Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 572 visningar
22 svar

Stjärnhovstryffel?

Karl-Johan

29 sep 2006 kl. 18:53

Är detta en stjärnhovstryffel? Hittad i skogen utanför Nynäshamn.
Mvh
Karl-Johan

0 275 visningar
4 svar

björnbär

Morgan

3 okt 2006 kl. 20:25

Efter en underbar soppa på rödgul trumpetsvamp (kycklingben) och ett glas rött är jag visst ordentligt på hugget och slirar iväg bortom svampstället och undrar om nån har koll på björnbärstillgången i södermanland???

0 609 visningar
3 svar

Svamparter i Sverige

hilda

3 okt 2006 kl. 18:38

Hej!! hur många svamparter finns det i sverige

tacksam för svar

0 2006 visningar
13 svar

Världens största svamp

Anna

2 okt 2006 kl. 14:19

hej!

Vad heter Världens störta svamp??

Tacksam för svar:P

0 305 visningar
17 svar

Regn...

c

20 sep 2006 kl. 14:17

Dåligt i skogen nu…Trattisarna och trumpeterna små små- behöver regn i massor.
Har sett ett märkligt fenomen i Sthlmstrakten vad gäller Rödgul trumpet- de finns inte!!-Bara smått smått där det normalt brukar finnas massor vilket förvånar mig då övriga lander verkar svämma över av dem- kan de fortfarande komma eller är de borttorkade?

0 217 visningar
2 svar

Så lite tid...

Morgan

3 okt 2006 kl. 19:40

Så lite tid, så mycket svamp. Vilken underbar svamphöst.
Och det varma och svampvänliga vädret verkar fortsätta ett tag till trots att vi idag skriver 3:e Oktober.
Varför har man inte semester nu???
Skogarna runt nyköping visar upp en sällan sedd artrikedom, jag njuter av varje sekund…. dofterna, smakerna och upplevelserna… Har ni chansen gott folk?!!  -Ut i skogen!!

0 267 visningar
11 svar

Umeå svamplockare !

Gerry

29 aug 2006 kl. 23:58

någon som har sett röd eller panter flugsvamp i umeå trakten ?

0 271 visningar
9 svar

Den här går jag bet på!

Karin Hedén

3 okt 2006 kl. 00:08

Hittar den inte i vare sig Nyléns “Svampar i Norden” eller i “Ryman-Holmåsen” - men där finns den förstås någonstans…
Fot: Vit c:a 10 - 12 cm hög.Böjd vid basen men i övrigt upprätt växtsätt och jämt en dryg cm i diameter. Trådar sig när jag försöker ta en bit. Längs upp mot hatten någon eller några mm som är lätt rynkade (- eller skivor som går ned mot foten).
Hatt: Något bucklig chokladbrun (chokladtryffelfärgad…) c:a 10-12 cm i diameter. Sämskskinnsliknande avd…mer…

0 267 visningar
10 svar

Mycke svamp blev det...

Nina H

2 okt 2006 kl. 15:24

Tack Annette och Franco för en mycket givande skogstur. Synd om er som inte kunde vara med. Jag är mer än nöjd, trots att det inte blev några rödgula, nu har jag jobb till sena natta. Tack Annette för att du delade med dig av din svampskog. Hoppas de rödgula växer till sig igen så du får lite mer.

0 1636 visningar
17 svar

Svamp och torkning

Birgitta F

23 sep 2006 kl. 21:00

Hej alla glada svamp-entusiaster.
Jag torkar i stort sätt all svamp.
Allt handlar om att skära svamp i så tunna skivor som möjligt.
Har under ett tag använt dagstidningar som jag bytt ofta , ibland upptill 5 gånger per dag de första dagarna.
Eftersom jag har ett förflutet i storköksbranschen så fungerar en brickställning bra ( sån ni sett på restaurang för smutsig disk) i kombination med halkfria brickor , dvs brickor med upphöjningar i form av räfflor.
Då behövs inga tidningar…mer…

0 219 visningar
19 svar

vattenspegel + kantareller

Alf Pallin

1 okt 2006 kl. 18:20

Här kommer bilder på fyndplatsen för kantareller, samt ett stycke röd flugsvamp.

0 2236 visningar
4 svar

Det som doftar bittermandel.

Nina H

1 okt 2006 kl. 21:49

0 214 visningar
3 svar

Guldtofsskivling i ring

Anders

3 okt 2006 kl. 15:39

Hej alla svampfantaster.

I helgen påträffade jag en ring med ca 200 Guldtofsskivlingar. Växtplats gallrad ungskog i Rånäs nära villaområde vid gamla järnvägen. Tacksam för besked om dess egenskaper som matsvamp och eventuella tillagningstips.

mvh Anders

0 248 visningar
8 svar

...men det här då???

Nina H

3 okt 2006 kl. 15:15

Denna känner jag inte igen - doftar gott, lite fruktigt.

0 220 visningar
1 svar

Svart svamp?

Therese

3 okt 2006 kl. 17:16

Jag har ingen aning om vad detta kan vara för knasig svamp, med “extra” svampar på hatten. Den var svart på undersidan också.

0 282 visningar
3 svar

Svampletning!

Anna

2 okt 2006 kl. 19:06

Heeej!!!

När ni letar svamp vart går ni då??
Går ni på fukltiga ställen eller
på torra ställen i skogen??
Dom trivs väl på fuktiga ställen?!

Tacksam för svar!!

0 206 visningar
6 svar

Föränderlig tofsskivling ?

Birgitta F

29 sep 2006 kl. 20:32

På egen hand idag. Hittade en fin tuva. Har jag hittat rätt ?
(delvis oskärpa beror på att jag precis fått nya kameran)

0 296 visningar
0 svar

Angående kejsarflugsvampen

Maria

3 okt 2006 kl. 16:03

Fick bra svar om min fråga angående svamp från Bosnien.Har förstårr av andra inlägg att den är en god matsvamp där den finns. Läste ett inlägg om någon som skrev sin mailadress och att hon hade fina bilder på den. Hittar inte det inlägget igen? skall till Komvux imorgon, onsdag, i en ny klass för invandrare som läser svenska. Skulle vara roligt att se bilderna du har.

0 251 visningar
5 svar

Önskar recept + hjälp om torkning.

Elin Sjöstedt

2 okt 2006 kl. 23:10

Hej,
plockade i slutet av augusti ett hav av svart trumpetsvamp och undrar om någon har ett läckert och gott recept som de önskar att dela med sig? Jag har valt att torka svampen. Har idag plockat massa trattisar och torkar även dessa, i dagsläget på tidningspapper. Men efter att ha sätt på tidigare inlägg verkar det råda en viss oenighet om hur och vad de skall torkas på. Tidningspapper eller matpapper, eller något annat?
Med vänliga hälsningar
Elin

0 266 visningar
3 svar

Blomkålssvamp

Åsa och Linnea

3 okt 2006 kl. 13:33

Vi vill rapportera ett fynd av en fin blomkålssvamp i Tullinge. Precis under vårat klädsträck under/på en tall…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone