Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 230 visningar
3 svar

Plättar

Lena M

14 apr 2008 kl. 19:16

var nästan det enda jag såg på min promenad idag., men den oranga till vä, vad är det, växte på sälg? Den bredvid tror jag är vårplätt, hade ett litet skaft, även den på sälg.
Så är det väl vedplätt på en granstubbe nere till vä, den här gången i gult, finns det både oranga och gula sådana ?
Och slutligen en suddig bild på piggplätt även den på sälg.
Snurrkrös tror jag också att jag såg men den bilden hamnade i papperkorgen.
Tacksam om ni rättar det som är fel !

0 186 visningar
0 svar

läser igenom jordstjärnan

klas Jaederfeldt

15 apr 2008 kl. 21:40

SMF tidskrift, för att data lägga de articklar jag finner av värde .

hittade denna blänkare om svampen på stureplan i Sthlm

0 723 visningar
28 svar

Vinterskål ?

Eva Öland

1 apr 2008 kl. 10:34

Hittade en massa skålsvampar på betad mark på Öland. Är det nån av de lärde som kan se av bilden vad det är? En del var stora 5x6 cm.

0 247 visningar
3 svar

Vad växer i kvisthålet

Tina Nordberg Kolsva

14 apr 2008 kl. 13:46

I ett kvisthål på ett stort gammalt välslitet lövträd växer de här.

Bilden är inte den bästs för jag fick se dem först vid förstoring på skärmen. Själva hålet är ca 5 cm. så de blå/gröna skålliknande mojjarna är inte stora.
Vad kan det vara?

0 530 visningar
2 svar

Plätt, nästing e.d.?

Jan A, Uppsala

15 apr 2008 kl. 10:38

Såna här, tvåmillimeters, finns på en död rönnpinne i granskog.  Vad kan det vara?

0 242 visningar
4 svar

Vad tror ni om dessa??

Alf Pallin

15 apr 2008 kl. 00:11

Hittade ticka och skinn på hassel.
Vad tror ni det kan vara?

0 308 visningar
3 svar

Nytt på asp

Tina Nordberg Kolsva

14 apr 2008 kl. 17:55

o så smått.
De svarta i massor på aspkvist, de är ca 3-5mm.
När jag synade dem på skärmen dök de röda slålarna upp. Hur stora de är vet jag ej, de är under mitt måttsystem. Ni får jämföra med de svarta jättarna.
Vilka är nu dessa små?

0 220 visningar
1 svar

Vad har jag hittat?

NadaL, Umeå

14 apr 2008 kl. 21:33

Den här lilla svampen växer under gran.Hatten är bara 1cm bred.Foten är ca.7cm lång,0,2 cm tjock,upptill vitaktig,nedåt gul.
Kan det var grankotteskivling?

På tredje bilden har jag en skål bredvid vintertickan.Är det möjligen sippskål?
Tacksam för hjälpen.

0 214 visningar
5 svar

Mera från hässlet!

Jan A, Uppsala

14 apr 2008 kl. 16:02

Tråkväder också i går, men det blev några bilder redan under en lång omväg till målet.
De första tre tre meter upp på ytterbarken på en mycket död rönn i vårmusserongranskogen
Tror att piggplätt är ett passande namn. Eller hur? Tänker kanske växa ihop till en piggpannkaka! ;))

På minst lika död hassel intill satt denna som jag får till en hasselticka (c. 5 cm bred) som väl sällan ses norrut. Först hela tickan med undersidan med “riktiga porer” häråt, ovansidan med ster…mer…

0 243 visningar
3 svar

Sippskål

Joachim Krumlinde

13 apr 2008 kl. 20:50

Sippskål bland vitsippor i Dalby

0 175 visningar
5 svar

Att klura på

Tina Nordberg Kolsva

14 apr 2008 kl. 10:01

så här i början på veckan.
Kan ni se vad det är?

0 222 visningar
5 svar

Gårdagens Lilleputtar

Tina Nordberg Kolsva

11 apr 2008 kl. 09:14

Bild 1, på barrstubbe ca 4-5 mm - Mitt förslag Rostnavling ???

Bild 2 I mossan som synes 4 mm - Liknar mossslöjskivling men jag tvekar….

Bild 3 Gissar jag på vårtplätt ?

0 275 visningar
11 svar

Fredags gissning

Tina Nordberg Kolsva

11 apr 2008 kl. 09:07

Vem av våra forumvänner besökte mig igår? Vi hade en underbar em i svamphägnet.Började med stilla vårregn som övergick till strålande sol. Hittade 20-talet svamparter, de flesta av dem kunde vi klara av. Vi kollade åxå in bävrarnas nybygda hem.
De som vet att personen var hos mig får vänta med svar.

0 287 visningar
10 svar

Våren är på väg

gunhild

10 apr 2008 kl. 22:29

Ett vårtecken!

0 237 visningar
3 svar

Vem är den skyldige?

P3

13 apr 2008 kl. 22:09

Någon vedrötare är det väl, men vilken av dem?

0 223 visningar
3 svar

Maffiga tickor

Tina Nordberg Kolsva

14 apr 2008 kl. 09:52

Bild ett är väl en rocka som hamnat galet och flygit rätt in i trädet.De övriga är stora.

0 202 visningar
2 svar

kan inte

Lena M

14 apr 2008 kl. 07:55

artbestämma den, är det en kottehätta, eller vad ?
Växte i flera grupper under gammal gran, ingen smak och en svag doft av något slag som jag inte kan ta igen.

0 253 visningar
3 svar

Iblan har man tur,

NadaL, Umeå

13 apr 2008 kl. 20:12

som Anitha och jag med vädret.Vi han vara ute före den nya portion av snö som kom över Västerbotten idag.

0 193 visningar
1 svar

Inga trollhänder

Lena M

13 apr 2008 kl. 13:37

i hasselskogen men de här på gamla murkna stammar, färggranna .
Undersidan var ljus och tjockleken ett par mm.
Vårtkrös tror jag det andra är och så några skivlingar som jag skall försöka att artbestämma, åter kommer om dem.
Nu tittar solen fram !

0 199 visningar
1 svar

Mjuka och hårda gubbar

gunhild Västerbotten

13 apr 2008 kl. 19:28

Slingergubben på bild 1 tittar ut över snön, skäggstrån på hakan.
Hårda gubbar finns det gott om på bild nr 2, om man har lite fantasi. Fy vad det snöar här nu säkert en dm nysnö på bilen.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone