Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 343 visningar
15 svar

Lite blommor

Tina Nordberg

13 maj 2007 kl. 21:46

Nya för idag och inte alls ovanliga.

0 278 visningar
4 svar

Kunskap på gång?

Ingemar

14 maj 2007 kl. 09:19

Man får väl hoppas att det här kommer bli verklighet i framtiden. Nu tror jag att 700 miljoner kronor kommer att räcka när allting annat blir dyrare än beräknat. Håller de vad de lovar så blir det i alla fall ett fantastiskt uppslagsverk för bl a oss som söker mer kunskap om svamp
http://www.idg.se/2.1085/1.107668
http://www.eol.org/

0 720 visningar
5 svar

LARVER!

Maria

13 maj 2007 kl. 20:53

Jag undrar om det är normalt att 8 av 10 svampar( ej kantarell) är angripna mer eller mindre av dessa små genomskinliga larver med svart huvud? och var går gränsen för att använda svampen? Hur är kremlor som matsvamp? finns det verkligen så många kremlor som är oätliga som man förväxlar så lätt med de ätliga? Hittade mängder av olika kremlor förra året men vågade mig inte på att smaka sen var de flesta även angripna av dessa larver, som heller inte alls syns utifrån.

0 404 visningar
4 svar

variation i färg och form.

gunhild

13 maj 2007 kl. 21:02

Vad beror dessa variationer i form och färg på? Beror färgen av vilket träd tickan växer på? Att fukrig väderlek gör tickorna färggrannare tycker jag.

0 303 visningar
11 svar

Vårmusseron

Joachim Krumlinde

23 apr 2007 kl. 21:21

Årets första vårmusseroner (Calocybe Georgii = gambosa) dök upp stilenligt på S:t Georgsdagen den 23 april utanför komposten i ett hörn i min trädgård.

0 366 visningar
28 svar

Om detta forum

Maric

25 mar 2007 kl. 11:33

Måste bara få säga vad jag tycker om detta forum - SANDLÅDA!!!

I höstas då jag hittade detta forum som nykomling var jag jätteglad.
Skrev även min första tråd och blev genast *påhoppad* pga att jag råkade skriva trattisar istället för Trattkantareller.

Nåja, tänkte inte mer på det.
Under tiden som gått så har jag valt att hålla mig undan även fast jag varit inne och läst.

Och nu när jag läser att *engångsignaturer är av ondo*, hur f*n ska man våga sig in på detta ...mer…

0 250 visningar
2 svar

sannsaga

Lena M

13 maj 2007 kl. 18:34

I dag när jag var uppe på berget och klev träffade jag en man som berättade något märkligt.

I skogen som nu står tät finns en underlig stor rund formation av stenar och ett en djup vall ( ca 2 m djup ) och i mitten rester av ett litet torp. Han berättade att där hade bott en man som trodde på andar och spöken och för att ta sig till och från stugan hade han en spång för komma över vallgraven. Spången togs bort så att ingen kunde ta sig in i hans revir och där levde han i sin…mer…

0 311 visningar
18 svar

Toppen!

Per L

11 maj 2007 kl. 14:23

Vilken underbar dag. Solen strålade och jag och min flickvän var på väg på en liten söndagsutflykt till en skog som vi fått ett hemligt tips om. Första riktade försöket på toppmurklan. Fyllda av förväntningar gick vi timme efter timme i backar, dikeskanter och traktorspår. Inte ett liv och det blev dags att tänka på hemresa, vi gav helt enkelt upp! Men vad är det där alldeles bredvid? Vi trodde inte våra ögon. Där stod det minsann en toppmurkla helt fräckt. Och en till och ...mer…

0 225 visningar
6 svar

Härligt!

Lisa G

12 maj 2007 kl. 20:44

Trots snöpligheten med förlusten mot Kanada så känns livet ganska bra ikväll. Har just rensat färdigt några kilon stenmurklor. Jag börjar faktiskt förstå hur jägaren med sitt byte känner sig, , , , , ,

0 379 visningar
44 svar

Ett annat svampkryp

Ingemar

3 maj 2007 kl. 16:04

Här är en “bagge” som är betydligt större än den Johnny beskriver. De (det var ett par stycken) hade käkat insidan på vad som såg ut att vara ett gammalt purpurskinn. Längden var ca 5 mm. Det är tydligen många som har både bo och skafferi i svamparna. Tänk vad det kryper och krälar lite överallt. Det är antagligen inte lätt men kan nån gissa vad det är för kryp?

0 986 visningar
12 svar

Myntor

Lena M

12 maj 2007 kl. 08:05

Jag vet att många av er är duktiga på blommor / örter och undrar om ni kan hjälpa mig att artbestämma dessa tre.
Den till vä. har grågröna sammetsmjuka blad och smakar starkt av mint.
Den i mitten är har också stark smak och rödbrun stjälk och den tredja är mild.
Trots att jag läst i flera böcker blir jag inte klok på arterna, tänkte att man kundetorka dem och använda som the ex.vis.
Tacksam för hjälp !

0 1589 visningar
7 svar

Dallergröppa infekterade patient

Ingemar

11 maj 2007 kl. 23:50

Att sånt här skulle kunna hända är det knappast någon som tänker på. Djupt tragiskt för den drabbade och hans anhöriga. Det är tur att det måste vara mycket sällsynt, vad man vet i alla fall. Dallergröppan och andra svampar är trevligast om de stannar utanför kroppen.
Läs den ruggiga berättelsen…
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/03/20/svampar-fran-ruttnande-bjo/

Det där med björkrötesvamp var nytt för mig. Det är väl tur att vi inte har den typen av beteckningar…mer…

0 421 visningar
20 svar

Lite blommor

Tina Nordberg

11 maj 2007 kl. 15:34

att klura med i väntan på murklorna.Som vanligt har jag smygit riktigt nära.

0 1326 visningar
12 svar

Vilken fågel??

gunhild

10 maj 2007 kl. 10:56

Upptäckte detta bo i en trädklyka. Jag var tvungen att sträcka mig högt upp med mobilen för att fota men vad är det för fågel som lagt detta ägg?

0 303 visningar
19 svar

REGN!!!!

Morgan

7 maj 2007 kl. 08:03

Här i Nyköping renar det idag!!!
Det finns hopp!

0 625 visningar
11 svar

toppmurkla?

Karin Bergmark

7 maj 2007 kl. 14:08

Den här hittade jag i grannens trädgård, här i Enskede. är det en toppmurkla? Det ser mer ut som en kägelmurkla (i min bok) men den finns inte på siten.

0 304 visningar
3 svar

ticka?

Johanna

3 maj 2007 kl. 07:52

Denna ticka (om det nu är det) växer på en björk som gått av. Vad kan det vara för sort?
(vet ej om jag fixar att bifoga, vi får se)

0 833 visningar
18 svar

Vad för Ticka...

Totte Gbg

8 maj 2007 kl. 23:49

har jag hittat?
Tacksam för hjälp…

0 260 visningar
3 svar

svampar?

Johanna

3 maj 2007 kl. 07:54

Jag hittar inte dessa svampar i min svampbok, kan ni hjälpa mig?`

0 359 visningar
23 svar

Huvudbry

Lena M

6 maj 2007 kl. 08:12

Förvånad blev jag att det finns så många arter av ex.vis kremlor, (Russulasläktet), 92 arter är upptagna i Bo Nylens “Svampar i Norden”. Finns inte en chans att man lär sig dem.

Soppar, är också knepigt för där finns ju flera släktnamn och 61 arter i norden , europa och i champinjonsläktet räknade jag till 37 olika.
Inte undra på att vi står undrande med våra svampfynd och beundrande för all kunskap våra * besitter, tack för de!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone