Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 126 visningar
3 svar

En liten sann historia

Tina Nordberg

27 jul 2006 kl. 22:19

Jag och vår son som då var 4 år råkade hitta brödkorgsvamp. Det tyckte han var jätte spännande. Året därpå gick vi förbi samma ställe. Grabben utbrister ivrigt, mamma ska vi leta efter såna där limpor ?

0 167 visningar
4 svar

LÅGSKOR

Bo Reyer

27 jul 2006 kl. 15:38

Med tanke på torkan samt den stora brandrisken föreslår jag att ni sätter på er lågskorna innan ni ger er ut i skogen.

0 180 visningar
5 svar

Dra åt hälsingland!

Bo Reyer

27 jul 2006 kl. 13:53

Lyckliga er som utlovas ca 50 mm regn inom kort. - Livet kan vara väldigt orättvist.

0 331 visningar
18 svar

Om det inte regnar...

Evus

26 jul 2006 kl. 19:51

...kan man ju alltid åka ut till skärgår´n eller till någon sjö och bada. Vilket jag ska göra på fredag (fast det ska visst bli regn..trot den som vill)Fast nu kan man visst inte bada i sjöar/havet, om man har småsår,  enligt nyheterna.
Man kan få KOLERA!  Småsår har inte alla det?... det har i alla fall jag, från myggbett bl.a.

Stånk och stööön!!

0 185 visningar
4 svar

Äggsvamp

Bo Reyer

27 jul 2006 kl. 14:54

I förmiddags hittade jag ett par äggsvampar invid min tomt, alldeles nära en syrenbuske. Varifrån får dessa sin växtkraft efter flera veckors torka samt hög värme?? Har de blivit uppäggade på något vis?

0 1653 visningar
10 svar

Tryffelsvin köpes

Gnilviks Ppos

25 aug 2003 kl. 18:54

Kära Svampälskare,
Jag är i skriande behov av ett vietnamesiskt hängbukstryffelsvin. Han skall uppskatta långa skogspromenader och ha ett tryne för tryffel. Gå fot är ett krav. Tidigare erfarenheter meriterande. 

Med vänliga hälsningar

0 318 visningar
5 svar

Förstoring mikroskop

Bengt S

26 jul 2006 kl. 18:20

Jag tänkte införskaffa ett lämpligt mikroskop för att studera sporer. Antar att det kommer på agendan i höst om jag ska gå svampkonsulent kursen. Har någon tips på hur många gångers förstoring som behövs, belysning, stereo etc? Mycket tacksam för råd med detta.

0 404 visningar
32 svar

Buhuu...

Jörgen

18 jul 2006 kl. 20:39

Så har det hänt mig också. Ifjol hittade jag svart trumpetsvamp, i år är där ett kalhygge.

För att tala om nåt annat, någon som vet hur torkan påverkar bären? Har sett mycket hjortronkart och även en del hallon, men det kanske förstörs nu?

0 181 visningar
1 svar

Till Tony

//Elsy

26 jul 2006 kl. 21:57

Tack för att du svarade
Vad är slöjskivling för en luring?

0 184 visningar
0 svar

har ni läst

klas jaederfeldt

26 jul 2006 kl. 17:41

titta in på länkar, gå till södertälje svampklubb, här kan ni i dessa svamptomma dagar läsa lite om svamp och svampvedermödor om ni laddar ner 2 ex av aoutididakten

0 290 visningar
6 svar

Grön kantarell

Bo Reyer

25 jul 2006 kl. 10:24

Hittade igår strax utanför Sala den ytterst sällsynta krusbrokiga gröna kantarellen. Jag anser att denna bör ersätta misteln som landskapsväxt för Västmanland!!! Hur många svampplockare ger sig upp i träden för att plocka en mistel???

0 332 visningar
3 svar

Kantareller i Bohuslän?

Ellinor

21 jul 2006 kl. 12:57

Hej! Är det någon som vet om kantarellerna kommit ännu i norra Bohuslän?

0 189 visningar
5 svar

Någon har roffat åt sig...

Göran H

25 jul 2006 kl. 22:21

Här på Upplandsknölen hade vi blivit lovade rejäla åskoväder under eftermiddagen. Man gick t.o.m. ut och varnade i lokalradion för lokalt kraftiga åskoväder med under stundom kraftigt regn.
BLIXTsnabbt organiserade man sig, ut med tvätt,
ur med kontakter, fram med föda för en lång tillvaro på altanen med regnsmatter på markisen.
Vad händer…
Ingenting, ett par löjliga cumulusmoln seglar förbi, inte ett CB så långt ögat kan nå. Jag misstänker att någon eller några osoli…mer…

0 323 visningar
2 svar

kombucha svamp

Titti

1 jun 2006 kl. 00:29

Hej! Finns det någon som vill dela med sej av kombucha svamp till mej?

0 3352 visningar
26 svar

Hur gör man kantarell stuvning

Fredrik Langanger

23 jul 2006 kl. 16:01

Jag tycker att det är svårt att få fram kantarell smaken när jag gör kantarell stuvning.
Är det någon som har något bra tipps. Själv har jag provat att göra det på alla sätt jag kan komma på. Från att förvälla bort allt vatten till att inte förvälla bort någonting. Hoppas någon har det perfekta sättet. Längter efter en kantarell stuvning som smakar och luktar kantareller.

0 224 visningar
14 svar

Fin Bild på Vaxskivling ?

Bengt S

23 jul 2006 kl. 01:17

Scannat in en fin bild på vad jag tror är en vaxskivling från en broschyr jag hittat på en biograf i Manchester. Hoppas den inte är för stor (1mb) Har följt ert forum under en längre tid och kan sälla mig till svampentusiasternas skara.  Hoppas kunna komma med på svampkonsulent kurs i höst. Det finns många Bengtar på forumet har jag sett men mitt namn är Bengt Saxmark och kommer framledes bli Bengt S

0 25058 visningar
42 svar

gul svamp i krukan?

Greger

22 jun 2006 kl. 22:00

hej på er svamp älskare!

har en krukväxt hemma sedan 1-2 år tillbaka och upptäckte för nån vecka sedan att det börja växa en gul stor svamp i den…? + börjar komma fler….‘vad är det för sorts svamp? och är det farlig/giftig??
hur får jag bort den?

0 182 visningar
2 svar

Hoppfullt

Lena M

25 jul 2006 kl. 07:50

Jag citerar ifrån den senast köpta boken.

Utan regn ingen svamp !
Men år då torkan rått under juni/ juli kan det komma bra med svamp i slutet av augusti.
Men då behövs några riktiga rotblötsregn på 20 - 30 mm per gång i början av augusti och därefter regn med jämna mellanrum.Två till tre veckor efter de första regnen börjar då svamparna komma upp. Slut citat !

Så vi har bara att vänta och hoppas.

0 176 visningar
9 svar

Nya svampboken

Lena Melin

23 jul 2006 kl. 18:45

av Pelle Holmberg och Hans Marklund införskaffades idag, så nu har jag fyra böcker men ännu ingen svamp.
Flera arter fanns med i nyförvärvet, så nu frossar jag i dessa bilder så länge.Snart så kommer dom !

0 236 visningar
24 svar

I dagens tidning

Lena M

22 jul 2006 kl. 08:36

säger en svampkännare.
“Torkan kan ju vara bra för svampen. Värmen lagras i marken och vid regn skapar de tillsammans ideala förhållanden.”
Det låter väl bra ?
Här i Gästrikland fick vi rejält med regn under kvällen, akompanjerat av rejäla åsksmällar. Och väderkartan visar skurar hela veckan.
Önskar er detsamma ! Lena

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone