Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 493 visningar
8 svar

VÅRTÄCKEN?

Bo Reyer

16 mar 2008 kl. 16:03

Jag efterlyser täcken, eller snarare det man drar över, alltså påslakan, med svampmotiv. Vid den här årstiden skulle ett påslakan med stenmurklor åtminstone få mig att hålla händerna på täcket!
Saker med svampmotiv borde vara intressanta för svampguiden. Med gemensamma ansträngningar kan vi kanske få fler annonsörer på guiden vilket gynnar oss alla.

0 312 visningar
1 svar

Smått på dött!

Jan A, Uppsala

12 mar 2008 kl. 23:04

Provade att göra “lite mer” med min stenåldersCP885.  Trädet är samma (Borland) som jag tidigare visat plommontickor på. Det är dött, dödat av vattensork (och kanske kompisen plommonticka).
Slånlav och nåt smått ses.  Kanske bl.a. slånlavs"ungar”? Eller? Kushålets medeldiameter c. 1,1 mm!

0 208 visningar
2 svar

En hamsida

robban

16 mar 2008 kl. 19:34

Detta är en bra sida som har det mesta,är kanske lite klurig innan man kommer på hur den är uppbyggd.

http://www.raijas.com

0 402 visningar
15 svar

Norrlands Foton Hjälp

"JAS" Helsingborg

11 mar 2008 kl. 17:54

Jag håller på med ett projekt. musik/text och har gått igenom alla mina foton och saknar några bilder. Jag behöver ett par bilder över ett myrlandskap, ett bra på ett eller flera hjortron och ett par olika över fjällvärlden men fjäll i bakgrunden gärna taget från/över myren och ett med skravelberg. Fotona kommer att ligga med på en hemsida där man kan ladda ner text och musik. Jag kan antingen köpa bilderna av någon eller/och så står ni med som upphovsmän till den samma och…mer…

0 184 visningar
4 svar

Någon som kan se vad detta är för svamp?

Lina Gotland

15 mar 2008 kl. 21:47

Jag såg svampen i en bokskog i september, tog några bilder och trodde att jag lätt skulle hitta den i svampboken när jag kom hem, men icke. Jag skulle bli glad om någon kan tala om vad det är för svamp. Nyfiken!

0 310 visningar
4 svar

Tall med tickor

gunhild

16 mar 2008 kl. 15:13

Nu tror jag att jag fotat talltickor. Jag har varit ute och testat min nya kamera och zomat in tickorna som växte säkert på tio meters höjd. Kolla också in husspöket jag såg i morse.

0 234 visningar
6 svar

GretheF Skåne & Jas undrar

"JAS" Helsingborg/GretheF Skåne

16 mar 2008 kl. 17:41

Var på en liten skogsutflykt Välaskogen idag med Leo, Så när jag kom fram till ett av “mina” Ostromusslingsställen så var det redan någon där. När jag kom fram och sa - Jaha det är fler som har hittat denna läckerhet. då svarar vederbörande med en fråga - Jas Helsingborg eller. Det var GretheF Skåne. Det visade sig att hennes man till och med hade ympat in mycel i denna lilla skog så där fick jag för “mina” ställen. Trevligt var det i alla fall och så hade GretheF Skåne hitt…mer…

0 312 visningar
8 svar

Dagensskörd + lite av varje!

"JAS" Helsingborg

15 mar 2008 kl. 18:28

Så äntligen en dag med fint väder och en liten utflykt i skogen. Jag plockade för första gången Judasöron idag, det finns massor i de områden där jag brukar gå. Skall bli roligt att smaka dem men jag torkar nog det mesta för tillfället. Och så var det mer vår i skogen än jag trodde. Solen sken och det var minst + 10g.

0 230 visningar
0 svar

Tre talltickor

gunhild

16 mar 2008 kl. 12:44

Nu tror jag mig äntligen ha fångat talltickan på bild. Den växer 10 meter upp i en tall. Jag har varit ute och testat min nya kamera. Vad gillar ni gubben jag mötte på min promenad? Tredje bilden tog jag av vårt senaste fynd.

0 433 visningar
41 svar

tänkvärt och intressant

Trompette des Morts

8 mar 2008 kl. 01:27

http://www.moderna-myter.se/Archive/2008_03_01_archive.html

rekommenderar även artikel det var varmare för 1000 år sedan.

mer och mer talar för att politiker och medias c02 intresse är det största bondfångeriet i modern tid !

0 696 visningar
5 svar

Kottehättor i överflöd!

Jan A, Uppsala

15 mar 2008 kl. 18:44

Fredagen veks för svampletning (liksom tors- och lördagen och alla kommande).
En gammal, för länge sen betad granskog i Börje s:n med hassel och ek var fredagsmålet.
Bild 1 visar platsen med döda (och en del döende) granar och med ffa harsyra (och blåsippor) på marken. På det område som ses på bilden, fanns så många hundratal kottehättor (nästan omöjligt att gå där utan att trampa på dem) att jag ville säga “tusentals” men hustrun hindrade mig! De fanns också annorstädes,...mer…

0 228 visningar
7 svar

Scharlakansröd + Vadå?

"JAS" Helsingborg

15 mar 2008 kl. 18:38

Var inställd på att hitta Scharlakansröd Vårskål idag, går ut där jag anar att den kan finnas, stannar, lysnar, känner av och vipps där är den. Så en liten ticka på Hägg vilken då?

0 325 visningar
8 svar

södertäljesvamp

klas Jaederfeldt (är på firefox så det blir ingen stjärna

14 mar 2008 kl. 17:31

Första 2 bilderna är
Peniophora rufa Vårtplätt,
hittade på fallen aspgren

0 235 visningar
3 svar

Fredagsnöt

Tina Nordberg Kolsva

14 mar 2008 kl. 09:07

inte att knäcka men beskåda.Det finns mycket hassel i mina trakter.De på min gård hemsöks flitigt av naturens många vänner.
I höstas var det väldigt mycket nötter, så att även jag fick några.Hittade en tvillingnöt, det har jag aldrig sett förut.Är det någon mer som har annorlunda skapelser från naturen på lager, så låt oss få se.

0 577 visningar
9 svar

Träddödare?

Enelie, Linköping

14 mar 2008 kl. 00:11

Jag passerade förbi en allé idag med mycket gamla lövträd som inte var i bästa skick.

På en del av dem växte den här svampen.
Den är gammal och kanske svår att bestämma. Det borde vara en ettårig som har sett sina bästa dagar.

En hade bredden ca. 45 cm. De andra var betydligt mindre.
De verkar ha haft taggar på undersidan.

Bild 1 och 2 är från olika träd.

0 713 visningar
6 svar

Krös ???

Lena M

15 mar 2008 kl. 08:25

Godmorgon !
I hästhagen har fällts en del träd i vinter och på en liggande tall fanns de här som jag vill ha till något krös men hittar inget i böckerna. Någon som kan tala om vad det är, geleaktig konsistens ?

Och på en död gren på rödvinbärsbuske fanns mörkt bruna , också geleartade svampar påminnande om murklor med sina vindlade hattar eller hur jag skall uttrycka det. Tyvärr så är det svårt att få en bra bild på dem och det närmaste jag kan komma är “vårtkrös”. R…mer…

0 247 visningar
2 svar

Är detta raggskinn?

gunhild

13 mar 2008 kl. 18:51

Detta skinn växer på sågad sida av nåt lövträd vet inte namnet. Kan det vara raggskinn?

0 236 visningar
6 svar

Vädret i dag

gunhild Västerbotten

14 mar 2008 kl. 12:14

Tina undrade vad vi har för väder i dag. Snöblandat regn och plus 1 grad. Anitha och Nada har börjat svampekologikursen i dag så det är lugnt på tickfronten. Vill gärna önska några minusgrader inför påsken.
Trevlig helg på er.

0 457 visningar
10 svar

På granlåga

NadaL, Umeå

14 mar 2008 kl. 07:16

Föra veckan hittade vårat ticksafari gäng den har tickan som jag kommer inget vart.Kan någon hjäpa mig?

0 384 visningar
9 svar

apropå ull från australien....

Trompette des Morts

13 mar 2008 kl. 08:36

snart dags att bojkotta danskt svinkøtt ??!!

hur man i sverige ? någon som vet ?

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article984051.ece

proceduren verkar ju vara exakt som med de australiensiska lammen !!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone