Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 199 visningar
2 svar

Årets första kantareller

Eva B

1 jan 2008 kl. 19:59

Min sambo och jag gick till ett gamalt kantarellställe idag, vi hittade ca 30 kantareller och de flesta gick att äta. Öland bor vi på föresten

0 169 visningar
8 svar

Två svåra!??

"JAS" Helsingborg

30 dec 2007 kl. 21:32

Ingen aning!

0 276 visningar
7 svar

Tack "Jas" och Norma

gunhild Västerbotten

1 jan 2008 kl. 11:31

“Jas” recept på svampsoppa var jättebra och väl tilltaget (vi var 10 personer som åt) Och Ostpinnarna som Norma tipsade om gjorde succe. Jag använde västerbottensost och dessa ska jag baka fler gånger. Jättegoda!

0 311 visningar
4 svar

Lite Puttar

Tina N

1 jan 2008 kl. 16:03

på det nya året.Stora som fluglort ungefär.Substratet är väl Hägg.Eftersom det är svart syns de bra.

0 177 visningar
1 svar

Årets första

"LASMAS"

1 jan 2008 kl. 17:44

Hittat 08-01-01
Vinternagelskivling?

0 205 visningar
1 svar

Klätterväg

gunhild

1 jan 2008 kl. 17:35

Dagens ticka från min promenad kom mig att tänka på trollens klätterväg för att få lite utsikt över Umeälven.

0 188 visningar
6 svar

Blev många idag, Gissa!

"JAS" Helsingborg

30 dec 2007 kl. 21:25

Hittade en massa svampar idag, jag lägger ut några här så får vi se vad det är, jag har noll koll som vanligt!

0 258 visningar
5 svar

Vit ticka

Tina N Kolsva

24 okt 2007 kl. 09:50

som jag tycker ser lite skum ut. Sitter på en jätte stor poppel i Köping.Är den angripen av snylting? Luktar inget spec.Vackert vit är den.Minst 15 cm på höjden.

0 230 visningar
5 svar

Vilken ticka är detta då?

"JAS" Helsingborg

31 dec 2007 kl. 22:38

Det blev många svampar igår som sagt och vad är detta för en rackare?

0 200 visningar
6 svar

Nytt idag

Tina N

31 dec 2007 kl. 16:42

Små söta max (2cm)musslingar på
al nere vid bäcken.Kommer inte på vad det är.

0 238 visningar
8 svar

Alticka

Tina N

30 dec 2007 kl. 23:13

tror jag mig vara skapligt säker på.Men hade ingen aning om att de kan vara av olika kön;)

0 1078 visningar
10 svar

Resupinat ticka

Anki, Östergötland

30 dec 2007 kl. 09:36

Hittade denna vita ticka på undersidan av en granlåga igår. Ca 35-40 cm lång, 10 cm bred, mycket små porer. Tacksam för namnförslag.

0 309 visningar
4 svar

Gamla tickor

Lena M

1 jan 2008 kl. 10:43

på dött körsbärsträd,de fanns flera och de var inte så stora vad kan de vara tro. Sökte på körsbärsticka men på det fanns inget.
God fortsättning förresten !

0 203 visningar
1 svar

Någon skåning hann före

gunhild

1 jan 2008 kl. 01:02

Tänk första gången jag skriver 2008
Soppan efter Jas recept gjorde stor succe.

0 223 visningar
0 svar

Shhckåll

Skäggig NVskåning

1 jan 2008 kl. 00:26

Gott nytt svampår på er och en god fortsättning.

0 197 visningar
2 svar

Gott Nytt År

Enelie, Linköping

31 dec 2007 kl. 18:36

En nyårshälsning till er alla!

Jag hoppas att ni får en bra avslutning på det gamla året och ett bra svampår 2008!

0 202 visningar
2 svar

GOTT NYTT ÅR

Alf Pallin

31 dec 2007 kl. 17:11

Önskar alla på svampforum ett synnerligen GOTT NYTT ÅR 2008.
Vid en promenad i skogsområdet med en radie av ca 300 m från mitt hus bjöd årets sista dag på följande svampar: cinnoberticka, klibbticka, björkticka, sälgticka kuddticka, borstticka, styvskinn, tätskinn, violticka, vårtöra,gullpigg och på en kvarlämnad tall bland ungskog och björksly två fruktkroppar tallticka, på marken bland stenar en färgklick.

0 201 visningar
9 svar

Det är så vackert, men vad!

"JAS" Helsingborg

30 dec 2007 kl. 23:48

Nu kommer det några stycken som jag säkert har haft förut men i olika stadier och i olika färger. Vilka är de? Och så vackra de är

0 229 visningar
8 svar

Kolla! Matsvamp i dag

"JAS" Helsingborg

30 dec 2007 kl. 16:17

Ja än går det att plocka en del matnyttigt. Det blev 6kg rensad Ostronmussling idag. vinterskivlingen fick stå kvar den tar jag senare (den finns i massor) och KANTARELLERNA (Årets sista!)lämnade jag åxå!

0 222 visningar
1 svar

Kantöra?

Sven Damne

31 dec 2007 kl. 13:37

På barken på en lönnstubbe växer små svampar enligt bifogat foto
( en barkflisa fotad i blandad belysning på köksbordet.) Med lupp ser man “filttrådar” eller “borst” på svampens gr¨-beiga undersidan. Översidan är mökt brun. Luktar aromatiskt.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone