Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 277 visningar
8 svar

VIT MJUK SVAMP??

Geraldine Vällingby

27 jan 2008 kl. 16:09

Var ute i Grimsta skogen en sväng på em, hittade denna svamp på vägen hem. Tryckte på den med nageln, var som en champinjon i konsistensen. Kan någon denna, är det en ticka av ngt slag? Växte längst ner vis trädets stam, nästa in på gräsmattan.

0 392 visningar
3 svar

Dvärggullhorn eller

gunhild

27 jan 2008 kl. 13:30

Hur ser man skillnad på gullhorn och dvärggullhorn är det bara storleken? Vad är det på min bild?

0 364 visningar
11 svar

BRUNKRÖS??

Bo E

17 dec 2007 kl. 15:56

Hittade härom dagen vid promenad i naturreservatet Rynningevikens sumpmarker en märklig björkstam med flera “lager” av svampar!

Ytterst växte något som jag vid första anblicken associerade till de på annat ställe i forumet omtalade judas- eller svartöronen.

Vid brytning och smakprov visade det sig vara helt fritt från lukt, smak och nästan även utan konsistens….lite slemmig brun is…

Gissar att det var brunkrös jag fann.

Synpunkter?

Hittade dessutom gott om fin vinterskivlin…mer…

0 178 visningar
1 svar

Efter stormen, men ingen svamp.

"JAS" Helsingborg

27 jan 2008 kl. 17:03

Ena dagen blåser man bort andra dagen har det mojnat och solen tittar fram på eftermiddagen och en strålande solnedgång over sundet och Råå hamn och en lite pippi som tigger mat. Blev inget svamputflykt idag var i stället med dottern på handboll i Trelleborg, tog några bilder på hemvägen.

0 289 visningar
1 svar

Arboretum Norr Irene m.fl.

gunhild Västerbotten

27 jan 2008 kl. 12:27

http://www.njv.slu.se/Arboretum/
Jovisst finns där gamla träd(inhemska) och det fina är att dom får vara kvar när dom ramlar omkull så det finns gott om lågor. Tyvärr har dom röjt lite häftigt efter leden i höstas, det ser inte så fint ut men man måste ju komma fram med kommunens fordon? På andra sidan älven mellan Klabböle och Kvarnsvedjan finns ett skyddat område med gammal skog med mycket tickor. (där Rönndalsbäcken rinner ut i älven) Därhämtade jag underlag till mitt a…mer…

0 350 visningar
6 svar

cinnobergömming?

NadaL, Umeå

26 jan 2008 kl. 19:45

Är det cinnobergömming på bilden? Vet någon?

0 273 visningar
13 svar

Gissa dagens ticka

gunhild Västerbotten

26 jan 2008 kl. 11:23

Hittade denna ticka på ett gammalt lövträd under dagens första skidtur, måste göra en tur till med kamera i fickan. Denna bild är tagen med mobilen och inte så bra.

0 287 visningar
6 svar

Eldticka?

NadaL, Umeå

25 jan 2008 kl. 12:32

Kan det har vara Eldticka? Den växte på en gråal.

0 173 visningar
1 svar

Var är du "Jas"?

gunhild Västerbotten

26 jan 2008 kl. 21:43

Du har väl inte blåst bort i stormen?

0 215 visningar
2 svar

Ticka-gissa?

Enelie, Linköping

26 jan 2008 kl. 18:48

Den här hittade jag 27/12-07.
Tyvärr så kollade jag inte vilken typ av stubbe den växte på eller hur den unga/gula såg ut på undersidan, så det kanske är svårt att gissa på något.

Det enda jag har kommit fram till är att det kanske kan vara är en Glasticka. (Trolgen en gammal och en ung.) Men jag tycker inte att det stämmer med beskrivningen: genomskinlig och vit översida.

3 bilder
Bild 3: är undersidan på den brunaktiga

0 333 visningar
9 svar

Stoorn!

gunhild

25 jan 2008 kl. 22:51

0 485 visningar
2 svar

svamp i köttdisken

gunhild

25 jan 2008 kl. 17:29

Kolla in denna skivling

0 634 visningar
1 svar

Svampväska

anithaumeå

25 jan 2008 kl. 19:46

I dag har jag fått min svampväska som jag beställt. Tack vare Gunhild´s inlägg.
Jag tycker att den är helt underbar.

0 180 visningar
2 svar

Oligoporus?

gunhild

25 jan 2008 kl. 23:12

Jag håller på att namnge alla mina vedlevande svampar som jag fotat. Kan detta vara en blåticka?

0 544 visningar
15 svar

Fråga till JAS om ostronmussling

SkåneLotta

18 jan 2008 kl. 18:18

Hej JAS
Du verkar ju ha stor erfarenhet av ostronmussling. Jag har idag plockat 4,7 kg och har en fråga till dig. Jag har plockat en del som är väldigt gulbruna i skivorna, men för övrigt med god spänst i köttet och inte speciellt angripna av mask eller annat. Är dom OK i smaken eller ska jag strunta i att ta vara på dom? Vad har du för erfarenhet?

0 170 visningar
4 svar

Tack Helena A

Maric

25 jan 2008 kl. 19:11

För goliatmusseronen som damp ner i brevlådan idag.
Ska bli spännande att smaka.

Är så glad över vilka vänner man hittat på detta forum och hur man kan dela med sig av svamp till varandra.

0 241 visningar
4 svar

Grova oxlar med tickor

Jan A, Uppsala

24 jan 2008 kl. 17:16

Bilder på två grova vägkantsoxlar hos en granne, med vackra tickor i olika storlek och ålder, den största c:a 37 cm på en 80 cm grov oxel.  Det är väl eldtickor? Den något klenare oxeln med “klunga” och några ungdomar upp- och underifrån.

0 188 visningar
2 svar

Ur led är tiden

SkåneLotta

25 jan 2008 kl. 07:42

Två bilder tagna samma dag i trädgården. Om inte annat så ger det oss i alla fall hopp om att våren kommer, så småningom.

0 1028 visningar
9 svar

Slingerticka?

NadaL, Umeå

24 jan 2008 kl. 13:17

Denna ticka hittade jag på en gammal björk.Både övansida och undersida känns som samet.Fruktkroppar är tunna, taktegellagda,korkartade.Efter att har tittat i all literatur och på nätet,tror jag att det är en Slingerticka,Cerrena unicolor eller?Kan någon som vet svara?

0 872 visningar
4 svar

Lönnticka?

NadaL, Umeå

23 jan 2008 kl. 19:08

Hittade denna fina ticka på ett lönnträd vid kyrkan. Vad jag har kunnat hitta är det en lönnticka men jag är inte helt säker. Har ni någon aning vad det kan vara för ticka?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone