Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Nu börjar det röra på sig ute i svampmarkerna. Har aldrig tidigare sett så mycket kottehättor som i år. Hundratals fruktkroppar över stora ytor i nästan varenda granskog man vandrar genom.
Fann ocksÃ¥ en skivling som jag inte har mikroskoperat eller fÃ¥tt namn pÃ¥ ännu. Jag har mina misstankar men tänkte att nÃ¥gon här pÃ¥ guiden har tips om vad det skulle kunna vara. Hattarna var grÃ¥, 2-3.5 cm breda. Skivor ganska tjocka och glesa. Fot 5 mm tjock. Växte i mossa pÃ¥ fuktig m…mer…
att få kontakt med någon, som kan och vill undersöka i mikroskop,min fynd,som jag tror är en lövviolticka.Min e-mailadress är:
zlipovac45@hotmail.com
Jag är tacksam för alla tips jag får.
sÃ¥ lÃ¥g, vid min hemkomst frÃ¥n tisdagsexkursionen, en pÃ¥se med tvÃ¥ smÃ¥ tickor framför datorn. Hu:na hade hittat dem redan pÃ¥ mÃ¥ndagen, men den tvÃ¥benta tyckte tickorna var för vackra att “plocka”. Övertalning hjälpte, men hur hon kunde fundera ut platsen att lägga fyndet kan jag inte förstÃ¥!…;))
I gÃ¥r besökte vi platsen och jag tog nÃ¥gra ‘naturliga’ bilder.
För kanske 4 vintrar sen bröt en hungrig älg av denna drygt 3 cm ‘grova’ asp, nu död sen nÃ¥gra Ã¥r (bild 1). Den Ã...mer…
Till slut övergÃ¥r hösten i vinter, tjälen kommer och snön med den. Och hjärnan gÃ¥r i svamp-dvala. Och i slutet av februari / början av mars sÃ¥ tänker man att “äh, det där med svamp är allt lite överskattat”...
Men sen tar man sig en promenad när snön har försvunnit, och av en ren händelse stöter man på någon intressant liten fruktkropp. Kanske rentav någon man inte känner igen!
Och med våldsam kraft rycks man upp ur dvalan!
“Det där med svamp det är rätt roligt änd…mer…
I min trÃ¥d “Okänt hässle med okända?”(2008-03-16 22:15:50) hade jag en del roligheter.
Idag. just före skymningen var jag tillbaka i hässlet och hittade den som ses på bifogade bilder - på hassel.
Det innebär att den finns bara någon dryg km hemifrån. Och det finns hassel ännu närmare!
Tack vare de trollhänta på SVAMPGUIDEN har jag förstått hur små händerna är och börjat leta på rätt sätt! Och trollen måste allt vara rätt små för att passa till sina händer.
Tack fÃ...mer…
Har ni hört om denna, jatrofa. Jag vet att det inte direkt handlar om svamp men miljön är ju viktig för oss alla och detta kan ju vara en bra grej. Kolla länken så får ni se själva. http://www.agroimplement.com/jatrofa.htm
GÃ¥rdagens hässlebesök gav bl.a. en doftsensation, (förmodad) marmorerad hjorttryffel (Bild 1-2). När jag delade den spred sig en stark och säregen DOFT över nejden/socknen och medförde att svampen blev inknuten i en plastpÃ¥se. Det hjälpte nÃ¥got… (Undrar vad man tror pÃ¥ ‘posten’ om jag skickar den till Ola K?)
Vid hemkomsten blev storkatten helt galen och rev efter pÃ¥sen sÃ¥ jag blev tvungen att hänga ut den. Det hjälpte dock inte helt, för katten hittade sen kniven jag skuri…mer…
Hej!
Du/ni som har tydliga bilder på violticka,tagging och mussling.
Kan du/ni tänka Er att sätta in bilder på undersidan, så att skillnaderna syns tydligt.
Tack på förhand
satt å läste igenom alla mina nr av tidskriften svamp (Dansk svamtidskrift) mest för att göra en sammanställning vad jag tyckte var spännande ,så jag kan hitta tillbaka till dem när jag behöver.
Hittade dessutom dessa recept, det på Oxtungssvampen jar jag snott en gång, men det var kul att träffa på originalet igen, löksoppa med svavelticka skall jag nog pröva någon gång, Var det inte en Tv kock som gjorde något liknande
var nästan det enda jag såg på min promenad idag., men den oranga till vä, vad är det, växte på sälg? Den bredvid tror jag är vårplätt, hade ett litet skaft, även den på sälg.
Så är det väl vedplätt på en granstubbe nere till vä, den här gången i gult, finns det både oranga och gula sådana ?
Och slutligen en suddig bild på piggplätt även den på sälg.
Snurrkrös tror jag också att jag såg men den bilden hamnade i papperkorgen.
Tacksam om ni rättar det som är fel !