Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 283 visningar
0 svar

Ursäkta

Lena M

12 sep 2006 kl. 20:00

Som ni märker börjar jag bli trött, här kommer bilden.

0 431 visningar
9 svar

Pepparriskan oätlig!?

Maggan

12 sep 2006 kl. 07:14

Det var ju skogens dag i söndags så vi var iväg på lite centralt anordad utflykt med div. aktiviteter. Igår nämde min man att han i ett stånd med uppvisning av svampar såg att pepparriskan angavs som oätlig. Han såg ett par svampar till som han var säker på var ätliga men som angavs vara oätliga.

Varför då? Är det för att vissa svampar måste förvällas innan de kan ätas som de anges som oätliga - “för säkerhets skull”? Jag kan inte komma på någon annan anledning.

0 302 visningar
3 svar

Storhetsvansinne

Lena M

12 sep 2006 kl. 18:30

13 cm hög är denna svamp som växte i syrenhäcken. Itusskuren var den upptill fylld av något geggigt mörkgrönt kladd och foten längre ner, ihålig. Är det en röksvamp som fått fnatt ?
Så den undre som jag tog hem och trodde att det kanske var en kamskivling. Men de har ju inte ring som denna. Vad är det ? Någon slags art av flugsvamp ?

0 285 visningar
0 svar

Siameskallar på kalle

Annika Eriksson

12 sep 2006 kl. 19:32

...:-)...

0 242 visningar
1 svar

vilken fjällskivling?

pierre b

12 sep 2006 kl. 18:17

hittade denna vackra skivling under en gran, kan det vara parasoll själlskivling?

0 229 visningar
4 svar

vilken ticka

pierre b

12 sep 2006 kl. 17:34

sitter på en död gammal gammal tall, ca 25cm bredd och 10cm hög.

0 275 visningar
0 svar

Köp svamptork.

Stefan

12 sep 2006 kl. 17:24

Du kan köpa din svamptork hos Svampfoten i Uddevalla.
svampfoten.nu

0 467 visningar
30 svar

Vilken present

Marlen

8 sep 2006 kl. 12:58

Måste bara visa vilken svampkorg jag fått inkl kniv o hatt i presentbrev.
Korgen kan man platta till så den tar inget utrymme alls.

0 138 visningar
0 svar

botkyrkaplockare??

REGINA.

12 sep 2006 kl. 17:10

hallå, e de ingen som vill ha sällskap i skogen?? bor i norsborg och kan va ute varje dag.hör av er.

0 1763 visningar
26 svar

Torktid för Karl Johan

rådvill

5 sep 2006 kl. 08:00

Jag har verkligen följt instruktionerna jag läst på nätet: tog fötterna på KJ och hyvlade med osthyvel till tunna fina skivor. De flesta fötter var fasta och fina så det var inga problem. Någon enstaka fot var lite fuktig och blev trådig vid hyvling men jag uppfattade det inte som något problem.

Jag la skivorna på bakplåtspapper och satte varmluftsugnen på 50° och kilade in en träbit för att hålla ugnsluckan öppen en bit. Lite då och då flyttade jag runt plåtarna för att ...mer…

0 2046 visningar
10 svar

Äggsvamp?

Rebecca

12 aug 2005 kl. 00:07

Hej! Hoppas någon svampfrälst kan hjälpa mej! Jag fann en rund vit svamp på en gräsmatta, det närmsta man kommer att tänka på är ju äggsvamp, som inte finns i Svampguidens databas. Sagt och gjort, jag plåtade den så att ni kan verifiera. Den är tio centimeter bred om man vill, och när jag klöv den mitt itu var den helt homogen inuti. Doftade gott men vågar jag äta upp den? Den bor i kylen tills ni har svarat!

här är bilderna:

http://photos22.flickr.com/33246984_514a59a648_m….mer…

0 818 visningar
13 svar

Att torka svamp?

Helene

3 sep 2006 kl. 09:19

Jag köpte en nordica svamptork igår och nu har jag torkat svamp mer äm nio timmar (0, 5 centimeter skivade champinjoner) och vad jag förstår är de fortfarande inte klara. Tar det så här lång tid eller gör jag fel?

0 434 visningar
6 svar

Murkla

Ola

10 sep 2006 kl. 15:49

Hej!

Någon som kan hjälpa till med att identifiera denna murkla. Hittade denna i mängder i dag, men har aldrig vågat mig på murklor innan. Om den är ätlig, gäller då samma sak som för stenmurklor, med förvällning od.

0 229 visningar
2 svar

Kemiskt innehåll i svamp

Ola

12 sep 2006 kl. 16:51

Är det någon som känner till om det finns litteratur, web-sidor eller dylikt med data på kemiskt innehåll i matsvampar?

0 391 visningar
20 svar

Fråga till Franco Matli

Abders S

10 sep 2006 kl. 22:14

Jag undrar bara lite om ditt inlägg kring goliatmusseron. Varför menar du att goliatmusseron inte är vara samma art som matsutake i Japan?

Mvh.
Anders S

0 894 visningar
9 svar

VAD är detta för äcklig svamp?

Anita

12 sep 2006 kl. 10:39

Hittade denna och trodde at det var en röksvamp, men inte ska de se så läbbiga ut innuti? Det var som gelé innanför ytterskalet.

0 492 visningar
8 svar

Apropå torkad svamp...

Ann

12 sep 2006 kl. 16:20

Hur länge ska man blötlägga den torkade svampen innan man kan steka den utan att det smakar skosula? Någon som vet?
Jag föredrar nog fryst svamp faktiskt.

0 1120 visningar
17 svar

Atoll

Bo Reyer

12 sep 2006 kl. 12:01

Idag ska vi äta ungsstekt atoll med nyplockade smörfrästa kantareller. Någon som har en gissning på vad vi ska äta?

0 555 visningar
6 svar

frågar igen!orange kantarell??

camilla

1 sep 2006 kl. 14:46

Hej!Jag har redan frågat detta en gång men jag försöker igen!Det är så att jag har hittat en hel del svamp just nu som ser exakt ut som kantarell, fast orange!!
Det är en något rakare kant på den också inte fullt så krusig.(men ändå krusig)
Men den ser ut o doftar precis som kantarell, dock svagare.
Vad är detta för svamp??
jag frågade innan o fick då svaret narrkantarell, men det påminner inte alls om bilder jag sett på narrkantarell utan ännu mer lik själva kantarellen.Är…mer…

0 262 visningar
0 svar

fjällkanatrell-återväxt?

Lena

12 sep 2006 kl. 14:42

Hej!

Jag har märkt ut några ställen på min GPS där jag plockade kantareller i Lapplandsfjällen för 1 v sen .Finns det någon möjlighet att det går att hitta fler där om 1½-2 v.
Vi har otroligt varmt igen samt det har kommit regn.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone