Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 321 visningar
4 svar

Gnällbältet?

Christian Nilson

23 okt 2006 kl. 09:01

PÅ vissa på forumet kan man ana att det växer svamp - så mossiga som de är i sitt gnäll om en det ena än det andra, att även amatörer blir intresserade av att plocka svamp borde väl vara av intresse för de mer kunniga- men några verkar tro att detta är svenska akademiens forum där man mest gnäller över korrekta svampnamn och allt mellan himmel och jord-TV Licenser och faan vet…-Är Ni så missnöjda med livet så gå in i lokalpolitiken å gnäll där istället så slipper vi a…mer…

0 281 visningar
9 svar

Miljöbild plus okänd svamp

Svante

22 okt 2006 kl. 00:40

Här är en bild från skogen i Klåveröd i Skåne som jag tog för att jag tyckte det var fint plus en okänd svamp.

0 249 visningar
1 svar

Vad är detta?

Michael L

23 okt 2006 kl. 08:39

Hittade denna björkpinne, med dessa små näpna spröt! Handlar det om någon slags svampklubba, eller liknande tro? Svamparna är c:a 3-4cm höga.

0 237 visningar
1 svar

Kruskantarell

Peter Carlsson

23 okt 2006 kl. 00:02

Vad är det med denna kantarell?
Gul kruskantarell
God natt alla svampälskare och alla andra på forumet

0 284 visningar
3 svar

torkning, svamptork.

Håkan G

22 okt 2006 kl. 16:49

Helgens fråga lyder.

Hur bygger jag bäst en egen svamptork?
storlek jaaa, den bör ju vara större är en mikro. Men inte så stor som ett uthus.

Kommer ni på bra förslag, eller redan har byggt en svamptork. var hittar man ritningen då etc.

0 319 visningar
8 svar

Massor!

Jocke

21 okt 2006 kl. 19:42

Var ute på en vanlig svampletartur på MC:n, jättebra, för då får man åka & samtidigt hitta svamp!
Idag , i regnet, hittade jag massor av trattisar & gul kanrarell.Jag skriver gul pga att det var varken grå eller krus.
Så, till det jag ville säga, det finns MASSOR med svamp i Boråsområdet just nu!
Dock ej den svårhittade Svarta Trumpetsvampen, kan jag inte få hitta några!!

0 271 visningar
3 svar

klas

klas jaederfeldt

22 okt 2006 kl. 21:52

jag stavar klas annars blir det Kläs

0 285 visningar
8 svar

Vilken champignon ?

Anne

22 okt 2006 kl. 15:40

Hittade mängder av dessa under en gran idag ? Vad är det för några ?

0 349 visningar
5 svar

Stolt Fjällskivling ?

Peter Carlsson

22 okt 2006 kl. 15:14

Rödbrun Stensopp vet jag men är det andra en stolt fjällskivling ?

0 265 visningar
2 svar

ännu en....

Birgitta F

22 okt 2006 kl. 21:26

...svampdag till ända.
Dottern fick övningsköra gjorde ostbricka till familjen , brie med syltade trattkantareller och lite saltiner till.Innan vi satte oss fick jag hjälp med att finrensa och komprimera 6 liter kantareller till 2 liter…nu sitter jag här och zappar..och ler…undrar hur Michael står ut med oss…

0 255 visningar
1 svar

Tack för idag.

Alf Pallin

22 okt 2006 kl. 22:23

Hej på er all och god natt, och tack till alla som svarat på mina inlägg med svampfrågor.

0 357 visningar
15 svar

Blåmusseron

Gunilla

22 okt 2006 kl. 09:15

Egentligen 100 % säker, men köttet är vitt tycker jag.( Utom längst ut mot kanterna)Inte så bra bilder-helt ny kamera-behöver bli mer kompis med den!

0 228 visningar
1 svar

Hej klaes

Gunilla

22 okt 2006 kl. 21:14

Är du kvar kan du väl svara på min fråga om blåmusseron.Lyfter upp den åxå.

0 245 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Mick

22 okt 2006 kl. 21:04

Hej, Kan någon hjälpa mej med att artbestämma denna svamp

0 269 visningar
2 svar

Till Gunhild

Annika Eriksson

22 okt 2006 kl. 20:04

..om din tovade svamp (i inlägget namnge dessa två) är till salu så är jag spekulant..070-6058219

0 385 visningar
17 svar

Frostvaxing ?

Cicci

20 okt 2006 kl. 14:24

Vill ha det här till en frostvaxing men den stämmer inte med bilden i databasen. Vad är det för någon svamp?

0 269 visningar
0 svar

trevlig svamp

klas jaederfeldt

22 okt 2006 kl. 20:59

det gäller att ha ögona me sig om man skall hitta denna 2mm tjocka och ca 7 cm höga svamp. Macrotyphula juncea trådklubbssvamp heter den, finns en liknande i släktet Typhula, men den skall ha ett sklerotium vid fotbasen (Sklerotiun en för- tjockning med näringsämmnen som svampen startar med nästa år, om du gräver upp en sippskål så förstår du vad jag menar)

0 314 visningar
5 svar

Tre svampar på samma stock

Svante

22 okt 2006 kl. 00:33

Dessa vackra svampar växte alla tre på samma nedfallna bokstock i Klåveröd i Skåne. Jag kan bara matsvamp (och knappt det) så jag har ingen aning om vad de heter men om någon annan kan vore det roligt att få veta.

Fina är de hur som helst!

0 244 visningar
2 svar

Drömsvamp eller drömtjei?

Franco Matli

22 okt 2006 kl. 20:32

Kanske svamptjeien som alla svampkillar drömmer om att hitta ?

0 400 visningar
15 svar

Mer svamp.......

Lena B

21 okt 2006 kl. 19:29

Hade bestämt mig för att inte plocka mer svamp i år men idag på morgonen flög svamp-jävulen i mig igen. Har inte varit i skogen på nästan 2 veckor.
Var ute ca 2 timmar och plockade en stor korg full med kantareller. De finns fortfarande i mängder.
Har just ätit en god middag med kantareller som tillbehör. Gu va gott det är !
Kom på mig själv nu med att sitta och planera vart jag ska åka imorgon och leta svamp….........

Det måste vara någon slags sjukdom det här, jag tror jag…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone