias Andersson

27 apr 2008 kl. 11:01

på grannens tomt.

0 171 visningar
5 svar

Dagens Fynd

Dieter Endom

24 apr 2008 kl. 20:14

Var ute kollade stenmurklor i dag av en speciell anledning och som jag skriver om i en ny tråd.
Det blev några timmar i Tyresta Nationalpark. Här är bilderna av fynden.

0 195 visningar
4 svar

Ett klick för skogen

Skogsrået

25 apr 2008 kl. 21:31

Klickar alla för skogen varje dag? Jag klickar på tre datorer, men alla som har tillgång till åtminstone en dator borde klicka iaf en gång om datgen!

0 282 visningar
1 svar

Gomorron!

Jan A. Uppsala

26 apr 2008 kl. 05:40

Kl. 05.19 kom denna felinställda och annorlunda soluppgång till!

0 169 visningar
3 svar

Dagens färgklickar

Tina Nordberg Kolsva

25 apr 2008 kl. 23:12

sorry utan svamp, det är sååååå torrt.
Förra året hade vi två röda gullvivor. Bara en ensam i år,men den lyser upp som tio.

0 223 visningar
14 svar

Gissa tickan

gunhild Västerbotten

25 apr 2008 kl. 09:06

Den här tickan hittade jag nu på morgon när jag promenerade på skaren. Vet ni vilken det är?

0 388 visningar
4 svar

Högt upp på en asp

Alf Pallin

20 apr 2008 kl. 17:42

En gamal asp mycket grov i kanten mot en åker. Tickan påminner om korkmussling, seg och korkartad i köttet, labyrintiska porer grova skivlika, ljusbruna. Ovansidan mjukt filtartad något zonerad hattar upp till 6 cm långa och ca 2 cm utskjutande. Mild att tugga på smakar nästan gott. Kan jag få något namnförslag, antrodia albida?

0 1322 visningar
3 svar

Hur torkar jag murklor

Tage

24 apr 2008 kl. 19:36

Har i dag hittat 2,5 kg murklor. Hur torkar jag dom bäst - har en svamptork som jag använder till trattisar - kan jag använda den?

0 179 visningar
4 svar

Hjälp

G.G

23 apr 2008 kl. 18:18

Letade murklor och fann den här .Växte på en bark och sågspånstipp

0 382 visningar
7 svar

Köp av stenmurklor

Dieter Endom

24 apr 2008 kl. 20:29

Kl 07:00 ringde en av Stockholms grönsaksgrossister till mig och undrade om stenmurklorna börjat komma. Han har en kund som ville ha mellan 5 och 10 kg färska stenmurklor. Jag lovade att återkomma imorgon (fredag) med rapport. Det var därför jag begav mig till Tyresta. Det blev bara 1.3 kg.
Är det någon här på forumet som är intresserat att plocka och sälja ta då kontakt med mig imorgon före kl 10:00 på 070-603 12 99
Du bör vara bosatt i eller omkring Stockholm.
Hör av er så...mer…

0 298 visningar
8 svar

Vilket djur?

Helena A

24 apr 2008 kl. 18:33

Vem har gjort detta spår?
Någon kunnig här?
I aktuell skog har jag sett lospår men detta stämmer inte, för stort för att vara grävling också.

0 341 visningar
11 svar

Vilken tur

NadaL, Umeå

24 apr 2008 kl. 07:23

att fisken inte var på hugget igår,så jag snurrade kring med kamera och uppteckte dom här:

1. Bland unga aspar -långfotad röksvamp?

0 239 visningar
4 svar

I en gammal trädgård

Tina Nordberg Kolsva

23 apr 2008 kl. 10:50

på ett plommonträd, växer denna ticka. Vill kalla den plommonticka. Bild 1.

Å lite andra från strandkanten på björk.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone