Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 332 visningar
4 svar

Tidig snylting?

Carin

27 aug 2006 kl. 17:00

Jag har lärt mig en hel del om snyltingar på forumet i år och undrar hur tidigt man ser angrepp och hur tidigt de i så fall förstör svampen. På bilden kan man se att rören på svampen till höger är ljusare, liksom vita på ytan men gulare innanför, om man ser på den lilla bortbitna biten. Är detta snyltingangrepp? Ska man i så fall kasta svampen? Den doftar jättegott. Likaså hittar jag ofta Karl-Johan som ser ut som de till vänster, dvs gulgrå rör och vitare yta. Är det någo…mer…

0 327 visningar
0 svar

Kremlor igen – okänd kremla

Ann

28 aug 2006 kl. 15:19

På Djurgården i Stockholm (skogsmark) växer en kremla som jag inte kan placera, det är oerhört irriterande. Inte ens med hjälp av min extremt omfattande 1000-kronors svampbok går det… :-)
Den är åt det laxrosa hållet, kan vara ganska flammig på hatten. Dess specifika karaktär är att den är väldigt fast i köttet och nog aldrig maskäten. Smaken är absolut INTE skarp men inte så god utan smakar konstigt kvalmigt. Den har inte hunnit komma i år än men jag kan senare plåta den…mer…

0 351 visningar
9 svar

Fjällskivling

Jimmy

27 aug 2006 kl. 16:05

Hej.
Hittade detta söta par på min tomt i morse. Att det är en Fjällskivling råder väl inga tvivel om, men vilken sort det är har jag svårt att avgöra. Kan det röra sig om en Stolt Fjällskivling?

// Jimmy

0 327 visningar
6 svar

Gyttrad främling 2

Bengt Saxmark

27 aug 2006 kl. 20:35

Har tagit ett par nya bilder på denna vackra men för mig okända svamp. Irene du trodde på mörk tuvskivling. Räckte den tidigare bilden för din identifikation?

0 193 visningar
1 svar

Bra svampår i trädgården

anders

28 aug 2006 kl. 13:46

I år har vi hittat massor av nejlikbrosklingar på gräsmattan + 50-100 grynsoppor bakom garaget. Och 4 stycken syllsvampar vid våra slipers.

Det måste ju bli riktigt mycket svamp i skogen i år när man kan hitta så mycket utanför dörren :))

0 240 visningar
3 svar

angående älgflugor.....

yllis

27 aug 2006 kl. 21:43

hej! såg innan att en del skrivit om älgflugor. ville bara dela med mig om denna sidan : http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/insekter/lusflugor          när jag var inne på denna sidan, såg jag att det tydligen fanns betydligt mycket mer äckliga lusflugor än vad man kunnde drömma om! så för min del blir det nog ingen svamp i år, , , , tyvärr! det var iallafall mkt intressant att läsa denna sidan om lusflugor, och jag hoppas att det kommer, s…mer…

0 143 visningar
1 svar

Vad för gul svamp

Tina Nordberg

28 aug 2006 kl. 09:50

Hittade i lördags en svamp nära havsstranden i Holmsveden i en björkdunge, 3 tättsittande kantarellgula svampar. Liknade mycket unga slutna Rimskivlivgar.Rynkad hatt samma färg i samma fätg som fot. Skivor svagt rosa/grå. Antydan till ring i något mörkare färg.Ljust kött. Kraftig o robust svamp som satt med avsmalnande fot djupt ner i marken.Mild god “svanpdoft”.Om ni har något tips hänvisa gärna till bild. Nyfiken.

0 435 visningar
7 svar

Mjölskivling ??

Mark Olesen

27 aug 2006 kl. 07:04

Hej på er. Jag har aldrig plockad svamp innan men tänkte börja nu. har hittat denna och tror att det är en mjölskivling. kan någon bekräfta ? Det finns fler som jag vill hämta sen och tillage…

0 1278 visningar
15 svar

Vart hittar man svamp?

Jenny

27 aug 2006 kl. 14:06

Jag gillar att gå i skog och mark och plockar gärna svamp. :)

Men vart hittar man svampen?
Vilken är den bästa skogen?

Det jag plockar är kantareller och taggsvamp och även trattkantareller.

Det enda jag hittar i skogen är snår med blåbär och lingon..
Då är det stora ytor med enbart bär och ett helsike att ta sig fram.

Kan någon erfaren ge mig tips? =)

0 506 visningar
14 svar

Svampförgiftning

Med smak för svamp

27 aug 2006 kl. 11:37

Giftsvamp vill alla undvika att få i sig, men ibland händer det ändå.

För allas vår säkerhet, dela gärna med er av svampförgiftningshistorier ni varit med om, eller läst om, så vi alla kan lära oss av dem och undvika det.

För att vara tydlig gäller tråden alltså förgiftning till följd av giftig svamp, snarare än illamående pga gammal eller otillräckligt lagad svamp.

Har för mig jag läste om någon meriterad svampplockare som gick döden till mötes pga felplock? Sånt ...mer…

0 197 visningar
1 svar

Vad är det för svamp (2)

Eric Scarfone

28 aug 2006 kl. 12:09

following my previous post:
dom där är kanske mer svart at identifiera eftersom dom är inte tilväxta. Can nan hlaJpa? Om dom skulle bli giftiga, dom har varit i samma korg med andra svamp. är hella korgen contaminerad??
Eric
ps. svampar har blivit funnit igar i trackten untaf¨r Akers styckebruk.
pps. ursäkta nyboörjar svensk!

0 209 visningar
1 svar

Mårten Wall

Lena M

28 aug 2006 kl. 08:57

Har presis läst gårdagens rapporter och din var både lång, spännande och givande. Visst är det kul att utforska nya områden !

0 360 visningar
8 svar

Föränderlig tofsskivling

Therese

27 aug 2006 kl. 19:02

Är det här det Föränderlig tofsskivling.
De växte i massor på en stubbe.
Den luktar väldigt gott.Jag är rädd att förväxla den med gifthätting.

0 255 visningar
0 svar

Frysta kantareller

Linn

28 aug 2006 kl. 10:36

Hur länge kan man ha kantareller frysta?

0 277 visningar
0 svar

Vikbolandet

Ann-Marie

28 aug 2006 kl. 10:32

Hej!
Ska ner till vikbolandet i helgen.
Nån som vet hur tillgången på kantareller och Karl Johan m m är?

0 764 visningar
2 svar

kremlor, gott recept?

Nina A

27 aug 2006 kl. 12:23

igår kom vi hem med mängder av kremlor, alla är ätliga har vi konstaterat efter provsmakning…(tyvärr gick inte artbestämningen så bra dock, men jag tror det är storkremla)

och nu till tillagningen, har någon ett bra och gott recept på vad man kan göra med kremlorna?

/Nina

0 399 visningar
20 svar

bert karlsson i svampskogen

hanzzon

27 aug 2006 kl. 10:04

http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0, 2789, 877748, 00.html

vilken syn.  :)
mvh

0 740 visningar
1 svar

Sopp var rör och kött mörknar?

Erik Essung

27 aug 2006 kl. 15:47

Hej,

Hittade mycket sopp av olika sorter idag, några av dem påminnde om smörsopp till ytan men rören och köttet blev mörkt vid beröring? Vad är detta för sopp?

0 355 visningar
3 svar

Godmorgon !

Lena M

28 aug 2006 kl. 06:35

Igår em. när jag var uppe på ett berg och tittade hur långt mognaden av lingon hade kommit, såg det ut så här. Och idag grått och regn, vilket jag tacksamt tar emot så jag får något gjort inomhus.
Kärrsopp fanns det bland lingontuvorna där det var, just kärr.
Vad jag förstår godtagbar som blandsvamp om den är fast och fin.

0 322 visningar
3 svar

Vackert men vad är det?

Johan Arlebrink

26 aug 2006 kl. 10:56

Liten vit vacker svamp som växte på på en gammal nästan helt nedbruten och mossbeklädd stam.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone