Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Tullgarn ligger i södertälje kommun, hittade i dag 2/7 tegelröd trådskivling giftig å sällsynt, dessutom den sällsynta apeltickan, 2 bilder och så har jag gjort en skiss så ni hittar till svampen om ni har vägarna förbi
Åter hemma, efter några dagar i Skåne, med “sådär” väder. Vombs fure gav inget resultat i svampväg, men en mugg smultron blev det.
Däremot såg jag flera giftchampinjoner i Pilgrimsparken i Malmö. Skivorna gick redan i brunsvart och svampen luktade, USCH !
Iallafall är Sverge ett fantasktiskt land, så vackert.
Har läst att flera har plockat lite kantareller så det bådar gott.
Ha det bra i helgen. Lena
Nu har jag plockat årets första kantareller. Det räckte till 2 portioner, de var ca i 1-kronors-storlek. Jag plockade bara de största, ofta bara en bland en massa andra små knoppar.
Kom att tänka på förra årets diskussion om att övertäcka svamparna. Jag har märkt att när jag övertäcker de allra första små knoppar, så torkar de inte lika snabbt bort som annars så vanligt, när solen börjar steka i julimånaden. Obs! Detta gäller bara den allra första skörden.
Ett annat tipp…mer…
Hur länge har man i Sverige ätit svamp ?
vit slidskivling gäller i tyska och amerikanska svampböcker som ätlig, jag har ätit den en gång som kinesisk konserv, då var det knoppar av svampen , de va ganska gott, nu har jag hittat färsk utvuxen som skall prövas, skall bli spännande att känna hur den smakar svampen växer gärna på halm. och den odlas på det substratet i asien
Hej
Jag ska upp till södra Småland, vid sjön Möckeln i slutet av veckan. Har tidigare år plockat massor av kantareller här. Är det någon som vet om de har hunnit komma upp än? Det här brukar vara ett ganska regnrikt område så hoppas kan man ju.
Finns det fler i vårt avlånga land som redan hittat kantareller?
Det kan ju inte vara specifikt för Salatrakten. (Se rapport från 10/6)
Om du klickar in dig här och sedan väljer allmänt och underrubriken MINK så hittar du tråden. http://www.antikviteter.net/
Jag vet att du skall till Gotland och du har säkert sagt vad du är intresserad att hitta. Men kan du ta det igen, hittar inte inlägget.
Det har blivit lite läst sista tiden p.g.a trädgården, men kollar upp alla svampar som näms på forumet. Vilken är din favorit / favoriter? lena
Skall försöka att behärska mig!
Men det är ju så kul att ta del av era inlägg.
Vet ju, att jag som ny för ca: ett år sedan, var jätteglad för alla svar jag fick. Idag kan jag se att frågorna var mycket självklara för många av er. Men hela tiden tillstöter nya personer, som bara känner till en handfull svamparter.Då vill jag ställa upp med det lilla jag kan och svara dem så att de känner sig välkommna till forumet. Lena