Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 273 visningar
4 svar

Svamp från Grand Canaria ?

"JAS" Helsingborg

2 apr 2008 kl. 21:14

Hej pÃ¥ er1 Kom just hem och har laddat ner bilderna frÃ¥n semestern. Bland dem finns denna “Ticka”? som växer pÃ¥ en platan ca: 1000m över havet. Mest ser det ut som fogskum, tyvärr gick det inte att komma Ã¥t den närmare dÃ¥ det döende trädet var inhägnat utanför en kyrka och det är pÃ¥ PÃ¥skafton. Lite känsligt var det nog och det stack nog i en del troendes ögon med en galen turist klättrande pÃ¥ kyrkostängslet fotandes en gul massa pÃ¥ ett träd. Ja är det nu nÃ¥gon som kan tÃ...mer…

0 173 visningar
5 svar

Till Gunhild

Alf Pallin

20 apr 2008 kl. 19:47

Hej, här kommer tre fnösktickor som tack för goda råd , artportalen bild.

0 192 visningar
0 svar

Ostronskivling

Ann-Britt

21 apr 2008 kl. 08:44

Skåne-lotta du som gjort det här eller någon annan.

Som sagt den 1 april “planterade” vi mycelet i toarullarna. De har nu stÃ¥tt tre veckor men när inte täckta pÃ¥ sidorna med mycel. Ska jag lÃ¥ta rullarna stÃ¥ längre eller ska jag ställa dem kallt och hoppas det kommer svamp.
Det har kommit som små träd på några ställen.

0 1367 visningar
9 svar

Kulor på eklöv?

Enelie, Linköping

19 apr 2008 kl. 18:56

På det här eklövet antar jag att det har varit någon insekt i farten men vad?
Någon som har någon idé?

0 380 visningar
5 svar

Öronmurkla ell. skål?

Enelie, Linköping

20 apr 2008 kl. 18:23

Från idag:
Växte tillsammans med tallstubbe på kulle av sand (högt upp på kullen). Ganska ljust och soligt.
(De växer i samma område som jag plockar Stenmurklor.)

Storlek: De flesta hattar 2-5 cm + 1 st. som var 8 cm.
Mycket kort fot.
Några växte gyttrade andra ensamma.
Ingen smak och lukt (som jag kände.)

4 bilder

0 519 visningar
22 svar

Se Upp För Svampen

"JAS"

24 sep 2007 kl. 19:17

Föränderlig tofsskivling?  SVARA
Brittis som tur är skall du inte köra i morgon, Jag testade en konstig svamp för 30 Ã¥r sedan och det gör jag inte om, sÃ¥ skit i svamp som du inte är säker pÃ¥ den, det är inte säkert att man kan lita pÃ¥ foton och sporprover med “gladpack” dÃ¥ ska man nog bo i Holland. Om man nu har en massa papper hemma för att göra prover, sÃ¥ föreslÃ¥ att man har lite svarta pappaer Ã¥xÃ¥ sÃ¥ dela svampen eller lägg svampen pÃ¥ “halva havla” fattar ni eller. ...mer…

0 1490 visningar
6 svar

Ätbara murklor

Mossning

19 apr 2008 kl. 19:31

Som rubriken lyder. Är det bara att sätta igÃ¥ng och förvälla och därefter “steka” dessa murklor.

0 220 visningar
3 svar

Intressant ledare (inte svamp)

cicki T Belgien

20 apr 2008 kl. 13:02

Vill inte sätta igång en debatt men eftersom ämnet varit uppe här kan detta vara intressant läsning http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_1155043.svd

0 297 visningar
11 svar

Bråk

Sofia, Skåne

19 apr 2008 kl. 16:12

Det finns tydligen individer här på forumet som ibland kläcker ur sig oförskämdheter. Jag skulle vilja föreslå för alla att inte svara eller reagera på sådana inlägg. Att behandla dem som luft. Om vi alla gör så, kommer personen som kommit med ett spydigt inlägg förstå att han/hon passerat gränsen.

Vi kan inte begära att Micke i tid och otid ska behöva radera inlägg. Vi ska vara tacksamma att han skapat detta eminenta forum.

Genom att inte reagera pÃ¥ spydiga inlägg, hjä...mer…

0 183 visningar
6 svar

Svamp m.m.

gunhild

20 apr 2008 kl. 12:55

Vilken ticka växer på björkens sågade sida den lyste vit på långt håll? Är det en hjortticka på bild 2 och 3?

0 288 visningar
1 svar

VÃ¥rsvamp?

Sebbe

20 apr 2008 kl. 12:48

Det är såhär att jag håller på att knåpa ihop en bröllopsmeny såhär till våren och jag vill ha en säsongsanpassad meny. Därför skulle jag vilja ha lite tips på goda svampar som växer på våren i Sverige om det nu finns några sådana?

0 226 visningar
9 svar

Gissa?

Evus

19 apr 2008 kl. 09:17

Här kommer en bild, som ni kan få gissa på om ni vill.
Vem/vilka har varit framme här?
(det kanske är lätt)

(dom bor grannar med Tina N…om det kan vara till nÃ¥gon ledtrÃ¥d :-)  )

0 234 visningar
4 svar

Vilka skinn?

NadaL, Umeå

18 apr 2008 kl. 13:44

Första skinn växer på barklös lövträdslåga,al tror jag.

0 245 visningar
3 svar

Artportalen rapporthjälp

Alf Pallin

19 apr 2008 kl. 23:58

Hur göra för att bifoga bilder till rapporten? Och titta på fler bilder än veckans senaste.

0 249 visningar
0 svar

Intressant i Husby-LÃ¥nghundra s:n!

Jan A, Uppsala

20 apr 2008 kl. 10:22

Vi var i gÃ¥r funktionärer vid vÃ¥r förenings del av orienteringstävlingen “Uppsala Möte”. Tävlingscentrum lÃ¥g pÃ¥ en betesmark (f.d. Ã¥ker) i Knivsta k:n.  I kanten rann en fin bäck med klibbal, hägg, vitsippor och uppströms en del hassel. Undrade om biotopen var “känd” och kollade hemkommen.  JodÃ¥, den finns beskriven bland Uppsala kommuns naturomrÃ¥den.  (Knivsta “bröt sig ur” Uppsala för nÃ¥gra Ã¥r sen.) Nära bäckravinen finns ett gammalt, litet marmorbrott och ytterligare tv…mer…

0 192 visningar
3 svar

Är det

Lena M

20 apr 2008 kl. 07:38

rökslöjskivling jag hittade igår ???

Växte på barrvedsrester inte långt ifrån alla skålsvamparna. Där fanns också helt vita svampar som jag försöker att artbestämma men återkommer förmodligen om dem.

0 189 visningar
5 svar

Skål

Lena M

19 apr 2008 kl. 15:03

ifrån mig också.

Kom på en plats idag där jag räknade uppemot ett 40-tal scharlakansröda vårskålar, de var häftigt.

Vid vägkanten och invid stubbarnas rötter såg jag de här, stybbskål, eller vad ?

0 400 visningar
18 svar

Aprilväder

Bo Reyer

16 apr 2008 kl. 18:53

Vädret hittills denna månad har verkligen gjort rätt för namnet. Kalla nätter varvat med regn och snö på dagarna. Klimax var i måndags då vi som bor i Sala bjöds på regnskurar, kraftiga hagelskurar samt åska! Nu verkar det börja ordna till sig, eftermiddagen var solig och det blir tydligen ännu bättre imorgon.

0 456 visningar
4 svar

Kanske stybbskål.

Alf Pallin

19 apr 2008 kl. 19:28

I en grop i marken långt in i skogen, kolbotten. Växer de här skålarna. Stybbskål?

0 180 visningar
3 svar

På en björklåga

gunhild

19 apr 2008 kl. 17:57

Vill visa några färgklickar fotade denna underbara soliga dag när snön så sakta sjunker undan. De två första växer på en nyss framtinad björklåga. Tredje bilden visar vår badstrand vid Umeälven, det verkar inte så badvänligt just nu.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone