Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 706 visningar
8 svar

Nybörjarplockning i Skåne. Var, vad och hur?

Marcus

19 sep 2007 kl. 23:21

Jag tänkte ta med 1-2 vänner och försöka plocka lite svamp. Detta har jag dock endast gjort en gång tidigare, och då för många år sen som barn. Vi är alltså totala nybörjare ;)

Vi bor i Eslöv i Skåne, och är beredda att köra en bra bit, antagligen runt om i hela skåne. Var kan vara lämpligt att ställa siktet på? En speciell skog eller viss skogsmiljö hade varit bra att få reda på, men ännu hellre ett kännt svampområde med snälla förhållande.

NÃ¥got annat vi bör tÃ...mer…

0 238 visningar
21 svar

Dagens fynd

gunhild

18 sep 2007 kl. 21:05

Har varit pÃ¥ svamputflykt med 55+ are i UmeÃ¥ socialtjänst i dag. Vi hittade en hel del svamp bl.a. mÃ¥nga riddarmusseroner och “dagens kalle” men vad är det jag har pÃ¥ bild 2 och 3?

0 192 visningar
1 svar

Vacker fasad inte allt.

gunhild

20 sep 2007 kl. 09:59

Den här svampen var oansenlig och urvattnad grå på ovansidan, men när jag vände på den såg jag ett vackert mönster. Den växte tätt inpå en stubbe med föränderlig tofsskivling som först drog mina ögon till sig.
Vad kan det vara?

0 307 visningar
3 svar

svampar på gården

tommy

19 sep 2007 kl. 18:13

Hej
Ja trodde att grannens häst hade varit o släppt sej på gräsmattan. :)
O ca 10 meter ifrån så dök dom brungula svamparna upp. Nån som har nån idé om va det e för svampar ?

0 412 visningar
11 svar

Behöver hjälp

Irene A

19 sep 2007 kl. 09:47

Den första känner kanske de flesta igen. Miljön är en stenig sandås med gamla tallar. Där fanns också gott om goliat- och kråsmusseron.

PÃ¥ samma plats växte den andra svampen som har gett mig huvudbry. Det stora exemplaret är ca 8 cm. De har mild smak och en behaglig aromatisk doft, fast ganska svag. Spormassan är grÃ¥beige, samma färg som skivorna fick efter en tid. Sporerna är knottriga och smÃ¥, 3-3,5 x 3-4,5 my. Den har inga framträdande cheilocystider. Jag kan inte avgöra o…mer…

0 207 visningar
1 svar

Tips.

Babsan

19 sep 2007 kl. 23:55

GÃ¥ in pÃ¥ tv4.se/mat     Bläddra väldigt lÃ¥ngt ner.Där finns inslag med Pelle Holmberg frÃ¥n nyhetsmorgon om kantareller.(Obs. att Pelle säger dom här gula”
Bredvid finns en bild av kantareller,där får man tips om många kantarellrecept

0 236 visningar
4 svar

Jisses,skogen svämmar över..

SvampMaja

19 sep 2007 kl. 22:22

Av Trattkantareller.Har plockat stora lass av dom,men det är ju så tråkigt att rensa! men det är det värt sen med välfyllt svampförråd till vintern.

0 295 visningar
4 svar

Ny text om seminarium goliat

Eva

19 jun 2007 kl. 17:47

Jag fick nu tag på en engelsk text som beskriver seminariet om goliatmusseron i september.
Titta i länken.

http://www.metla.fi/tapahtumat/2007/matsutake/matsutake-seminaari-2007-en.pdf

0 234 visningar
7 svar

Matsutake-semester

Magnus

13 sep 2007 kl. 13:46

Jag lägger in en länk som visar på hur matsutake används som turistmagnet i Butan. En tredagars vistelse kostar runt 4000 US dollar. Obegripligt mycket, tydligen är just matsutaken ett stort dragplåster.

http://www.amanresorts.com/exclusivesfullview.aspx?id=3694

0 726 visningar
6 svar

Äntligen

Tina N Kolsva

19 sep 2007 kl. 19:32

har jag hittat en Cinnoder ticka, och inte bara en utan en hel stam full.De var i gottsällskap med Borsttickor,med brun kant. Det har jag inte sett förut. För det är väl Borsttickor på bild 3.

0 253 visningar
10 svar

Kolla in den här hjärnan?

Janne "JAS" Svensson

18 sep 2007 kl. 22:35

I skåne finns det många märkliga saker uti skogen.

0 265 visningar
1 svar

Klumpfotad trattskivling

gunhild

19 sep 2007 kl. 22:13

Vi har kommit fram till att det är den. Jag har grävt fram den och kollat.

0 248 visningar
1 svar

Vit/ljus svamp

Justina

19 sep 2007 kl. 21:56

Hittade denna svamp pÃ¥ tallhed bland vitmossa, kanske inte ätlig, men var rejäl och luktade gott….
Vad är det?

0 259 visningar
9 svar

Tränings svamp

Franco Matli

17 sep 2007 kl. 17:32

Dessa svampar fotograferades i Mora förra vecka. NÃ¥gra svampböcker ger den som ätlig….ingen höjdare.
Jag låter den stå.

0 260 visningar
14 svar

Tokigt blev det

Tina N Kolsva

17 sep 2007 kl. 20:31

Vet inte hur jag bar mig åt, kan någom klura ut vad jag försökte fota.

0 259 visningar
4 svar

Tickor

"JAS"

19 sep 2007 kl. 20:50

Hej ni verkar vara många som gillar tickor och jag tycker de är fantastiska men har alldrig lärt mig mycket om dem känner endast igen ett fåtal. så vad är detta för en?

0 300 visningar
13 svar

Dagens skörd "äntligen svart trumpet oxå)...

Nikke Småland (moheda)

18 sep 2007 kl. 17:03

Detta hittade vÃ¥ran gamla trotjänare idag, vi skulle bara ut en snabbis och leta trattisar men gissa va lyckliga vi blev när hon ledde oss till dessa…

0 252 visningar
4 svar

Pris på svamp

Nikke småland (moheda)

19 sep 2007 kl. 11:09

Hej har nu hittat alldeles för mycket svamp så jag funderar på att sälja en del!
Vad kan man ta för svampen?
Har hittat svart trumpet, gul kantarell, fÃ¥rticka & trattisar…
tacksam för svar!
Vi vill ju inte ge bort svampen har ändÃ¥ lagt en del tid pÃ¥ rensnigen… Plockandet var bara kul men det andra böset!

0 228 visningar
1 svar

Svampträning 2

Franco Matli

19 sep 2007 kl. 19:17

Också denna bild kommer från Dalarna.
Ni som är vetgiriga får försöka.
Den är inte så svår som tårspröding.

0 225 visningar
4 svar

Hasse i Skåne

Anitha i Umeå

19 sep 2007 kl. 09:07

Stor heder till Hasse i Skåne som så generöst delar med sig av trattisställen som han hittat.
En vad jag förstår tydlig vägbeskrivning och inte svepande som de flesta beskrivningar har sett ut som lämnats här på guiden.

Ã…ter en stor eloge till Hasse.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone