Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 208 visningar
0 svar

Tickdag - Gunhild

anithaumeå

29 jan 2008 kl. 11:05

Kom med förslag till datum, jag kan den 7och 8/2 samt 13/2. Vi måste också kolla med Nada, hur hennes almanacka ser ut.

Tack för hjälpen med bilderna.

0 335 visningar
5 svar

Bild - svampväska

anithaumeå

26 jan 2008 kl. 17:26

Gör ett försök att få in bilder.

0 184 visningar
0 svar

Geraldine

klas jaederfeldt

29 jan 2008 kl. 10:55

sänd mej din adress så kommer skivan

klas@jaederfeldt.com

0 294 visningar
6 svar

Smakat på Golit!

"JAS" Helsingborg

28 jan 2008 kl. 23:12

Fick ligga i blöt i uppkokt vatten i ca: 45min. Stekte den i smör, salt och vitpeppar tillsatte liten, liten skvätt Kikkoman hackade lite bladpersilja över det hela. Testade utan andra tillbehör och det var GOTT,mycket gott faktiskt så sänd mer :)). Den hade ett rätt så kraftigt tuggmotstånd har den det eller skulle den ha dragit en stund till, jag gillade tuggmotståndet. Sambo och barn gillade den åxå.

0 672 visningar
8 svar

Fnöskticka ?

Geraldine Vällingby

28 jan 2008 kl. 12:20

Är detta fnösktickor? Bilderna är ifrån igår söndag, i Grimstaskogen närmast Hässleby slott.

0 188 visningar
4 svar

Ticka idag?

Enelie, Linköping

28 jan 2008 kl. 17:07

Växer på dött lövträd, rotstående.
Bredd: ca 10-13 cm.
Djup: ca. 8-10 cm. 

(Jag trodde att det var en ek men eftersom jag bara kan hitta likheter med Stor aspticka så kanske det var ett annat sorts träd.)

Vad kan det vara?

Bild 1-2=samma ticka.
Bild 3= annan ticka, högre upp i samma träd.

0 266 visningar
9 svar

1 ticka 6 Judasöron från idag

"JAS" Helsingborg

26 jan 2008 kl. 23:58

Trots blåsten så blev det lite foton idag. Tickan växer på “Krikon” (Vildplommon). Jag hittade många Judasöron idag och de största jag sett nästan 10cm i diam. och så hittade jag ett litet på Alm. 3 bilder på var art. först tickan, viken är det?

0 216 visningar
3 svar

Vad växer på aspen?

gunhild

28 jan 2008 kl. 17:19

Ticka fotad i dag vid älven på en asp, vilken är det? Kan det vara en svedticka? på tredje bilden ser ni vad vattenpåsläpp kan ställa till med.

0 199 visningar
2 svar

Zonticka?

Enelie, Linköping

28 jan 2008 kl. 19:48

Kan det här vara en zonticka?
(Fotot taget idag.)

Växte på björklåga.
Bredd: ca. 8-10 cm.

3 bilder.

0 363 visningar
2 svar

Strumpticka?

Enelie, Linköping

28 jan 2008 kl. 20:06

Växte på lövved (idag).

Hattdiameter (bredaste): 2,5 cm.
Fot: ½ cm.

Lite gammalt och torrt exemplar.

2 bilder.

0 209 visningar
6 svar

1 ticka till

"JAS" Helsingborg

25 jan 2008 kl. 15:48

Vadå på roten till boklåga.

0 191 visningar
3 svar

Annan ticka?

Geraldine Vällingby

28 jan 2008 kl. 12:34

Här en annan ticka på ett annat träd, är den gammal? Är detta också en fnöskticka?

0 233 visningar
7 svar

Jag har blåst bort gunhild!

"JAS" Helsingborg

26 jan 2008 kl. 22:53

6 bilder från idag och absolut ingen svamp på dessa bilder men jag har sett Ostronskivling på 3 ställen och jag har plåtat Judasöron och en ticka på Krikon (vildplommon) men det blåste om flinten det vill jag lova. Jag körde familjen till Landskrona för att bada, jag får stå över, tål inte klor längre så jag fick ut i stormen i stället. Vid “Karlslundsbadet” finns det en “skogspark” med lite lågor och uppsågade träd och där såg jag Ostronskivling, så om Affe läser detta s…mer…

0 192 visningar
10 svar

2 tickor Vilka?

"JAS" Helsingborg

25 jan 2008 kl. 15:43

Jag har mina aningar men jag brukar bara gissa fel på mina egna så jag låter er andra komma med förslag.

0 179 visningar
3 svar

Vad är detta?

Geraldine Vällingby

27 jan 2008 kl. 21:58

Är det någon som vet vad detta är, är det ngn svamp?

0 221 visningar
3 svar

Artikel från svampkonsulenterna

Lasse

19 jan 2008 kl. 20:22

Jag surfade runt lite och hittade på en artikel från det senaste numret av svampkonsulenternas tidning. Jag lägger in länk för lässugna.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/01/artikel-om-goliatmusseron-frn-sporaden.html

0 170 visningar
1 svar

Elisabeth Bååth

anithaumeå

26 jan 2008 kl. 19:30

Du kan redan nu se min väska. Har skickat bilder till din jobbmail.
Gå in och kolla och ge gärna en respons.

0 293 visningar
8 svar

Blogga om goliatmusseron

gunhild

26 jan 2008 kl. 17:38

0 728 visningar
9 svar

Aloppsproppare och propplösning

Jan A, Uppsala

26 jan 2008 kl. 11:39

Buffy skrev 2008-01-25 09:03:18 i tråden “Fråga till JAS om ostronmussling”:
“Jag ba’ tänkte på hur väldigt populära livsmedel med lågt GI har blivit, och hur försäljningen/konsumtionen av sådana har rakat i höjden. (T ex använder vi så mkt mer fett i kosten nu att det har börjat proppa igen avloppsledningarna! (enl notis i HD dec 2007))

Det här bör väl ha en egen tråd, utan att solka ner ostronmusslingarna! Därför startar jag en här och nu!

Jag vet inte vad som stått at…mer…

0 267 visningar
6 svar

Skåningar, Halland m.m.

Enelie, Linköping

26 jan 2008 kl. 18:00

(kl. 17.45)
Jag hörde just på radion att ni har en kraftig storm hos er. Upp till 30 m/s.
Hur har ni klarat er?
Ni blåser väl inte bort?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone