Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 196 visningar
0 svar

Tack alla fotografer

Enelie, Linköping

19 mar 2008 kl. 22:12

Jag har det rätt körigt ett tag och hinner bara gå in här och snabbkolla på kvällen.
Jag passar på att vända mig till alla i ett och samma inlägg istället.
Jag hinner inte sätta mig in i alla trådar men,...
vad jag njuter av alla fantastiska foton som dykt upp under dagen.
Det är en trevlig avslutning på dagen.
Tack!
och Glad Påsk!

0 222 visningar
7 svar

Ett litet axplock från dagens safari

anithaumeå

19 mar 2008 kl. 15:45

I dag var vi tillbaka och kollade den sk grantickan. Det var en sådan. Mycket vacker.

Sedan for vi till Nydala.
Där hittade vi bla dessa godingar.

Bild nr 2, vet vi inte vad det är, det ser ut som en trasselsudd.
Mycket märkligt, men festligt.

0 208 visningar
2 svar

Vad är det här då??

anithaumeå

19 mar 2008 kl. 07:38

Detta hittade Zelimir på en “vilobänk”. Kunde inte se vilket träslag, men “trädet” är krafigt.

Tacksam för förslag

0 822 visningar
4 svar

Gränsticka!!!

anithaumeå

19 mar 2008 kl. 06:41

Om någon har en bra och tydlig bild på gränsticka, så skulle jag bli glad om du kunde sätta in den här i forumet. Då kan jag se hur den ser ut. Bilden i Rymans är ganska otydlig.

Tack på förhand

0 251 visningar
6 svar

är detta.....??

Nada/Zelimir/Anitha

18 mar 2008 kl. 21:23

I dag på vår safarirunda hittade vi bl a denna.
Det finns funderingar på vad det kan vara - gränsticka.¨
Kan vi få bli bekräftade om det stämmer?
Tack på förhand

0 309 visningar
15 svar

SNÖÖÖ!!!

"JAS" Helsingborg

17 mar 2008 kl. 14:57

Usch! Igår var man och plockade svamp och fikade i solskenet, idag yr snön runt öronen. Har varit en sväng till Falkenberg och att ta sig över Hallandsås var ingen lek. I Halland låg snön kvar men här i Hbg smälter den som väl är. Skall bli skönt att åka till solen en sväng 2 veckor drar på Ons. morgon. Så hoppas jag på en riktigt fin vår när jag kommer hem, och en Murkeltur till Småland för jag har inget murkelställe i Skåne. Någon skåning kanske kan tippsa om ett?

0 213 visningar
4 svar

Bättre bild på svampen

Lina Gotland

16 mar 2008 kl. 20:18

Den här bilden kom inte med först tydligen.
Jag såg svampen i en bokskog i september, tog några bilder och trodde att jag lätt skulle hitta den i svampboken när jag kom hem, men icke. Jag skulle bli glad om någon kan tala om vad det är för svamp. Nyfiken!

0 458 visningar
7 svar

Gott år för liten vårtrattskivling

Jan A, Uppsala

15 mar 2008 kl. 21:48

De senaste dagarna har vi hittat denna svamp på ett tiotal lokaler såväl i gammal granskog som i ren, 50 år ung tallskog och inne under hassel i granskog i börje och Jumkils socknar.  Den är inte så lätt att få syn på då hatten bara är 2 till drygt 2½ cm och minst av allt färggrann.  Men det är verkar vara med den som med annan svamp; får man bara syn på de första så finns det många.
Bild 1 Under hassel i “Röda skogen”, 2 granskog och 3 i “ren” 50-årig tallskog.

En liten ...mer…

0 199 visningar
10 svar

Liten stubbkantarell?

"JAS" Helsingborg

10 mar 2008 kl. 10:25

Hej på er! Jag kollar på lite foton sen förra året och på en bild av en stubbe med Gulfotshättor hittar jag denne lille gynnaren, skulle tro att den största är ca: 4cm hög och växer direkt på bokstubben. Bilden tagen 070904.

0 182 visningar
0 svar

På gran och asp

gunhild

18 mar 2008 kl. 11:47

Har just återkommit från en skidtur runt sjön.Det mesta var översnöat men på en stående död gran och på en bäverfälld asp hittade jag tickor och skinn värda att avbilda.

0 203 visningar
3 svar

Konstig kropp på sälg!

Jan A, Uppsala

17 mar 2008 kl. 23:02

För ngn vecka sen såg jag ffg den här kantarellfärgade “saken” (1) växande upp mellan död bark och död ved på en död, klen sälgstam.  Storleken, c. 8-9 mm framgår också av tallbarret.
Vid nytt besök (2) hade den murkna stammen gått av, tursamt nog med sån mm-precision att saken var oskadad!  Den sitter fortfarande kvar och växer förhoppningsvis vidare.  Har aldrig sett nåt liknande…
Ska kollas igen om några dar.
Bild 3 tickor på grov sälg.

0 274 visningar
25 svar

Jag bara måste.......

anithaumeå

13 mar 2008 kl. 20:38

med risk för att vara tjatig, visa dessa härliga trollhänder.

Trodde aldrig att jag skulle få se dem i verkligheten.

0 393 visningar
8 svar

"Okänt" hässle med okända?

Jan A, Uppsala

16 mar 2008 kl. 22:15

Gick idag genom ett några ha stort, tidigare betat hässle med björk och grovasppartier, igenväxande med ngt klenare asp.  Skogs- och ringduvorna “sjöng” där liksom gröngölingen. Solen bländade och det var varmt och skönt.
På hassel fanns de sex första; den sjunde på en tvåtums furuplanka på högkant “i” markytan, och på en GROV fälld björk de två sista, på snittytan resp. grenverket (skägglaven). Tacksam för förslag på de åtta första!

0 257 visningar
9 svar

3 Vadå ?

"JAS" Helsingborg

14 mar 2008 kl. 11:54

Tickan på 1an, vet jag inte. 2an kanske Stubbdyna eller? 3an kanske Cinnobergömming eller?

0 230 visningar
7 svar

Dagens skörd ätligt + lite till

"JAS" Helsingborg

16 mar 2008 kl. 17:48

En underbar stund i en solig skog. Leo och jag på utflykt, träffade GretheF Skåne, kolla tidigare tråd. Hittade så klart Ostronmussling så middagen är räddad. Så några Gula Rottryfflar som är gröna, det är mycket som blir grönt om våren. Så några bilder på Fnösktickor som tydligen släpper vita sporer.

0 519 visningar
10 svar

Bombmurklor

klas Jaederfeldt

16 mar 2008 kl. 16:42

var i dag å tittade på 3 nya lokaler i nat.res, Eriksö, Mörkö, S om Södertälje, fick tips om dem av skogsstyrelssen,härligt att ha en lokal relativt närma så jag inte behöver åka till Malmköping för att murkelskåda

0 195 visningar
4 svar

Lite av varje, en del vadå?

"JAS" Helsingborg

17 mar 2008 kl. 17:47

Bilder från igår och en från idag, en liten blandning. Det blir väl de sista innan jag åker och solar får massage, akupunktur och salta bad, kroppen längtar jag lovar! :)) 1an, det gäller att bli torr bakom öronen (Judasöron) 2an Ekkrös på Bok, 3an gammal Dallergröppa.

0 281 visningar
3 svar

Spännande på rönn

gunhild Västerbotten

17 mar 2008 kl. 12:07

Hittade flera intressanta gamla rönnar i dag och det växte på dom. Jag undrar om det första är Snedpicka, klyvporing?
Till minglädje växte där också lystickor.

0 256 visningar
7 svar

De bästa ställningarna

Tina Nordberg Kolsva

15 mar 2008 kl. 23:33

i sängen.
“Lånade” bilder.

0 212 visningar
3 svar

Påskgodis

Tina Nordberg Kolsva

17 mar 2008 kl. 09:33

till alla påskkäringar.
Här får ni tips på godiset med vilket man kan vinna varje påskgubbes hjärta.Jag har tjuvstartat för det är tjejkväll med påskbuffé ikväll.
De är inte svåra att göra men tar lite tid och det är lite pillrigt med formarna. Men jag kan varmt rekomendera dem, de verkligen smälter i munnen.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone