Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 207 visningar
2 svar

Svart Vårskål

Enelie, Linköping

19 apr 2008 kl. 18:24

Idag var första skogsturen på länge.
Jag hitta en mindre granskog där det fanns gott om Svart Vårskål.

0 174 visningar
6 svar

Annorlunda vårbukett...

anithau

19 apr 2008 kl. 13:48

Med denna färgglada vårbukett, önskar jag alla på forumet en trevlig och skön helg.

0 487 visningar
2 svar

Vad på asplåga?

Alf Pallin

19 apr 2008 kl. 19:22

På en grov asplåga i för övrigt granskog växer denna ticka. Den breder ut sig flera dm, och finns på flera ställen på lågan.Den växer på barken och i grenveck. Lågan verkar inte legat så lång tid ,ej genomrötad. Svampen smakar ingenting. Ganska stora porer, oregelbundna, antydan till hattar eller knölar. Först tre bilder på tickan och så en bild på stammen.
Vad tror ni det är , tycker den vrekar intressant.

0 341 visningar
14 svar

Skålar i dag

Tina Nordberg Kolsva

18 apr 2008 kl. 22:00

Tre skålat uppe på en gammal mossig rotvälta av gran. Det är en gammal orörd blandskog, numera naturreservat. Har inget med mig hem förutom bilderna. Detta är bonus eftersom jag var där för att fota äppelmossa.
Skålarna är ca 12mm breda o saknar fot. Vilka är det.

Bild 3-4
Små hättor vid kottar, det fanns ganska många och ingen såg ut att växa på någon kotte. De satt ganska löst i marken. Tips?

0 253 visningar
4 svar

Artportalen; sökhjälp

Jan A Uppsala

19 apr 2008 kl. 06:36

Här kommer del 1 av en enkel ‘Artportal-hjälp’ för SÖKNING pÃ¥ art (för att hitta lokaler).
Det är kanske den enklaste delen, för många den enda som behövs.
Den leder fram till riksomfattande “fyndlistor” med den senaste rapporten först. Sen är det bara att gÃ¥ bakÃ¥t i tiden!  Landskap och sÃ¥nt finns angivet.
Jag har tyvärr inte hunnit göra mer, utan hur att söka “geografiskt” och pÃ¥ andra sätt fÃ¥r bli nästa uppgift; om inget händer frÃ¥n” högre ort”!
Trevlig helg!

“SÃ...mer…

0 378 visningar
2 svar

På tall låga

Alf Pallin

19 apr 2008 kl. 10:57

Vad är det jag har fotat, har ett förslag men väntar och ser om det kommer olika bud.

0 213 visningar
0 svar

På björklåga

gunhild Västerbotten

19 apr 2008 kl. 17:52

Lägger in några bilder från denna underbara soliga dag som vi har. Snön sjunker så sakteliga ihop.
Dom första två växer på en nyss framtinad björklåga. Den tredje bilden visar vår badstrand nere vid Umeälven, det ser lite kallt ut just nu.

0 282 visningar
14 svar

I dag vid havet

gunhild Västerbotten

17 apr 2008 kl. 16:06

Har haft en skön promenad vid ett öppet hav. Hittade en del tickor som jag vill dela med mig av. Dom gula små plopparna som växte på en gammal bräda vill jag gärna veta vad dom heter. Ni får förresten gärna namnge alla.

0 214 visningar
1 svar

Artportalen, saknade arter

Irene A

19 apr 2008 kl. 11:55

Den som försöker hitta fynduppgifter av
motaggsvamp (Sarcodon squamosus)
i Artportalen kommer tyvärr att misslyckas.

Hur kommer det sig att en art som varit känd i 10 års tid, fortfarande inte finns i Ekologiska katalogen?
En annan art som saknas, och varit känd minst lika länge, är
mörk grynsopp (Suillus collinitus).

Säkert finns det mÃ¥nga fler arter som vi inte fÃ¥r kännedom om att de är hittade, bara för att de inte finns i “artlistan”.
Peziza ampelina var ytterligare ett exem…mer…

0 354 visningar
9 svar

Michael K

Hans v E

17 apr 2008 kl. 21:06

Jag har äntligen börjat lägga in mina gamla fynd i svampguiden. Men kan du svara på en sak?
När jag inte hittar mina gamla fynd, vilka jag tidigare fått utdrag på att de är inlagda, kan det bero på att de inte är inlagda i den nya basen, ex.vis för att de har fel koordinatsystem?
Så ska jag vänta ytterligare på att mina gammla fynd dyker upp (sedan de omvandlats till rätt koordinatsystem)?
Och en sak till: GÃ¥r det inte att rapportera arter som inte är “godkända” enligt artport…mer…

0 245 visningar
0 svar

Murkeljakt

Bo Reyer

18 apr 2008 kl. 18:44

Redan som liten fick jag lära mig att om man lägger örat mot järnvägsrälsen och hör ett tickande ljud sÃ¥ är ett tÃ¥g pÃ¥ väg. Samma princip gäller när man letar murklor, som växer sÃ¥ det knakar. Fram tills förra vÃ¥ren använde jag mig av ett gammalt stetoskop som tyvärr gick sönder. SÃ¥ jag blev tvungen att hitta ett alternativ. Numera använder jag mig av en plasttratt vars smala ände är anpassad efter mitt öra. SÃ¥ om ni ser nÃ¥gon pÃ¥ ett kalhygge i Salatrakten som liggan…mer…

0 587 visningar
10 svar

SÃ¥ vad har jag sett

Robban

13 apr 2008 kl. 20:41

Var ute och fiskade Gädda i dag.
Såg lite olika ting, jag har inte den blekaste aning om vad det är.
Tagna med mobilkamera modell sämre.

0 312 visningar
2 svar

Ticka eller skinn ??

Alf Pallin

17 apr 2008 kl. 21:22

Är det en ticka eller ett skinn?Växer på undersidan av tall-låga, täcker stora delar. Det gick lätt att lossa, har antydning att bilda små hattar som är något borstiga, något ludna på ovansidan. Jag har inget förslag, någon som vet?

0 262 visningar
4 svar

Upplevelse

Dieter Endom

16 apr 2008 kl. 21:06

Efter att ha finkammat Färingsöns Ek/Hasselbestånd i 2 dagar begav jag mig idag till Biskops Arnö i förhoppning om att hitta trollhand i det stora Ek/Hasselbestånd där. Nix, antingen p g a min dåliga syn eller så finns det inga trollhänder i Stockholmsregionen!!
Jag hittade i stället stora plastdunkar intill björkarna. Björkarna tappades pÃ¥ saven. Medan jag fundera pÃ¥ om det är för vintillverkning kom det en svarthÃ¥rig liten dam längst stigen. Hon berättade att hon var samekv…mer…

0 218 visningar
1 svar

Poring?

Tina Nordberg Kolsva

18 apr 2008 kl. 08:31

Den har varit med förut men då löstes inte namnfrågan.Kanske någon får en ide nu? Den sitter på dött barrträd troligen gran. Är 3,5 cm bred.
NÃ¥got bekant?

0 293 visningar
12 svar

En rymdresa

anitha/Nadaumeå

17 apr 2008 kl. 21:35

Idag på vår ticksökarfärd, så hamnade vi helt plötsligt ut i rymnden. Hur det gick har vi inte fattat ännu.

0 166 visningar
3 svar

Vad i hässlefyr är detta?

Jan A, Uppsala

17 apr 2008 kl. 22:21

Den här trÃ¥kiga, mjukköttiga fläskkotletten (1) häckade ALLDELES ENSAM pÃ¥ en minst 7-8 Ã¥r gammal, grov asplÃ¥ga.  Undersidan (2) var desto färggrannare!  Är det en gl svavelticka eller?

Den här (3) har en hattdiameter på c 22 mm. Färgen rätt, samma på översidan. Först tyckte jag det var en som jag förr kallade vårticka, alltså sommarticka, men är det verkligen det?.

0 361 visningar
3 svar

2 Musslingar eller ?

"JAS" Helsingborg

17 apr 2008 kl. 12:47

Ja att den ena är en Korkmussling det vet jag (2 bilder serie 1) Den andra (3 bilder serie 2) ser ut som en mussling, kanske är den gammal men den var seg och spenstig, växer på garn i en uppsågad massafloe (stapel/hög) Bilderna tagna ons. förra veckan.

0 207 visningar
3 svar

Längs Umeälven

anithau

16 apr 2008 kl. 19:05

De här varelserna rastade på Umeälven idag. Det var en vacker syn.

0 237 visningar
1 svar

Murkla?

Evelina

17 apr 2008 kl. 16:35

Tog en promenad med hunden i skogen idag och la dÃ¥ märke till flera mörkbruna, “skrynkliga”, svampliknande saker. Aha, tänkte jag - det kanske är de eftertraktade murklorna?? (har inte stött pÃ¥ dem tidigare…). Har nu läst mig till att det var Stenmurklor jag hade hittat. Min frÃ¥ga ut i etern blir om det verkligen är värt att försöka tillaga denna svamp? Har ni tips i s f?

Vh
Evelina

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone