Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 173 visningar
0 svar

GOTT NYTT ÅR...

Bengt Sandh och Svea Silverstolpe-Johansson

31 dec 2007 kl. 16:47

och GRÅTT NYTT HÅR!

önskar

0 210 visningar
0 svar

Gott Nytt År

Tina N

31 dec 2007 kl. 16:39

önskar jag alla kompisar på forumet.

0 186 visningar
0 svar

ETT GOTT

Lena M

31 dec 2007 kl. 16:17

NYTT ÅR till alla trevliga människor på svampguiden.

Och en önskan om ett spännade svampår 2008 !

0 203 visningar
14 svar

En skitbild

Tina N

30 dec 2007 kl. 22:55

Vem har gjort detta?

0 203 visningar
6 svar

Fingersvamp 071215

"JAS" Helsingborg

28 dec 2007 kl. 23:24

Kan man säga vilken det är? Fet mylla i bäckravin med uteslutande blandlövskog, östersluttning.

0 307 visningar
2 svar

Konstig Klibbticka?

Enelie, Linköping

30 dec 2007 kl. 16:39

Kan det här vara en konstigt växt Klibbticka?

Den växte ovanpå på en stor, gammal, mossbeväxt stubbe. Tyvärr så kollade jag inte om det kunde vara löv- eller barrträd.

0 412 visningar
4 svar

"Kånkelbär" gula ??

"JAS" Helsingborg

30 dec 2007 kl. 22:18

Jag hittar den inte i literaturen men å andra sidan är jag lite trött just nu. Ni vet säkert vad det är, eller hur.

0 427 visningar
8 svar

Lilleputtar

Tina N

29 dec 2007 kl. 22:49

Ingen riktig svamputflykt utan puttar.De här småttingarna växte på en bävergnagad björk vid tidigara nämda bäck.Så små att hela familjen ryms på en lillfingernagel. Någon idé?

Andra bilden är väl Broskboll på granstock.

0 405 visningar
4 svar

Svampsoppa "Jas"

Gunhild

30 dec 2007 kl. 13:24

Jag har gjort svampsoppa efter ditt recept tänkte bjuda det som förrätt i morgon kväll. Den brukar ju bara bli godare när den värms upp på nytt.

0 178 visningar
8 svar

Gott Nytt År!

gunhild Västerbotten

29 dec 2007 kl. 16:36

Gott Nytt År, alla kompisar på forumet, och tack till “stjärnorna” för all hjälp att klura ut vad det är man hittat. Jag har lärt mycket på forumet detta år, och har blivit tänd på att hitta nya arter kommande säsong. Nyårskram på er alla.

0 182 visningar
2 svar

Irene A

anithaumeå

30 dec 2007 kl. 17:09

Går det att få tag i ett ministativ var som helst,
har du någon aning om prisläget?

0 215 visningar
1 svar

Årets sista kremlor?

Anki, Östergötland

30 dec 2007 kl. 09:43

Gårdagens skogstur gjorde mig ganska överraskad, när jag fick syn på dessa. Har inte försökt att artbestämma dem, men de växte med unga tallar.

0 200 visningar
11 svar

Har hittat en ticka till

NadaL, Umeå

29 dec 2007 kl. 20:59

Vill även få namn på denna ticka om någon kunnig skulle veta?

0 188 visningar
6 svar

TinaN Kolsva och alla ni övriga skickliga fotografer

anithaumeå

30 dec 2007 kl. 09:37

Hej Tina!

Jag funderar lite när det gäller fotandet. Är tacksam om du kan hjälpa mig.

När ni får så fina närbilder, hur många kort kan ni få ta på samma objekt innan ni blir nöjda?

Vad beror det på att när jag har fotat och bilden ser tydlig ut i kameran, men när jag har fått in den på mina bilder i datorn och tar fram den, så är den inte lika tydlig.

Blir glad om någon kan ge mig ett svar.

0 177 visningar
4 svar

Testing -- ej svamp

anithaumeå

30 dec 2007 kl. 14:59

Den som kommer hem till mig möts av dessa figurer.

0 158 visningar
3 svar

Ticka ?

Enelie, Linköping

30 dec 2007 kl. 00:58

De här är från 22/12 i år.

De växte på granlåga.
Någon som vet vad det kan vara eller har någon gissning?

0 852 visningar
15 svar

Ostronmussling

Joachim Krumlinde

26 dec 2007 kl. 13:50

Ostronskivling (ostronmussling) 12 hg färskvikt plockade jag idag på annandagen. De minsta fick stå kvar och växer kanske till sig om inte frosten kommer. De stora är möjligen lite väl sega att tillaga och äta - få se hur bra de blir.

0 200 visningar
0 svar

Alla skickliga fotografer

anithaumeå

30 dec 2007 kl. 09:39

Hej igen!

Tryckfelsnisse var snabbare än jag.
Jag vänder mig inte bara till Tina, utan till Er alla som känner att ni kan och vill svara.

Tack på förhand

0 232 visningar
6 svar

****nor & Andra / Hjälp

"JAS" Helsingborg

29 dec 2007 kl. 20:45

Jag har tidigare ställt frågan men inte fått något svar. Jag vill gärna ha ett förslag på ett bra mikroskop för mikroskopering av, just det SVAMP! Jag har nämligen inte en susning vad som krävs. ( Fingersvampar verkar ju vara omöjliga att artbestämma utan ett mikroskop.)

0 201 visningar
2 svar

Mjuka tickor på sälg

Jan A, Uppsala

29 dec 2007 kl. 17:07

Här är ett av dagens vackra fynd, trots mörker, regn och rusk, inte långt från Fiby. 
Lite för mycket rött på bild 2.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone