Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 174 visningar
5 svar

Från murkelskogen

Tina Nordberg Kolsva

22 apr 2008 kl. 08:50

De ovannämnda blev det dåligt med 1 st.Men jag hittade den här vid ett surhål på en bit lövträdsbark.
2 cm hattbredd. Det är väl en skräling av något slag? Vilken?

0 934 visningar
11 svar

Artportalen som lokalguide

Jan A, Uppsala

23 apr 2008 kl. 15:10

I gÃ¥r morse använde jag ffg uppgifter i Artportalen för att söka rätt pÃ¥ en lokal för att smÃ¥ningom besöka den. För att hÃ¥lla stilen valdes en rökpipsvampfyndplats och koordinaterna skrevs in i kartprogrammet i gis.lst.se.  Lokalen poppade snyggt upp som en röd prick pÃ¥ förväntad plats, vilket den ocksÃ¥ gjorde i Artportalens “Koordinater, visa pÃ¥ karta”, dock som blaffa pÃ¥ en oanvändbar karta.  Jag hade valt den “närbelägnaste” lokalen för att klara av det hela pÃ¥ kvälle…mer…

0 231 visningar
3 svar

Lena M

gunhild

23 apr 2008 kl. 22:23

Skriv in “artportalen” i sökrutan uppe till vänster dÃ¥ poppar det upp flera trÃ¥dar med tips om hur man lägger in fynd. Lycka till Lena.

0 406 visningar
3 svar

Vilda blommor i rabatten

Mikael R

23 apr 2008 kl. 22:39

Innan matsvampssäsongen kommer igång i stor skala, det finns ju i och för sig vårsvampar, kan det vara kul att t.ex. studera blommor.
Dessa hittade jag i en av mina rabatter. De har inte funnits där tidigare och är egentligen vilda, och dessutom ovanliga här i Sjuhäradsbygden i Västergötland.
Kanske har någon en gissning på vad det kan vara?

0 191 visningar
4 svar

Vad för svamp?

Caroline

23 apr 2008 kl. 19:51

Behöver hjälp med att finna ut vad detta är för något. Är väldigt dålig på svampar. Fann denna i skogen. Ska ha med det i ett skolarbete.

0 183 visningar
2 svar

Dynor och häftiga tickor

gunhild

23 apr 2008 kl. 17:41

Är min första en björkdyna eller nån annan art? Jag tror att den växer på en allåga.
Dom två andra tickorna var modell större.

0 367 visningar
21 svar

En del från idag, Tjohoo

"JAS" Helsingborg

19 apr 2008 kl. 19:53

Här kommer en del bilder från Vallåkra HBG i dag. Känsliga peroner varnas då det förekommer ORM på 2 bilder men jag förvarnar för dessa, Snok, Grodyngel, Blommande Körsbär, lekande nejonögon, bin, vår i skogen, Skålsvamp? och Stenmurklor. Stenmurklorna kommer först.

0 218 visningar
3 svar

TACK

Helena A

23 apr 2008 kl. 06:50

Tack för alla gratulationer igår.
Bara en liten rättelse.
Evus hade fel om min ålder det var 18 jag fyllde och inget annat.
Firade gjorde jag i lördags genom att för tredje gången i livet åka och krama vargar.

0 1416 visningar
21 svar

svampkorg

Lena M

22 apr 2008 kl. 07:45

brukar diskuteras när säsongen kör igång. Såg den här i Jysk:s senaste reklamblad, hopfällbar och kostade 29.90

0 214 visningar
4 svar

i skogen i dag

klas Jaederfeldt

22 apr 2008 kl. 14:16

jag var ute å letade stenmurklor hittade 2 st pyttar, så jag tröttnade att leta, drog mej till en bit bättre skog för tickor i stället.

hittade Phellinus nigro-limitatus på samma låga som jag fann den på för ca. 25 år sedan, den käkar långsamt, men nu kan den nog inte finnas kvar i så många år till.

en bit längre bort, hittade jag ett nyfynd av junghuhnia (Steccerinum) collabens, det var en väldigt ung och otypisk frk.

0 357 visningar
7 svar

FÃ¥gelsundet

Dieter Endom

22 apr 2008 kl. 16:37

Bilderna är tagna vid FÃ¥gelsundet i nordöstra Uppland. SippskÃ¥lar kommer det massor pÃ¥ vÃ¥r skogstomt. Havtornstickorna var lite svÃ¥ra att kommer intill för att ta kort, mÃ¥nga och lÃ¥nga taggar “riktades” mot mig. Havtornsknopparna hÃ¥ller pÃ¥ att spricka upp nu.

0 174 visningar
4 svar

Från kvällspromenaden

gunhild Västerbotten

22 apr 2008 kl. 20:00

Jag har varit ute och klättrat i älvsbranten och såg denna stora gamla fortfarande upprättstående gran med massor av tickor. Det skulle behövts två såna som mig för att nå runt den. Jag har aldrig sett så många tickor på samma barrträd tidigare.

0 317 visningar
3 svar

Raggskinn och?

NadaL, Umeå

22 apr 2008 kl. 07:24

Är det raggskin som vexer på avsågad björk?

0 452 visningar
13 svar

Rökpipsvamp!!!

Jan A, Uppsala

20 apr 2008 kl. 21:11

Vi kom för en timme sen hem efter en ljuvlig em-/tidig kvällsexkursion med fika vid en berömd glup uppe pÃ¥ storskogen.  Men före fikat gjorde vi nÃ¥t annat, vi kollade mina fyndplatser för rökpipsvamp, som jag sÃ¥g där ffg 1969 och därefter dÃ¥ och dÃ¥ genom 70-90-talen och in pÃ¥ 2000-talet.  Det är samma “lokal s.l.” där Micke fotade ett ex i tisdags.  Vi hittade snabbt ett 40-tal och slutade sen räkna och smÃ¥ningom ocksÃ¥ att leta efter fler. Den största “flocken” bestod av mins…mer…

0 169 visningar
1 svar

Vänta på fler toppmurklor?

Nina H, Sthlm norr

22 apr 2008 kl. 17:13

En - säger EN - toppmurkla i trädgården - ca 5 cm hög. Skall jag vänta på fler eller göra en liten tapas?

0 295 visningar
5 svar

Har någon sett...

Bengt Sandh

21 apr 2008 kl. 23:54

...mina stavgångsstavar?

Jag vet att jag hade dem under tidigare delen av min senaste promenad men när jag kom hem var de borta.

Däräffter har jag fåt svårtt at stava.

Om du har uplyssningar om äller har sett minna stavar kan du mäjla mäj under rubricken “upphitade stavgÃ¥ngsstavar”.

0 173 visningar
0 svar

Klicka!

"JEF"

22 apr 2008 kl. 14:14

Glöm inte att klicka!

0 273 visningar
9 svar

Vad är detta?

Maric

21 apr 2008 kl. 14:28

Var ute och rensade på tomten. Hittade en gammal planka. Dessa små skålar växte på den, ser ut som små piller i dem oxå.

0 201 visningar
1 svar

Parkering för svampplockare!

gunhild

21 apr 2008 kl. 22:09

Jag blev glad när jag ställde mig på den här parkeringen, men vid närmare eftertanke skulle jag kanske inte stått där.
Förlåt att jag inte har nåt mer om svamp.

0 272 visningar
4 svar

Svamp från Grand Canaria ?

"JAS" Helsingborg

2 apr 2008 kl. 21:14

Hej pÃ¥ er1 Kom just hem och har laddat ner bilderna frÃ¥n semestern. Bland dem finns denna “Ticka”? som växer pÃ¥ en platan ca: 1000m över havet. Mest ser det ut som fogskum, tyvärr gick det inte att komma Ã¥t den närmare dÃ¥ det döende trädet var inhägnat utanför en kyrka och det är pÃ¥ PÃ¥skafton. Lite känsligt var det nog och det stack nog i en del troendes ögon med en galen turist klättrande pÃ¥ kyrkostängslet fotandes en gul massa pÃ¥ ett träd. Ja är det nu nÃ¥gon som kan tÃ...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone