Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Någon som har gått/känner till någon bra svampkurs i Göteborgsområdet för nybörjare?
I gårdagens (måndag) fanns ett recept på kantareller och pasta. Prövade det och det var jättegott!!!!
Sist jag gick i skogen och letade svamp så fick jag mig en fästing i skallen. (blev ej sjuk)
På hunden hittade jag 5 fästingar, en kröp i sängen dagen efter på morgonen.
Hur gör jag för att slippa dessa as? Jag hatar dom!!!
Myggmedel?
Ge mig era råd!
Att borsa ur kläderna gör jag och likaså håret, men ändå så fick jag mig en jäkel.. *morrar*
Ser många i sthlmstrakten som talar om kopiösa mängder- har på mina ställen där det brukar finnas MYCKET bara hittat små rackareNågon som har tips på ställen söder om stockholm där det fiunns gott om svart trumpet- behöver fylla på lagret lite…
Kul att det finns fler entusiaster som trotsar mörkrets makter.. ;-)
Det var verkligen en upplevelse att gå i skogen vid skymningen. Vid 20 tiden började jag och optimist som jag är så tog jag ju ingen ficklampa med mig, men oj vad det mörknar fort!! och när jag började ta fel på mandelkremla och röd flugsvamp.. så tänkte jag att nu är det nog bäst att jag går hem och hämtar ficklampan. Sagt och gjort!
Väl tillbaks i skogen efter ca 15 min och ska precis tända ..då bara ett ...mer…
“Någon” som sett till svart eller rödgul än i Stockholmstrakten?
-Har letat på mina ställen men där syns inget ännu…
Läste i nåt inlägg att man kan frysa kantareller direkt .
Någon som försökt.Är hållbarheten densamma.
Har inte den ringaste aning om vad det är jag hittat. Den är helvit och slät inunder, den saknar ett klassiskt rörlager (eller så är den/dom för ung, trots storleken). Hittades i en äldre tallskog (intill en blandskog) under gräs… Den saknar rörlager som sagt men är det en fårticka trots att den var helt genomgående vit och ”hänger” i en klunga om flera svampar… Luktar ticka, men det säger nog inte så mkt… Den(de mörknade lite efter hemkomst (bilden) Läste om en ovan…mer…
Jag är nybörjare och vi plockade ca 1, 2 kg trattis igår. Jag är lite nervös nu när jag läst här om toppig giftspindlig, tydligen har folk, även erfarna plockare, fått med giftsvampen… Jag är nervös speciellt då vi plockat en hel del pyttesmå trattisar… Rensningen var tråkig och det tog ca 3-4 timmar så jag vet inte hur noga jag blev till slut, även om jag i stort sett rensade/synade dem en och en…
Nu känner jag att jag är för skraj för att äta trattisarna. De har j…mer…
Är det fler än jag som stör sig på att folk ropar och skriker till varandra i skogen? För att inte tala om barnfamiljer där ungarna skriker och gapar så det ekar utan att föräldrarna gör något.
Själv försöker jag röra mig tyst och smälta in i naturen, har jag sällskap så pratar vi lägre än samtalston. Bor i Gbg så det kanske är ett storstadsproblem.
Jag hittade dessa svampar i en parkmiljö under bok (tror jag, men de är lite låga, kan det vara avenbok?), på samma ställe där jag hittade en kungschampinjon för ca 10 dagar sedan.
Jag har funderat på om det kan vara panterflugsvamp eller skogschampinjon, men jag får det inte att stämma med någon av bilderna i svampboken. Någon som vet?
Var ute o plocka svamp igår, såg då en konstig svamp som var helt mörklila från topp till tå!! Och det fanns hur många som helst! Hade tyvärr ingen kamera med mig. Någon som vill ge sig på en gissning??
Har förvällt svart trumpetsvamp, som jag förvarade i kylskåpet.
Efter 1 1/2 dygn kom jag ihåg dom och la in dom i frysen i en bunke.
Dom luktade jättegott fortfarande, men nu undrar jag om dom kan ha blivit förstörda. Kan någon svara mig.
Tacksam för svar.