Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 207 visningar
3 svar

Vilken ticka?

Nada L, Umeå

7 jan 2008 kl. 19:11

Hej jag skulle igen behöva hjälp med tickor.

Här är några bilder på en av dom.

0 416 visningar
20 svar

Gott Nytt miljöår!!!

Bo Reyer

31 dec 2007 kl. 17:19

Jag vill på detta något blygsamma sätt försöka att få till stånd ett ökande miljömedvetande. Vår jord är snart ett minne blott, om ingenting görs nu! Därför behövs ett nytt och viktigt miljöparti inför nästa val. Jag är tacksam för alla förslag på en karismatisk ordförande för det nya miljöpartiet!

0 296 visningar
13 svar

Här är 3. Vilka då?

"JAS" Helsingborg

5 jan 2008 kl. 18:06

3 från 071230, någon är lättare än den andra.

0 441 visningar
23 svar

Närapå pyttesvampar

Irene A

6 jan 2008 kl. 11:31

Tre stycken små, dryga centimetern breda. De är lätta att känna igen när man väl har blivit bekant med dem.

0 318 visningar
7 svar

Tjörn och "svampupproret"

Enelie, Linköping

5 jan 2008 kl. 00:00

Lite småprat:
Jag hörde en historia från västsverige idag. Jag kan tyvärr inte återge den exakt.
Man ville tydligen bygga något brofäste eller broavfart ut på Tjörn men ortsborna protesterade vilt p.g.a. att det skulle förstöra deras svampställen på ön.
Så, någon gjorde en “inmutning”/undersökningstillstånd för mineraler ell. dyl.
Jag har sökt på nätet men inte fått någon träff.
Någon som vet något mer om det här?

0 1139 visningar
14 svar

Fnösticka?

Enelie, Linköping

4 jan 2008 kl. 11:46

Jag tror att jag har hittat små fnöstickor idag.

De växte på en avhuggen björkstam som stod rakt upp, lutad mot en annan björk.
I en glänta med möjlighet till mycket ljus/solljus.
Storlek: lite under 10 cm i bredd.
(Det fanns ca. 10-15 st. på samma stam i ungefär samma storlek.)

2 bilder.
(Jag hade svårt att nå upp så bild nr. 2 blev oskärpa. Det kanske går att se undersidan lite.)

0 237 visningar
2 svar

Hel och halv

Mossning

6 jan 2008 kl. 20:40

Detta har inget med svamp att göra men hoppas det går bra ändå. Kan någon förklara för mig hur dom gör ?

http://www.flixxy.com/cutting-edge-magic.htm

0 222 visningar
4 svar

höstens frågetecken

Nina A

6 jan 2008 kl. 18:02

denna svamp lyckades jag inte artbestämma, kanske någon av er kan?
hittades i mossig blandskog i höstas

0 205 visningar
8 svar

Nya gissasvampar

Lena M

6 jan 2008 kl. 11:23

Gör ett nytt inlägg på svamparna för ordningens skull.
Tre relativt lätta !

0 221 visningar
2 svar

Ekologikurs Birgitta D

gunhild

5 jan 2008 kl. 13:46

Du ska gå en av dom trevligaste svampkurserna. Man får helt klart en ny syn på vår natur, och du lär dig mycket om lavarna också. Jag har själv gått den och skulle gärna göra om det. Programmet brukar vara fullspäckat, annars vore det kul om du hälsade på. Besöket hos Mats Karström ovan polcirkeln var nåt alldeles extra, så många bombmurklor som vi såg där på en gång.

0 457 visningar
11 svar

Gissa svampar undervisning!

Elisabeth Jansson

5 jan 2008 kl. 12:41

Hej på er alla!

Nu är det nytt år och en ny svampsäsong är att vänta även om det lär dröja ett tag.
Det är flera med mig som vill ha lite svampar att gissa på och diskutera omkring.
Det gör ju inget om svamparna har varit med tidigare på guiden vi som inte är så duktiga behöver ständig upprepning.

Jag kan börja med att lägga in utav mina favoriter och så kan väl stjärnorna och ni andra duktiga vänta lite!

0 181 visningar
5 svar

Utflykt

anithaumeå

5 jan 2008 kl. 14:27

Här är några bilder från min och Nada´s fotorunda idag.
Det visade sig att vi hade träffats i somras på en tallhed, men det hade vi ingen aning om när vi bestämde dagens möte.

0 194 visningar
6 svar

Gissa vad är detta

Alf Pallin

30 dec 2007 kl. 19:48

Kort och gott, vad är det som jag har på bilden, från midsommar 07

0 196 visningar
3 svar

Dagens skörd :))

A-M

5 jan 2008 kl. 18:13

I brist på ....

0 1072 visningar
4 svar

Färga med motaggsvamp

Elisabeth Jansson

4 jan 2008 kl. 19:25

Hej

Nu har jag haft motaggsvamp som har legat i en låda på altanen så den har börjat bli gammal och rutten.
Vad ska garnet vara betat med om jag ska få blå färg?
Och badet ska väl vara basiskt så att jag ska tillsätta lite amoniak.

Kan någon ge mig ett bra recept!

0 281 visningar
9 svar

JAS! Flugsvampen och människan

Jan A, Uppsala

4 jan 2008 kl. 21:50

JAS! 
Innan du köpte boken meddelade jag ungefär detta: Nothänvisningarna i kapitel 2 i första delen av boken saknas/har råkat falla bort.  Själva noterna finns i slutet av boken. 
Jag har en .PDF-fil med de saknade hänvisningarna, som jag kan maila dig—om du vill. 
(Det rör sig om sidorna 51-71.)
Om också andra vill ha filen så är det bara att meddela detta!

0 241 visningar
8 svar

1 krös, 1ticka 1 ?

"JAS" Helsingborg

4 jan 2008 kl. 21:23

Fick inget slutsvar på Kröset ej heller om det är en Vinterhätta på 3an och om det är en ticka på 2an. Någon som kan?

0 285 visningar
2 svar

Ticka?

EvyA, Etuna

5 jan 2008 kl. 14:23

Vad kan detta vara? Den växte på en gräsmatta mitt i stan i höstas, är c:a 15 cm i diameter, vit, hård och har sträv yta. Den har ingen fot, växte platt mot marken nära en blodlönn. Rötter från ett tidigare träd, även det en blodlönn finns troligen kvar imarken.

0 1186 visningar
9 svar

Kommer blåregnet att dö?

Kenneth på S.

3 jan 2008 kl. 13:49

Jag har ett japanskt blåregn Wisteria japonica ‘Issai’ klättrandes på min kolonistuga. Idag upptäckte jag, två-tre meter upp på en armstjock gren, en koloni av vad jag först trodde var tickor, men kanske det är någon musseron. I alla fall har den skivor, är vacker läderbrun och lite glansig på ovansidan och matt gulbruna skivor. Vad är det? Kommer blåregnet att dö?

0 180 visningar
2 svar

2 tickor

Lena M

5 jan 2008 kl. 12:08

från den 26 / 12 -07 som jag inte har artbestämt och som jag är osäker på, jag är tacksam om jag får hjälp.
Den rödbruna växte på lövträd, tror det var en al och den andra på en stubbe i marknivå, lite info men de finns ju så många duktiga här.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone