Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 366 visningar
10 svar

Vad är detta för Spindling

Uno Milberg

5 okt 2006 kl. 07:40

Växte 2 km n Nobelstadion på morängrus i garanskog. Lik Ullspindling eller rimskivling men med blånande skivor i lilaaktig fotöverdel. Tips på art!??

0 289 visningar
1 svar

Galerina nana, eller vad

Uno Milberg

20 okt 2006 kl. 07:58

Denna lilla goding växer på en kyrkogårdsmur i KGA ihop med hårbjörnmossa. Hattdiameter 7-8 mm på den stora. De minsat 2-3 mm i hattdiam. Höjd max 2 cm.
Den hårfnasiga foten tyder väl ändå på släktet galerina. Finns ju många att välja på i det släktet.
Tacksam för vägledning

0 255 visningar
0 svar

Artkoll

Uno Milberg

20 okt 2006 kl. 07:07

Denna vaxskivling är fotad på en gräsmatta, klippt, men långt från träd, ogödslad mark. Kallar den Hygrocybe virginea o vit vaxskivling, finns någon art det kan vara.

0 496 visningar
7 svar

Vilken brunfj champinjon?

Peter Nilsson

4 okt 2006 kl. 21:39

De har champinjonerna har växt ett tag på en gräsmatta under lövträd inne i ett bostadsområde. Den blir rödtonat brun vid skrapning. Ring liksom dubbelvikt o delas till 2 när foten ökat i längd. A bisporus är det närmsta jag kommer med mina böcker, men det kanske finns bättre alternativ?

0 421 visningar
3 svar

skymmningstur

Lena M

19 okt 2006 kl. 16:16

i hästhagen !
En skummgummiartad vit svamp på bränd stubbe, innanmäte var kletigt rosa ?
En ticka på och inväxt i granstubbe, seg och slät på baksidan. En ljusgul svamp på gångstig med barr. Påminde något om mjölkmurklan i utseende?
Jag skall inte gissa denna gång och inte ha något utlåtande om smak, tror jag har dålig lukt och smaksinne.
Något att bry hjärnan med så här i elfte timmen

0 244 visningar
0 svar

Frostvaxskivling?

Sushi

19 okt 2006 kl. 22:17

Hej!
Jag och en kompis har plockat trattkantareller idag och dessa , som jag skickar bild på.
Skulle vilja att det är frostvaxskivling…har ni några förslag?
Mvh/Sushi

0 1551 visningar
22 svar

Grå, vita kantareller?

Brittis

18 okt 2006 kl. 18:49

Idag bland de få trattkantarellerna hittade vi dessa, ser precis ut som trattkantarellerna men saknar helt gult färgämne. Foten går över i helt vitt mot marken! Är det frå kantarell eller just en trattkantarell som saknar gult färgämne?

0 831 visningar
6 svar

Utökad svampsäsong i Europa?

Tina Lorentzon

19 okt 2006 kl. 20:18

Om man vill utöka svampsäsongen genom att resa till annat land i Europa, vilka platser och tider är det som gäller då? Hur länge pågår t.ex. svampsäsongen i England på hösten resp. börjar på våren? Jag undrar också hur det är med artrikedomen. Vilka platser är bäst att åka till ur diversitetssynpunkt? Undrar framförallt över England, men även övriga Europa. Tacksam för tips!

0 250 visningar
1 svar

Cortinarius eller Inocybe?

Daniel Persson

19 okt 2006 kl. 20:36

Hej!
Hittade följande lilla rackare, på en gräsmatta omgiven av blandskog. Är det en trådskivling eller en spindelskivling eller vad? Tacksam för alla hjälp!

0 684 visningar
17 svar

Ärtröksvamp

Franco Matli

16 okt 2006 kl. 17:47

Ärtröksvamp=Pisolithus arhizus
Denna svamp hittades i Hommburg Tyskland.Sällsynt.Oätlig

0 244 visningar
2 svar

Chokladbruningen på bild

Christian G

19 okt 2006 kl. 19:31

Här är svampen jag frågat om, som ser ut som en sotvaxskivling enligt vissa bilder men som en sotriska enligt andra.

Ska jag stoppa ner den i stuvningen eller inte?

0 443 visningar
5 svar

Svampkonsulent

Annette Landin

17 okt 2006 kl. 18:30

Ser att många är utbildande och att många pluggar till detta nu…Vad innebär det och vad är tanken att ni skall jobba med sen? Jag är nyfiken =)

0 429 visningar
15 svar

Blomkålssvamp

Linda

17 okt 2006 kl. 19:54

Nu har jag läst och sett bilderna på en massa blomkålssvamp. Jag vill också plocka en…. Jag struntar snart i all annan “fin” svamp. Måste ha, måste ha, måste ha…..

0 237 visningar
2 svar

Gunhild

Maya K. I.

19 okt 2006 kl. 10:56

Hejsan, vilken fin hemsida du har. Vi bor i Hörnefors och har sommarställe i Västansjö, Bjurholm. En liten by med fem gårdar och en liten sjö med öring, vi kan stå på vår gräsmatta och fiska upp vår middag om vi har tur. Skulle vara kul att träffas, för du verkar ju vara väldigt kunnig, jag är mest hemma på kantareller, soppar tickor, taggsvamp samt murklor. Nu i höst är jag tyvärr uppbokad nästan vareda helg. Har äntligen fått plats åt mamma på äldreboende i Hörnefors…mer…

0 261 visningar
1 svar

Vita kantareller

Ulla K

19 okt 2006 kl. 19:25

Här kommer bilder!

0 314 visningar
3 svar

Mörkt chokladbrun hatt, gräddvita skivor?

Christian G

19 okt 2006 kl. 18:37

Snälla ni! En otroligt snygg svamp. Mörkt chokladbrun, nästan svart ovansida. Men skivorna är helt vita. Eller i alla fall gräddvita. Foten är överst lika mörk som hattens ovansida, men ljusnar längre ner under mossan.

Den har verkligen skivor, inte åsar. Men skivorna är ungefär dubbelt så många längst ute vid hattkanten.

Färgmässigt slutar skivorna tvärt, men övergår faktiskt från helt vitt till det den nästan svarta på foten. Skivorna fortsätter några millimeter ne…mer…

0 310 visningar
6 svar

Skicka bilder

Tomas

19 okt 2006 kl. 14:57

Jag har försökt att förminska en bild enligt istruktionerna, men den var fortfarande lika stor (1 MB) som när jag började. Vad gör jag för fel?

0 253 visningar
1 svar

Blomkålssvamp

Yanna

19 okt 2006 kl. 17:29

hittade vi i helgen. Är den bra som blandsvamp eller ska man helst äta den för sig? Vi har förvällt den för sig själv och fryst in den men har ni några tips på framtida tillagning?!

0 231 visningar
1 svar

Hjälp!!

johan och lina

19 okt 2006 kl. 16:56

Hej
Vi var ute i skogen idag och hittade dessa, och nu undrar vi vad det är för svamp. För vi är inte så svampkunniga, men det verkar ju ni vara ;o)!

Ha en bra kväll
Mvh Lina &Johan

0 492 visningar
3 svar

Äta rökslöjskivling?

Gunhild

18 okt 2006 kl. 17:16

Jag har plockat trattkantareller och streckmusseron som det finns fina nu och jag har sett massor med som jag tror rökslöjskivling, jag har smakat på dem (åt gröna ärter hållet och milda) Ska jag tordas äta dem? Kan den förväxlas?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone