Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 224 visningar
4 svar

Svampträff, förslag om tid

gunhild umeå

4 jan 2008 kl. 13:13

Söndag den 13/1 klockan 13.00 träffas vi hemma hos mig för att prata svamp och utbyta erfarenheter. Det får bli knytkalas, jag lovar att koka svampsoppa. Du som tänker komma bör höra av dig. Min mailadress finns under rapporter 2007-10-14 trattkantareller…

0 355 visningar
10 svar

Avkommor

Jan A, Uppsala

2 jan 2008 kl. 22:20

Här är en skannad bild på småttingar på en gardin.  Det finns en fantastisk men sann berättelse kring dem. Gissa vilka de är, så kommer berättelsen!

0 394 visningar
8 svar

Vem har gjort detta

Tina N

3 jan 2008 kl. 16:55

vad kan det vara för trädmarodörer.
Närapå hela rotpartiet på granen var söndertuggat,fullt av gångar o tunna skivor. Trädet hade naturligtvis stjälpt.Är det någon som vet vilka kräk som är så energiska.

0 248 visningar
6 svar

Lite från Skåneskogen.

"JAS" Helsingborg

2 jan 2008 kl. 20:13

Mina barn brukar fråga mig varför jag smyger i skogen, Jag brukar svara att smyger man så kanske man får se andra varelser, en del av dem är ju självklara andra får fantasin hjälpa till med.

0 214 visningar
9 svar

3 dallriga! Vilka?

"JAS" Helsingborg

2 jan 2008 kl. 23:02

Några har varit med förut men vadå. och kolla in sniglen.

0 174 visningar
5 svar

Vintriga vedlevande..

gunhild Västerbotten

3 jan 2008 kl. 13:38

Här några från dagens promenad, nu snöar det här.

0 200 visningar
12 svar

Lite från Västmanlandsskogen

Tina N

2 jan 2008 kl. 21:30

Ja, man ser det man vill se.
Ser ni, Uggletrollet, Gapet och Hästen ?

0 254 visningar
10 svar

En färgklick

Tina N

2 jan 2008 kl. 10:19

att lysa upp en snöig och mulen dag. Den blommar varje jul.
Minns ni den?

0 528 visningar
6 svar

"Farlig" dallergröppa

Enelie, Linköping

2 jan 2008 kl. 22:32

Jag gjorde en sökning efter att ha sett Joachim K.´s fina bilder i en tråd från idag.

En man har på något mystiskt sätt blivit infekterad av dallegröppa. Tyvärr med tragisk utgång.
Jag tyckte bara att det var en märklig historia.
Jag hoppas att jag inte skrämmer bort någon från svampskogen.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/03/20/svampar-fran-ruttnande-bjo/

0 188 visningar
9 svar

Ett Klick

GretheF Skåne

2 jan 2008 kl. 16:35

Har ni också problem med att komme inn där i dag??????????????  sidan går inte att nå får jag som svar

0 216 visningar
5 svar

Nyårshelgen

Joachim Krumlinde

2 jan 2008 kl. 16:58

Några fynd under nyårshelgen. En matsvamp och två oätliga.

0 206 visningar
9 svar

Skriv på!

gunhild umeå

15 dec 2007 kl. 09:21

Bort med alla onödiga smällare!
http://www.smallarupproret.se/

0 182 visningar
5 svar

Lite från skånecharken ;)

Norma

2 jan 2008 kl. 20:59

Hoppas att ni tål detta….annars får ni rimma mig istället.

0 166 visningar
3 svar

Dagens tickinlägg

gunhild

2 jan 2008 kl. 19:41

Dom växte på aspstubbe och rönn.
Bilen var på väg ner i älven men blev stoppad av några träd med tickor på.

0 227 visningar
6 svar

Inte svamp. Rödlistning mm

Enelie, Linköping

2 jan 2008 kl. 16:08

God fortsättning till er allihop!

Jag ber om ursäkt för att jag tar upp annat än svamp och hoppas att ingen tar illa upp.

Jag sitter här och sliter mitt hår för att hitta argument för att komma in med en överklagan för bygglov av villor.

Man vill ta bort en bit skog och bilda villaområde. Det är ingen gammelskog.
Är det någon som vet om jag kan hitta information som kan stödja en inventering av rödlistade arter på den här marken?
Utan att själv ha hittat något skydsvärt f…mer…

0 186 visningar
6 svar

3 Tickor, kan ni?

"JAS" Helsingborg

2 jan 2008 kl. 19:16

3 Tickor sen i lördags, visst är de härliga. Här kommer 3 bildomgångar.

0 159 visningar
2 svar

JAS, JAS

anithaumeå

2 jan 2008 kl. 19:53

Jag hittar inte ditt svamprecept.
Kan du tala om var jag hittar det här i forumet?

Tack på förhand.

0 407 visningar
11 svar

Vilka är dessa 3?

"JAS" Helsingborg

1 jan 2008 kl. 19:56

Tre till sedan i lördags! Här kommer 2 bilder till att börja med.

0 159 visningar
1 svar

Två på samma

Tina N

1 jan 2008 kl. 14:09

Al nere vid den aktuella bäcken.
Kan det vara unga Altickor?

Går det att se vad det vita till höger är.Det följde med som bonus.

0 199 visningar
2 svar

Årets första kantareller

Eva B

1 jan 2008 kl. 19:59

Min sambo och jag gick till ett gamalt kantarellställe idag, vi hittade ca 30 kantareller och de flesta gick att äta. Öland bor vi på föresten

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone