Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 308 visningar
21 svar

Nytt från trädgården

Tina Nordberg

13 jun 2007 kl. 13:41

Vad äe detta för en vit o vacker blomma?
De kunniga får vänta lite.

0 270 visningar
4 svar

Svampar och skål i vatten?

Alf Pallin

13 jun 2007 kl. 21:44

Dom här gråvita svamparna bara någon m.m stora växer på en stock i vatten, påminner om bäckmurkling och klubbmurkling, men är gråvita. Och så växer på samma stock en liten skål, ljust brun, skickar en något förstorad bild.Är det någon som vet?

0 304 visningar
14 svar

Färska kantareller

Karin Hedén

13 jun 2007 kl. 19:46

Färska kantareller säljs i dag för 20:-/hg i Täby Centrum. Känner inte till var de plockats.
Passar samtidigt på att presentera en gynnare som besökt vår trädgård. Enligt expertisen är det en Snylthumla, Psisthyrus rupestris. Snythumlor gör inga egna bon utan honan tränger in i ett lämpligt annat humlebo och lägger sina ägg i deras celler så att de sedan matas av de vanliga humlor som bor där.  De kan nog också kallas gökhumlor… Skeden på den ena bilden är en matsked. hum…mer…

0 197 visningar
7 svar

Någon som vet

Lena M

13 jun 2007 kl. 08:24

vad det är för buske jag såg igår.
Blommorna påminner om klätterhortensians men bladen stämmer inte.Fläder, samma där.
Två buskar ett hundratal meter ifrån varandra på sidan av mindre väg

0 246 visningar
3 svar

Oätligt

Lena M

14 jun 2007 kl. 13:33

förstår jag, men vad? Ett trettiotal efter en gammal körväg, de smakade inte något och luktade jord.
Är de på andra bilden samma art trots att foten och skivorna är betydligt ljusare.
Och så klubbmurkling tror jag, på stockar i en liten bäck.

0 350 visningar
11 svar

Vilken svamp?

Marit D

12 jun 2007 kl. 22:35

Högt uppe i ett träd utanför Bervaldhallen i Sthlm. sitter denna pampiga svamp. Kom av naturliga skäl inte åt att fota den uppifrån men någon kanske vet vad det är. Skulle också vilja veta vad det är för träd det växer på. Det har blad med silvrig lite luddig undersida.

0 273 visningar
3 svar

Ticka ?

Alf Pallin

13 jun 2007 kl. 21:29

Kan detta vara sammetsticka, trametes pubescens,
finns det något bättre förslag?
Växer på al i en ganska tät lövskog i bäckravin.

0 321 visningar
6 svar

Och vem är jag?

Marit D

12 jun 2007 kl. 22:31

Denna fina larv hittade jag i min trädgår förra året och i helgen såg jag fjärilen för första gången. Kanske var det larven som blivit fjäril? Den fladdrade i alla fall omkring så mycket att jag inte hann ta kort på den, men vacker är den.

0 193 visningar
1 svar

Sköna blommor

Tina Nordberg

13 jun 2007 kl. 13:39

Vad är det här för vackra blommor från trädgården? Vit o vacker lättodlad för den som vill.
De riktigt kunniga får vänta lite med att svara.

0 229 visningar
3 svar

Fest

Lena M

12 jun 2007 kl. 17:52

i kväll med tofsskivling och massor med smultron, 8 st, men inte en enda minikantarell har jag sett. Men visst händer det saker om än sakta !

P.s Jag förmodar att ni som bor längre söderut än Gästrikland redan har mumsat på de första bären. D.s

0 218 visningar
3 svar

Massor

Lena M

12 jun 2007 kl. 12:35

av föränderlig tofsskivling igen på alstubbarna inne på tomten. Jag har aldrig ätit dem men skall göra en test ikväll.
Vad säger ni som provat att tillaga den, god, sådär, eller ?

0 758 visningar
4 svar

Sälja murklor

Fladder

10 jun 2007 kl. 20:50

Hur mycket ska jag sälja 1 kg stenmurklor för?

0 333 visningar
9 svar

Blå blommor

Joachim Krumlinde

11 jun 2007 kl. 20:04

Jag bifogar också en blid på blommor - dock inte härifrån, utan från Norra Italien, där jag tillbringade några dagar för ett par veckor sedan.

0 409 visningar
16 svar

Vem är jag?

Elisabeth J

11 jun 2007 kl. 08:27

Kan du gissa vem jag är
Det är jag som gör så här?

0 242 visningar
3 svar

Svampplockare

Morfar

11 jun 2007 kl. 16:51

Ett foto på den yngre generationen svampplockare.De hittade lite kantareller i åkerkanten.Hoppas intresset håller i sig

0 231 visningar
1 svar

Tina´s tema

Göran H

11 jun 2007 kl. 17:40

Funderar på vad detta kan vara. Låg i blomrabatten. Den vänstra sista delen som har “gadd” rörde sig frekvent. Är det fötter som syns till höger undertill?

0 768 visningar
7 svar

Svamp, eller vad är detta

Alf Pallin

10 jun 2007 kl. 20:37

Bekymrad granne har hittat rödfärgade blad på sin
prydnadsapel och undrar vad det kan vara.

0 215 visningar
6 svar

Nyfiken på småkryp ?

Tina Nordberg

10 jun 2007 kl. 11:18

Vem är det här då som stannat upp i en enbuske.
Kunniga biologer får hålla sig lite så alla får en chans.

0 509 visningar
24 svar

Nytt idag

Tina Nordberg

9 jun 2007 kl. 16:00

Det här gröna gynnaren( Olivgrön guldbagge) minns ni. Men vad har den parkerat på?
Biologerna får lugna sig lite.

0 194 visningar
1 svar

Dagens svamp

Joachim Krumlinde

10 jun 2007 kl. 22:38

Det är inte mycket svamp man hittar i denna värme och långvariga torka, men går man ut i åar eller annat vatten och plockar upp pinnar, kan man i alla fall hitta bäckspik.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone