Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 240 visningar
2 svar

dagens/kvällens svampfynd

Alf Pallin

13 sep 2006 kl. 19:52

Planeringen var att plocka rödgul trumpet, men korgen full av fårticka och blek taggsvamp.

0 311 visningar
0 svar

min nya svampbok

Alf Pallin

13 sep 2006 kl. 20:00

Har i dag utökat mitt svampbibliotek med svampar i Norden och Europa av Bo Nylèn.1426 avbildade och 404 kortfatat beskrivna.

0 719 visningar
3 svar

Ätbar Blomkålssvamp?

Camilla

12 sep 2006 kl. 21:42

Lite lustig fråga kanske:)Men jag “snubblade” över en blomkålsvamp idag.Nu är det så att jag är osäker på skicket!Jag anser att den luktar friskt o gott möjligen något mindre än vad dom brukar göra.Men det är marginellt.Vad anser ni?Är den ätbar?Den är ju nämligen lite brunfärgad längst ut på topparna på sina ställen.Är den då för gammal?Den växte ca 30 m från en lågt trafikerad väg.Vad anses om det?Jag har aldrig plockat svamp så nära vägen förr, men jag kunde i…mer…

0 1766 visningar
7 svar

Svamp i örebotrakten?

Mamma Mu

11 sep 2006 kl. 01:27

Hej, bor i sthlm men ska åka till stugan i helgen!  Ahh :-) Nån som sett att det börjat komma trattisar, rödgul och svarttrumpet?Nyfiken i en strut…Ja just det…stugan ligger i lindesberg.Tackar o niger på förhand. Längtar ju ihjäl mig :-)

0 270 visningar
4 svar

Vilket flugsvampår!

Theresa WQ

12 sep 2006 kl. 22:50

Hej, Irene A. Jag ser att du är ute på nätet. Har ni också sådana mängder av flugsvampar?, Röda fl., rodnande fl., Panterfl., bruna gula, vita, bara gröna har jag nog inte hittat. Stora fantastiska exemplar av alla sorter! Jag har faktiskt börjat fotografera de för färgernas skull!
HärligT.
Annars hittade jag idag mängder med jättefina fårtickor.
hälsar Theresa WQ bfrån Uppsala

0 465 visningar
1 svar

Till Irene A

Christian Nilson

13 sep 2006 kl. 15:03

Hej Irene-Du är ju kunnig märker jag. Finns det något bra sätt att lära sig kremlorna på- de är ju så lika och kan tom ha olika färg fast de är samma sort. Har hört av svampkunnig att det bara är att provsmaka dem råa- bänner det eller är skarpsmak är de oätliga- men det känns lite lurigt att avgöra svampsort på det sättet. Finns det förväxlingssvampar bland kremlorna som är giftiga som man kan missta sig på?- eller kan man lita på att om lukt/smak ( rå) är OK så är…mer…

0 261 visningar
3 svar

En av de större?

Catharina

12 sep 2006 kl. 21:05

Karl-Johan: 29 cm hög, hatt 23 cm diameter, vikt 694 gram. Stolt och lycklig är jag över att ha hittat honom!

0 358 visningar
7 svar

sotvaxing-streckvaxing?

MariaB

12 sep 2006 kl. 23:32

Är detta verkligen sotvaxingar?
Finns massor häromkring nu.
Det som gör mig tveksam är att sotvaxingen enligt beskrivning ska vara vit högst upp på foten.
Men det är de inte på bilden som finns här i forumet heller tycker jag. Eller exakt var på foten ska det vara vitt?

0 258 visningar
1 svar

svampkurs i karlskogatrakten?

Ingela

13 sep 2006 kl. 11:24

Jag undrar om det är någon vet vart jag kan vända mig för att gå en svampkurs i karlskogatrakten? Jag är nybörjare (känner bara till kantareller) och vill lära mig svampen på plats i skogen, och inte sitta i någon skolbänk och se färdigplockade exemplar. Om det finns någon sådan typ av kurs?

0 288 visningar
5 svar

Skogschampinjon???

Mats Lindberg, Askersund

12 sep 2006 kl. 17:27

Gulaktig hatt, ring, ingen strumpa, växer på tallhed, mycket, skivor ljusbruna-gråaktiga sedan svagt ockrafärgade-gulbruna, välvd hatt som ung sedan utbredd, som gammal drygt 10 cm i diameter o ungefär lika hög, alltså inte skogschampinjon eftersom den inte har fjäll, alltså inte fjäll och inte strumpa. HJÄLP, dom var så många o så fina!

0 440 visningar
4 svar

2 olika typer, vilken är oätbar??

Laurence

12 sep 2006 kl. 17:34

Hej!
Jag vet inte mycket om svamp, men:
på torsdag har jag plockat 2 olika svamp, som är mycket lika de jag känner: taggsvamp och karljohan. Vi kollade på Internet och vi uppfattade att alla de typer (som närmar sig Karljohan) var ofarliga.
Så vi testade och det smakade gott.
En av de svamp var mellan kärrsopp, Gallsopp och Finluden stensopp. Den andra sorter var exakt som brödticka, men helt vit och len under, utan de vanligaste rör…
Så om jag kan tipsa: prova inte smaka de!! F…mer…

0 306 visningar
1 svar

Krister, ang. chat i forum

IreneA

13 sep 2006 kl. 09:42

Frågan om att skapa en chatsida på Svampguiden har varit uppe tidigare, och jag har för mig att de flesta var överens om att det forum som finns skulle gå lika bra att använda.

“Svampmiddagen i Götet” är ett perfekt exempel på hur bra det kan fungera: Alla håller sig i samma tråd, och de som inte är intresserade av att delta eller läsa vad som skrivs, kan hoppa över den.

0 716 visningar
20 svar

svamptork?

Nikke nybörjare

1 sep 2006 kl. 00:19

Nybörjare som jag är undrar jag vad en svamptork är.? Jag förstår ju vad den gör men har tidigare inte hört talas om den. Hur ser den ut och var kan man köpa den? Använder just nu en insektsdörr.Funkar bra men tar stor plats… ;)

0 355 visningar
14 svar

Vad för svamp?

Johan Arlebrink

12 sep 2006 kl. 19:40

Hittad i vildvuxen gräsmatta på sommarstugan i bohuslän.

0 230 visningar
2 svar

Huddingeplockare

Christian Nilson

13 sep 2006 kl. 11:46

Någon som är intresserad av att få sällskap i svamskoghen- brukar plocka kring Huddinge/Haninge

Hör av er!
Christian

0 283 visningar
8 svar

Svampar

Chrille

12 sep 2006 kl. 12:47

Någon som vet vad detta är?

0 263 visningar
7 svar

Svampkurs!

Affe

16 aug 2004 kl. 11:20

Någon som är intresserad av en svampkurs?
Har fått tag på en svampkonsulent som gärna håller en kurs men saknar tyvärr tillräckligt med folk.
Undrar därför om det finns någon som kan tänkas vara intresserad, det är i Skåne.

0 675 visningar
21 svar

Ute i hagen

Anders Silferstierna

10 sep 2006 kl. 21:24

Hej!

Gick igenom en fårhage när jag var ute med mina hundar och såg ett fåtal av denna svamp som jag tänkte att ni kunde hjälpa mig att artbestämma för jag har ännu inte hittat den i några utav mina svampböcker… Tog en bild med digitalkameran som jag bifogar..

Mvh Anders

0 531 visningar
9 svar

ätbara???

kristina C.

10 sep 2006 kl. 18:01

hittade dessa idag- jag tror att dem är ätbara, men hittar itne dem i mina svampböcker+ vet ni nåt om dem?

tacksam för svar!

0 907 visningar
12 svar

Karl-Johan?

Daniela

11 sep 2006 kl. 18:11

Jag undrar om svamparna jag har bifogat är Karl-Johan eller någon annan ätbar svamp? Undersidan på hatten är gul och har små täta sporer men över sporerna är det ett tunt vitt lager som går att dra av, som på Champinjoner den luktar som Champinjoner också. Stumpen är vit och inte så tjock. Tacksam för alla svar!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone