Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Har tyvärr konstaterat att mina jeans är helt förstörda efter att ha utsatts för grynsopp och lärksopp, och all rödgul taggsvamp har satt sina omisskännliga spår på händerna, jag ser smutsig ut hur jag än tvättar mig. Nån erfaren plockare som vet hur man får bort eländet? Har testat allt som funkar på vanliga fläckar, inklusive vanish på jeansen, men det är kört… eller?
Hur vanlig är sillkremlan i Roslagen? Jag har aldrig hittat någon.
Hittade denna svampen på gräsmatta precis i skogskanten. Hatten är ej prickig, utan det är regndroppar som är kvar från natten. Doftar nästan lite anis (?), Ingen strumpa på foten. Det växte många flera på samma område.
Önskar hjälp med artbestämning för att lära, inte för att jag står vid spisen och tänker tillaga den.
Tack för hjälp.
Hej! Nu behöver jag hjälp igen. Tyvärr är det batteri torsk i kameran, men det kanske inte finns så många soppar som är fjälliga?
Den har ljusbruna fjäll på ljus botten på hatten. Undersidan var först vit men har nu mörknat. Den rodnar vid genom skärning. Stammen är sträv. De jag hittade var 6-9 cm höga och hatten var 5-8 cm i diameter. Växte under en björk på en gräsmatta.
Såg så annorlunda ut så jag vill gärna veta vad jag hittat.. Någon som vet?
Hej,
Jag är relativt nyinflyttad i Lund och skulle vilja ha tips på bra skogsområden i närheten. Är inte så botaniserad i lunds omgivningar, förutom staden då. Det enda stället jag vet där det ryktas om svamp är St. Hans backar. Tacksam för tips!
Plockade idag något som jag var hundra på att det var blodriskor( hade bild på den från dessa sidor)men saften var vit. Kollade då på bilden av skäggriskor men svampen var mycket mera lik bilden på blodriska med de tydliga ringarna i hatten m, m. Är det kanske någon annan riska ?
citronslemskivling måste den kokas först ? hur länge så fall ?
På ett tag nu, börjar bli ganska torrt ute i markerna där jag plockar för närvarande, lät ett par tre kilo frigolitkantareller stå kvar i granskogen idag, MEN där det varit blött är kantarellerna nästan förväxta, många år sedan jag såg så mycket stor svamp, märkligt, när det var så torrt i somras, man har faktiskt lärt sig en sak den här sommaren, nämligen: Blir det bara en ljummen blöt sensommar och höst spelar det ingen roll hur varmt och torrt det är på för och hö...mer…
Jag blev väldigt besviken i helgen, då jag var uppe i Hälsingland och plockade svamp.
Hundratals Tall-Kalle skurna rakt igenom hatten och genom foten, och ratade på plats. Jättetråkigt, eftersom jag av erfarenhet vet att även större Tall-Kalle ofta har en alldeles förträfflig fot, även om hatten är angripen. Kanske inget att sälja direkt, men mycket mat blir det även av bara fötter.
Idag gick jag 3 timmar med hunden och en kompis.
Dock hittade jag inga svampar att äta, men däremot lite bilder.
Jag vill gärna ha hjälp med att identifiera dessa saker.
Kan ingenting om svampar. Ska köpa mig en svampbok imorgon på ICA MAXI.
Hoppas ni tycker att bilderna blev bra.
Svamp 1 = ???
Svamp 2 = ???
Svamp 3 = ??? Gul flugsvamp? :-)
Svamp 4 = ??? Den var slemmig på hatten och hade en slemhinna under.
Svamp 5 = ???
Svamp 6 = Champinjon? Den luktade så..
Sen så hittade jag ...mer…
Jag har bestämt för mig att när jag hittade denna sida första ggn att jag fann ett ställe där man kunne genom olika valmöjligheter komma ffram till vad för svamp man kunde ha plockat! Hur skivorna var, färger osv. Kan inte för mitt liv hitta den här under “svampguiden” Tacksam för lite vägledning! :o)
Finns det någon som hittat rödgul trumpetsvamp i göteborgstrakten i år?
Hej!
Jag bor i Luleå, Norrbotten och funderar på att plocka trattkantareller för första gången. När på hösten är det den bästa tiden för att plocka trattkantareller i trakterna runt Luleå?
Ser att bilden är oskarp, men jag skall försöka att förklara.
En gran som hade sina rötter över en sten och i hålrummen emellan stenen och rötterna växte dessa svampar på flera ställen. vad är det för ticka, hela svampen var vit.