Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 2842 visningar
11 svar

Hur fort växer trumpetsvamp?

Henrik H

10 sep 2005 kl. 16:21

Hej

Vi har vart och förkovrat oss på vårt trumpetställe. Nu finns det bara riktig
små trumpetsvampar (svarta ) kvar.Hur fort kan man tänka sig att dessa svampar växer.När är dags att ge sig ut igen!?!?

0 20466 visningar
13 svar

Varning för öronmussling!

Bengt Sandh

7 sep 2005 kl. 23:50

Citat ur tidningen Ny Teknik:

17 döda när matsvamp blev giftig
Den vita ätliga svampen öronmussling har plötsligt förvandlats frÃ¥n en delikatess till en dödlig giftsvamp. I Japan har över 50 personer insjuknat och 17 av dem har dött. I Sverige finns svampen utmed västkusten. 
Öronmussling
Forskarna i Japan är mycket förbryllade över den förändring som har skett med svampen, som kallas sugihiratake pÃ¥ japanska. Det latinska namnet är Pleurocybella porrigens, i Sverige k…mer…

0 320 visningar
9 svar

Experiment

Lena M

13 sep 2005 kl. 19:06

Hej !
Ibörjan av säsongen undrade jag om någon hade recept på vitlöksmarinerad svamp i olja. Nu har jag nästan luskat ut receptet, för jag träffade försäljaren på en marknad.
Fint hackade trattkantareller ( förvällda) finhackad vitlöksklyfta och kryddor. Men dessa avslöjade han aldrig.Och en skiva pepperrot som skulle ge en konserverde verkan.
Nu har jag försökt. Tog svartpeppar som krydda , vitlök rapsolja.Förvaras i kylen !
Burkarna han hade var pÃ¥ en dl och kostade 30:-, m…mer…

0 161 visningar
9 svar

??????

Bengt Sandh

8 sep 2005 kl. 23:48

Hittade några konstiga svampar idag. De var bra i hatten men hade tyvärr larvfötter men var i övrigt kanonfina. Kan det har varit tankssvampar och går de i så fall att sälja till höstbjudande?

0 245 visningar
6 svar

Fingersvamp

Tommy

13 sep 2005 kl. 22:38

Hej är inte duktig på svamp men undrar vad det kan vara för något en fingersvamp på ca 750 gr i färgen var den ett mellanting mellan grå och gul chansade och åt upp den och mår bra så den var tydligen en matsvamp men jag har inte lyckats hitta den i några böcker vore skoj och veta vad det var .

0 90 visningar
1 svar

Rosenslemskivling

Anita Stridvall

13 sep 2005 kl. 20:54

Växer nästan alltid med örsopp. Har sett den från Bl - Jmt. I Vg, Dls och Boh har den hittats i ca 150 5x5km-rutor. Den är noterad ca 290 gånger.

0 1100 visningar
1 svar

Gul svart trumpetsvamp

Michael Krikorev

13 sep 2005 kl. 22:33

Det var kul att få se helgula fruktkroppar av svart trumpetsvamp på växtplatsen. De var relativt småväxta, och några hade mörka pigment i fotbasen och i de små fnasiga hattfjällen.

Denna färgvariant betraktas ibland som en egen art (C. konradii), men Danell m.fl. anser att det rör sig om samma art som vÃ¥r vanliga svarta trumpetsvamp (C. cornucopioides). 

I nordamerika finns svarta trumpetsvampar med laxrosa sporpulver som kallas C. fallax, men skillnaden anses inte tillräcklig fÃ...mer…

0 69 visningar
8 svar

Vita kantareller 2

saija

11 sep 2005 kl. 14:26

Lyckades inte skicka bilder, ett nytt försök. Är dessa kantareller eller inte?

0 164 visningar
1 svar

Om Cantharellus melanoxeros

Anita Stridvall

13 sep 2005 kl. 20:45

Jag har sett den i bokskog i Boh i år. Känner bara till 13 lokaler för den i Vg, Boh och Dls. Den är funnen i 10 län och tillhör de rödlistade arterna. Bara funnen på kalkrik mark här.

0 106 visningar
0 svar

Om Russula caerulea

Anita Stridvall

13 sep 2005 kl. 21:01

Puckelkremlan verkar vara vanligast i västra Sverige. Känner den från 94 lokaler i Vg, Boh och Dls. Har sett den några gånger på Öl och Gtl också. Bunden till tall. Har inte sett den norr om Vänern, trots flera besök i Dlr, Hjd och Jmt på tallhedar.

0 112 visningar
4 svar

Risksallad

Linus K

11 sep 2005 kl. 21:25

Har precis gjort en finsk risksallad, var tvungen att prova när det fanns så mycket pepparriska i skogen.

Måste säga att jag inte fattar grejjen, det smakar ju ingenting, möjligtvis lite lök och äpple, men svampen ger ju ingen smak alls.

Nä, det här var ingen hit, det lämnar jag åt finnarna och äter kantareller på rostat bröd istället

0 415 visningar
7 svar

Lätt fråga (kanske) om stekning

Kim

7 sep 2005 kl. 14:15

Har fått infrusna förvällda kantarelle. Hur ska jag bäst ta tillvara på smakerna vid stekning?
Högvärme, stekas länge, kryddor mm?
Nån med tips och råd?

0 60 visningar
3 svar

Riskor

Carin

3 okt 2004 kl. 16:41

Jag tror alltid att jag hittar en blodriska, men så är saften vit. Jag blir lika besviken varje gång. några få gånger har jag haft tur. Vilken svamp är det som ser ut som blodriskor men har vit saft? inte rikligt utan det sipprar fram lite försiktigt när jag brutit av en bit. Går den att äta?

0 204 visningar
8 svar

Trattkantaller

Kurt Söderberg

4 sep 2005 kl. 11:46

Ett gott budskap till alla som söker trattkantareller.
I Österbotten har de första dykt upp för säsongen. Det verkar bli ett gott “trattisÃ¥r”.

0 917 visningar
15 svar

Matvärde i finska riskor

Jörgen

23 aug 2005 kl. 15:44

Jag frågar de som smakat; går det att göra något gott utav t ex pepparriska, eller äts de ibland endast pga att man KAN äta dem?
Smakar de verkligen nÃ¥got, eller fungerar de bara som utfyllnad i den övriga maten? Jag tänker t ex pÃ¥ receptet “finsk risksallad” pÃ¥ den här sidan.

0 65 visningar
1 svar

Fjällig taggsvamp!

Micke M

12 sep 2005 kl. 23:45

Vad tycker ni om den? Jag plockade några unga exemplar i dag som jag smörstekte. Väldigt speciell smak, men jag uppskattade den!

0 220 visningar
5 svar

VINSKA VAMPAR

pojkalainen

12 sep 2005 kl. 14:05

Var kan man söpa vinska vampar! Jak har hört att de vinska är pilligare och pättre än venska. Tämmer tet?

0 81 visningar
2 svar

förvaring av torkad sva mp

Ewalill Djerf

12 sep 2005 kl. 19:56

Vad är det bästa sättet att förvara den torkade svampen? Jag har dem i glasburkar, men ej mörka. plastburkar, typ glasslådor. En del står framme, en del i ett skåp.

0 58 visningar
1 svar

Vita Kantareller!?

Saija

11 sep 2005 kl. 14:19

Hej! Äe dessa riktiga kantareller, de ser ut som gula men är gråvita. De liknar inte ett dugg bleka kantareller, som har en helt annan form. Dom växte i en typisk kantarellskog, vi hittade några gula i närheten.
Ätbara? Rariteter? Mutanter? Hjälp

0 63 visningar
1 svar

Taggsvamp...

SEdL

12 sep 2005 kl. 18:29

Hur stor är risken att ta fel på Taggsvamp? Västerbotten.
Växtplats en berghäll mossa/lava.
Har någon en bild och utförlig förklaring på de olika?
apatcho@tele2.se

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone