Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 278 visningar
3 svar

Bamsemurkla

gunhild

18 maj 2007 kl. 20:31

Stor murkla men säkert svårsmält

0 316 visningar
2 svar

Rot-ticka

klas jaederfeldt

19 maj 2007 kl. 09:18

Ganska vanlig svamp på granlågor, men jag tycker att det är sällan (2 ggr för mej) som man ser den på rötterna, bilder från en ganska ny låga, den måste gått omkull i vintras

0 289 visningar
5 svar

Dagens fynd

Bettan

2 feb 2007 kl. 12:31

Visst är det konstigt när man är ute och går, så hittar man en massa troll som någon har gjort??

0 3863 visningar
20 svar

Hjortron

Gunilla

18 maj 2007 kl. 16:21

Full blomning på mina ställen. Vet nån hur lång tid det är mellan blomma och bär?

0 366 visningar
4 svar

Tre skinn ???

Alf Pallin

17 maj 2007 kl. 19:01

Skinn på granlåga, vill ha hjälp med artbestämmning.

0 388 visningar
8 svar

Svamp

Grethe F

15 maj 2007 kl. 16:32

När jag läser era inlägg om svamp åker jag ut glad i hågen NU ÄR DOM HÄR

Kommer hem tomhänt men i godt humör

0 461 visningar
18 svar

ÄNTLIGEN!!!!

Svampnörden

9 maj 2007 kl. 19:49

Snart drar det igång igen gott folk…..på allvar!

0 371 visningar
0 svar

Köpa shiitakestock

Elisabeth Bååth

18 maj 2007 kl. 19:48

Frida, jag hoppas att du fått svar av mig per mail!
Det är spännande att odla fram vedsvampar på stockar och shiitake är en av de svampar som man kan odla på lövträdsstockar. Svampkonsulenterna har just haft en hobbyodlingskurs där vi odlar Shiitake, Lentinula edodes, Ostronmussling, Pleurotus ostreatus, Korallticka Grifola frondosa och Igelkottaggsvamp, Hericium erinaceus
Se gärna min Presentation av odlingssvampar

http://www.emg.umu.se/utbildning/mhs/svamp/5bio01svamp2/pdf-files/sva...mer…

0 256 visningar
3 svar

Minus 3 i natt

gunhild

18 maj 2007 kl. 12:55

Det hade frusit på vattenpölarna i natt, så växtligheten hejdar sig nog lite. Man får väl glädjas åt tickorna så länge. Dessa är från i dag.
Björklågor är bra myrvägar såg jag i dag.

0 374 visningar
15 svar

Ännu nyare

Tina Nordberg

15 maj 2007 kl. 11:28

De här hittade jag i gräs/mossmattan. De doftade duktigt av njöl o smakar dito, lite sötaktigt nästan.En del hade vit fot och en del beige.
Finns det hjälp att få?

0 338 visningar
1 svar

Timmerticka på sälg.

Alf pallin.

17 maj 2007 kl. 19:55

Det här får jag till timmerticka, som växer på sälg, smakar bittert.

0 254 visningar
6 svar

Stenmurkla Västerbotten

gunhild

17 maj 2007 kl. 17:35

Nu har jag hittat dom första stenmurklorna. Blir det bara varmt nu efter regnet så ska det väl bli gott om dom för dem som vill ha. Själv äter jag lika gärna torkad sandsopp.
Lyckas inte få in bilderna från digitalkameran i datorn, så ni får nöja er med bildbevis från mobilen.

0 296 visningar
12 svar

Två till

Lena M

16 maj 2007 kl. 14:23

Att det är en bläcksvamp ser jag men vilken art kan de vara?
Trodde att detta var en kotteskivling, men det är bara alar och en bäck strax bredvid, gammal körväg och mycket av båda arterna.Vad är det ?
Sist några nyfikna rackare som undrade vad jag höll på med.

0 254 visningar
4 svar

Blå minisvamp.

Alf Pallin

17 maj 2007 kl. 19:46

Den här lilla vackra blå och trådiga svampen växer på undersidan av granlåga, har ingen som helst aning om vad det är. Någon på forumet som vet någonting om den?

0 325 visningar
1 svar

Ticka på granlåga?

Alf Pallin

17 maj 2007 kl. 20:10

Den här tickan växer på samma granlåga som den blå trådiga lilla saken, mycket mycket tunn, knappt 1 mm. Skogen som jag hitta dessa i är gammal orörd granskog, ganska fuktig, granlågan var mycket murken och av klenare dimension nedskjunken i mossan.
Jag har ingen gissning.

0 262 visningar
2 svar

Byggnadsverk

Lena M

17 maj 2007 kl. 19:32

Jag måste få visa er detta fantastiska fågelbo som låg på marken. Det ser ut som om insidan är klädd med spån ( kanske från någon avverkningsplats )så jämt och slätt och utsidan består av mossa, kvistar. Otroligt tycker jag !

0 275 visningar
1 svar

lite naturbilder

Evus

17 maj 2007 kl. 18:08

I dag har jag letat toppmurklor, men utan resultat. Men det är väl inte så lätt kan jag tror att hitta på dom.

Jag tror det har varit för torrt här i Stocholmstrakten. Det knastrar under fötterna när man går.

Nåja, jag tog några foton på annat som naturen har att erbjuda.

Bild 1 är en blomma som växte på huvudet på en stubbe….

Bild 2 är närbild på en av dom blommorna…..den som vill får gissa, men det är nog för lätt.

Bild 3 är ett nybyggt, tror jag, bo av någon…mer…

0 280 visningar
3 svar

miniblommor

Lena M

17 maj 2007 kl. 12:02

Innan jag företar mig något nyttigt så undrar jag om dessa två miniplantor som växte i rena gruset och bara en planta av varje.( dåligt foto på den gula)
Blommarna är bara några mm och stjälkarna kommer från en bladrosett vid markytan.
Vad mycket man får se när man spanar efter svamp, men nu väntar jag att rapporter skall ramla in om fynd i övriga landet.

0 456 visningar
10 svar

Tre arter

Lena M

16 maj 2007 kl. 14:15

murklor såg jag på dryga timmen men vill gärna veta vad ni tror om nr 1, är det en klormurkla? Tyvärr så stod den på gränsen inne på en tomt så jag undersökte den inte så noga.
2. 5 toppmurklor strax bortom vid vägkanten
3. och en ensam stenmurkla efter skogsväg.

0 569 visningar
17 svar

Efterlysning: Toppmurklor

Michael Krikorev

4 maj 2007 kl. 19:16

Hej alla!
Det är torrt i markerna här i stockholmstrakten just nu. Har varit ute ett par gånger på jakt efter både toppmurklor och stenmurklor men inte hittat nåt. Nån som har tips på bra lokaler i sthlmsregionen? Gärna söderort.

Jag skulle vilja fota fina exemplar av toppmurklor (främst Morchella elata och esculenta) på växtplatsen. Hör gärna av er till mig via mejl micke@svampguiden.com eller telefon 070-440 78 79 om ni känner till nåt ställe där det finns toppmurklor just…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone