Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 369 visningar
3 svar

GPS

Elisabeth

1 sep 2006 kl. 15:15

Jag blir tokik!! Har köpt en Magellan Meridian Gold. För jag älskar att plocka svamp. Men jag fattar inte hur man använder den! Är det någon som vet var man kan “på ett enkelt sätt” läsa hur den fungerar, som det nu är kan jag inte använda den. Tacksam för all hjälp jag kan få.

0 418 visningar
3 svar

TRYFFEL

Mariann

31 aug 2006 kl. 16:40

Jag har hittat tryffel (Stjärnhovstryffel) fast i Roslagen. Hur använder/anrättar jag den?

0 278 visningar
3 svar

Vilken champinon?

Birgitta

1 sep 2006 kl. 18:09

Hittade dessa och många fler svampar i trädgården under ett gammalt äppelträd. Tror själv att det är någon champinjon men vill gärna veta vilken sort.

0 492 visningar
4 svar

ska kantareller förvällas?

Emma

1 sep 2006 kl. 17:24

Ska färsk kantarell förvällas innan den används? ngn som vet?

0 736 visningar
2 svar

Skivling med gul fot?

passa sig

31 aug 2006 kl. 23:12

Jag hittade en slemmig skivling med vit fot med gula fläckar på. Den var kort och hade liten hatt. Vad kan detta ha varit för svamp?

0 1241 visningar
8 svar

namnfråga

Eva

31 aug 2006 kl. 00:34

Varför kallas stensoppen för Karl Johan? Har det något med våra gamla kungar att göra.
Norsk vän undrar;)

0 233 visningar
3 svar

En fråga om bildstorleken

Tanja V

1 sep 2006 kl. 15:33

Hej! Jag har ett förnämligt bildprogram i datorn med vilket jag kan välja “spara för Weben” och då minskar den ner bilderna till önskat format. Jag väljer under 200kB eftersom Micke rekommenderat det här på sidan. Men… nu står rekommendationen ej större än “1200 pixlar” breda.. Okunnig som jag är vet jag inte hur jag ska räkna ut detta! Mitt bildprogram pratar om kB, inte pixlar. Eftersom det är så hetsiga inlägg om bildernas storlek är jag livrädd att göra fel :-) så jag ...mer…

0 211 visningar
3 svar

Konservering i sand?

Paula

31 aug 2006 kl. 18:50

Läser ur en gammal årspraktika:
” Vill man spara en dekorativ skrytsvamp kan man konservra den genom att ställa den upp och ner i en kruka och sikta till ca 90 grader uppvärmd sand över, så att den helt och hållet täcker svampen. Då sanden kallnat upprepas proceduren. Man kan sticka en lång tandpetare genom svampens fot innan man sandbadar den, så går den fint att montera”
Någon som har prövat, låter spännande?!

0 833 visningar
8 svar

Flugsvamp=kremlor ...

P.A.

31 aug 2006 kl. 21:39

JAg frågade om risken att förväxla flugsvamp med kremlor, ringen har trillar prickarna har rengnat bort ....

Förra gången jag frågade fick jag ingen hjälp alls ....

JAg snackade med en annan kille och vi hade consensus om att det känns olustigt att äta på en svamp om man inte 100% kan avfärda att det är en flugsvamp ....

0 360 visningar
3 svar

recept?

Ras Johan

31 aug 2006 kl. 19:17

Har någon ett bra recept på fårticka?
Trevligt forum det här förresten!!:)

0 187 visningar
0 svar

svamptokig..

"asfaltsblomman"

1 sep 2006 kl. 14:38

Hej! Bodde tidigare i Halland o hade mina ställen.. hittade mängder. Var hittar jag svamp runt Göteborg?

0 226 visningar
14 svar

Vad är detta?

Carina

31 aug 2006 kl. 15:33

Hittade dessa svampar och nu undrar jag vad det är?

0 182 visningar
0 svar

Ametistkantarell

Jen

1 sep 2006 kl. 13:34

Hej

Såg att det var artiklar om ametistkantarell, visst är den Krusig om kanterna, har hittat den utanför Åkersberga men visste inte att den var “sällsynt” Om jag hittar fler ska jag ta ett kort.

0 276 visningar
5 svar

heldagssysselsättning

Lena M

31 aug 2006 kl. 16:34

Det är så otroligt många insändare, så det är svårt att hänga med. Men kul är det !
Börjar vi uppskatta denna delikatess ( svamp ) mer och mer, eller vad beror intresset på ?

0 655 visningar
19 svar

Hur gör man då?

Hannah

26 aug 2006 kl. 18:57

Har på flera ställen läst att man inte ska torka svamp i vanlig ugn, men kan använda kupévärmare. Men hur gör man då? Har idag hittat ett gäng KJ som jag skulle vilja torka.

0 399 visningar
20 svar

Svampguiden

Lena M

30 aug 2006 kl. 09:11

Hur hjälps vi åt att bevar detta trevliga forum. Kom med förslag !
Betala en slant för att ladda ner svampbilder ? ( såsom det var tidigare ) Eller vad ???

0 488 visningar
6 svar

Stolt Fjällskivling

Mariann

31 aug 2006 kl. 16:58

Stora mängder Stolt Fjällskivling i Roslagen.
Vad gör jag med den?
Steker hela hatten som biff, säger min granne. Vad mer? Hanterar man den som andra matsvampar, d.v.s. skär i små bitar, förväller och fryser in?

0 556 visningar
11 svar

SMF:are!

Irene A

31 aug 2006 kl. 15:48

Är det någon mer än jag som ännu inte har fått SMT i brevlådan, eller är det våran brevbärare som har slarvat (igen)?
Den har ju varit klar i två veckor minst.

0 231 visningar
0 svar

Svamptork

Göran H

1 sep 2006 kl. 12:22

Nikke, jag grejar inte att svara på ditt inlägg men bild. Därför skapar jag en ny tråd med bild på
svamptork. Kalla också Målla eller ålla med valfri stavning.

0 242 visningar
8 svar

suddigaste bilderna hitils...

MariaB

31 aug 2006 kl. 22:50

(Hoppas IreneA har lagt sig =\)
Men jag vill verkligen veta vad det är för svamp. Hoppas någon kan ge en ledtråd iallafall.

Växte på en gammal skogsväg, granskog.Var ca 1dm hög.
Såg ut som en brun trumpetsvamp uppifrån, kanterna utvikta och navlad ända ner i foten. Seg trådig fot.
Den har skivor som är bruna/ljust lila skiftande. Vitt sporpulver.
Är även lite blå/lila längst ner på foten.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone