Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 224 visningar
6 svar

Hjälp med fjällskivling

Lisa

11 sep 2006 kl. 13:19

Hittat några fina fjällskivlingar. Ved att man både kan steka hattarna och göra sås på dem. Men, kan man koka av och frysa dem? Torka dem?
Tack på förhand

0 802 visningar
6 svar

Fingersvamp

Ingela

10 sep 2006 kl. 21:40

Jag hittade rikligt med gul fingersvamp, men vet att den kan vara lite lurig eftersom att det finns så många snarlika sorter…Hur som helst smakade jag på en bit för att jag har hört att om den inte är ätlig så smakar den besk, vilket dessa exemplar inte gjorde! Nu har jag stekt ca en matsked svamp o den smakar delikat måsta jag säga. Men det jag undar är hur mkt måste man äta o hur länge bör man vänta innan man får en evtuell rekation om svampen visar sig vara giftig?

0 516 visningar
22 svar

Plocka svamp med treåring, part two

Stella

10 sep 2006 kl. 16:43

Efter att ha suttit och läst svampböcker och på detta forum hela kvällen igår och med en strålande vacker höstdag så bestämde jag mig för att släpa ut barnet i skogen igen. Jag var tvungen att få komma ut!

Han var trött med ville inte sova så jag satte honom i bärmesen och började konka… 15 kg treåring är tungt så när jag hittade ett fint ställe så satte jag ner honom och på tredje nersläppet somnade han i en fin skogsbacke. Där fick han ligga… Jag gjorde 10 minute…mer…

0 256 visningar
3 svar

Torka aldrig kantareller!

Bengt Sandh

10 sep 2006 kl. 23:14

Jag gör som jag har blivit lärd av Göteborgs främsta kockar. En enkel metod som garanterat gör dig nöjd:

Förväll de lättsaltade färska kantarellerna i en stekpanna, d.v.s. utan vatten, på låg värme tills de inte avger mer ånga. Låt svampen svalna så fort som möjligt, lägg den i små fryspåsar i lagom mängd för det antal personer du har tänkt dig. Sug ur all luft ur påsen innan du tillsluter den, knyt ordentligt och in i frysen.

När du sedan ska tillreda din festmålt…mer…

0 949 visningar
32 svar

A

A

10 sep 2006 kl. 23:44

V

0 257 visningar
3 svar

Går denna att äta?

Angelica

11 sep 2006 kl. 12:54

Hej,
Hittade massor av denna svampsort men går den att äta…
Kan det vara en broskskivling, vilken i så fall?

0 924 visningar
2 svar

Vad finns i en bokskog?

Carin

9 sep 2006 kl. 15:34

Jag har ingen vana av att leta svamp i bokskogar, men nu har vi flera i trakten. Är det någon mening att leta svamp där, det är ju så mörkt på marken? Vilka sorter kan man i så fall hitta i en bokskog? Alltså vilka, goda sorter?

0 223 visningar
1 svar

Min svamptork

Malla i Österbotten

11 sep 2006 kl. 12:09

Jag var ute en timme och hittade en del K-J och några smörsoppar.
K-J fötterna skiva jag med osthyvel som jag lärt mej här på forum, likaså kom myggnätet fram som svamptork som jag också läste här. Nu skall det in i pannrummet.

0 308 visningar
2 svar

Fton på svampar i skogen

Kurt

11 sep 2006 kl. 10:57

Det vore trevligt om fler visade bilder på svampar på plats i skogen, d v s bilder på miljön där svamparna växer. Bilder på riktigt fina svampställen är naturligtvis också trevliga. Det är bättre än alla bilder man tar på svamparna när man väl kommit hem.

0 662 visningar
4 svar

Mycket blomkålssvamp

Anna D

11 sep 2006 kl. 08:50

Jaha, nu sitter jag här med ett antal liter rensad blomkålssvamp. Och fantasin tryter. Någon som har några smarriga recept att dela med sig av?

0 251 visningar
1 svar

var hittar jag kantareller

Kattis

11 sep 2006 kl. 11:02

Hej. Jag har varit i skogen flera år. Men lyckas inte hitta kantareller. Läser om Bert Karlsson dom plockar kilovis. Är jag i fel skog? Växer dom i barrskog, lövskog, blandskog, mossa, i solen eller skugga. Fuktmiljö ? Hjälp mig. Tack

0 222 visningar
3 svar

Rabarbersvamp

Christian Nilson

11 sep 2006 kl. 11:43

Detta år verkar vara ett mycket speciellt svampår- då allt man aldrig tidigare stött på väller fram i massor- hittade häromdagen en jättesamling rabarbersvamp på ett ställe där jag aldrig tidigare sett den trots att jag plockat kantareller och annat på samma ställe i flera år?

0 298 visningar
4 svar

svampsnyting

Mona G

11 sep 2006 kl. 10:07

Hej Vad i all sin dar är en svampsnyting. Är det något som gör svampen oätlig?

0 944 visningar
9 svar

Stor Karljohan!

Andreas

10 sep 2006 kl. 22:18

Under dagens svamptur hittade vi en gigantisk Karl-Johan. Se bif. bild. Osannolikt nog var köttet fast och kompakt och endast hatten var lite angripen. En svamp som räckte till många mackor.

/Malin, Andreas och Frida

0 247 visningar
3 svar

Svampkurs? Var?

Jenny

10 sep 2006 kl. 20:43

Hej alla glada. :)

Jag undrar vart man kan gå på svampkurser?
Både med och utan hund..

Jag vill lära mig mera svampar än dom få jag kan och sen en dag så blir det att lära vovven att söka.

Jag bor i Karlstad (Värmland)

Vart finns det kurser? Någon som vet?

Tack på förhand.

0 1091 visningar
3 svar

Ljuslila svamp?

Carolin

6 sep 2006 kl. 18:16

Har hittat en ljuslila liten topphatts svamp med bred seg stam. Färgen är starkt lysande, undrar om någon vet vad det är?

0 207 visningar
7 svar

Bolmörsskivling???

Bittan

8 sep 2006 kl. 18:14

På den före detta gräsmattan vid en ödegård hittade jag dessa idag. Jag antar att det är bolmörtskivlingar men de stämmer inte riktigt med bilder här på SvampGuiden eller i mina böcker.
Tycker inte heller de stämmer överens med bilderna på mjölskivling. Vågar hur som helst inte testa - men visst är de vackra!
Hatten på det ex jag fotat separat är ca 10 cm.

0 171 visningar
0 svar

Pasta, stensopp & grädde

Annette Landin

11 sep 2006 kl. 11:47

Har precis studerat min febriga 1 1/2 åriga dotter när hon har “slevat” i sig spagetti med KarlJohan och grädde…mums…får se om det blir lite över till mig…

0 260 visningar
17 svar

Vad är detta? OBS, ej fotomontage!

CharinaJohansson Halland

10 sep 2006 kl. 13:19

Hittad på en tunn lövträdstam vid en gran.Va det är för lövträd vet jag inte då trädet var dött o utan löv.

0 228 visningar
8 svar

Riskor

Annette Landin

9 sep 2006 kl. 13:41

Hela skogen är full av dessa, det kommer orange saft ur dem, är detta granblodsriska???

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone