Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 110 visningar
2 svar

Kantareller

Lena Melin

31 jul 2005 kl. 09:42

Tack till alla som svarade på mitt inlägg om svamppriser. Men jag tänkte på de gula! Bor i Gästrikland på gränsen till Dalarna. Lycka till alla i svampskogen. Lena M

0 105 visningar
2 svar

Vad är det här ?

Nagy

30 jul 2005 kl. 19:37

Jag vat ute, och plocka lite svamp igår. Då hittade jag det här svampen. Den var nästan under jorden, ganska hård, och mörk grön inuti.

0 146 visningar
1 svar

Tack Kjell Jogrenius

Ann-Marie

28 jul 2005 kl. 15:36

Vad jag har funderat över vad det är för konstig växt som finns “överallt” i Nackareservaten och som jag aldrig sett tidigare. Nu vet jag att det är Tallört.
Tänk om det fanns lika mycket kantareller!

0 878 visningar
1 svar

Kantareller i Norrbotten

Lena

28 jul 2005 kl. 22:29

Hej !
är det nån som vet om det finns kantareller så högt upp som Norrbotten (kusten) ?

0 267 visningar
2 svar

Bästa svampboken

m0g

27 jul 2005 kl. 12:47

Vilken är svampbibeln? Även tjockare böcker jag har stött på har saknat många tickor tex, och om man är nördig och vill ägna sig åt att plocka vad man hittar och sen artbestämma det så kan man bli lite frustrerad.
Den ultimata boken kanske inte finns på svenska?

0 1827 visningar
4 svar

Färgnyanser Sammetsfotad pluggskivling

m0g

27 jul 2005 kl. 11:32

Jag hade tur och hittade nyligen två riktigt rejäla exemplar av sammetsfotad pluggskivling. Har även en gammal torkad som jag sparade tills större skörd stod att finnas. Nu skulle jag vilja använda dem för att färga in lite garn. Jag har hört så mycket olika om vad för färger man kan få ut av den här svampen och skulle uppskatta om någon som har experimenterat med olika betmedel kan berätta vad resultatet blev? Går det att få blått resultat, eller är det bara grågrönt som g…mer…

0 870 visningar
11 svar

Sälja Toppmutklor?

Maria

29 maj 2005 kl. 14:00

Hej!
Jag undrar om det finns resturanger som är intreserade av att köpa toppmurklor? Hur mycket kan man ta betalt isåfall?
Är det någon som vet! Ska man reda dom först?eller kan man sälja färska? Går dom att torka?

0 110 visningar
2 svar

Identifiera svampen

Anders

25 jul 2005 kl. 19:25

På markbeläggning av bark/flis har jag sett följande: En lysande gul luddig men kletig centimetertjock massa växer snabbt till på en radie av upp till 20 cm. Den torkar på ytan till rosaorange och stelnar efterhand så att det till slut bara är en hård centimetertjock svart dammig kaka av sporer under en tunn rosaorange yta. Underlaget är också fullt av brunsvarta sporer.

0 511 visningar
1 svar

svamp i medelpad??

lina

22 jul 2005 kl. 09:14

hej.

jag bor i medelpad och ska för första året plocka svamp utan min mamma, hon var naturligtvis den som sa till när det var dags att ge sig ut så nu vet jag inte när jag ska ge mig ut.

jag älskar kantareller med all svamp går bra(inte så insatt)

är det nån som vet när man kan börja plocka????

0 110 visningar
11 svar

fantastiskt forum!!!

ullis

19 jun 2005 kl. 00:14

Är en liten svampplockerska som varje år bestämmer mig för att lära mig minst en ny svampsort!!Det slutar med att jag plockar de sedvanliga kantarellerna, sopparna samt trattisar o trumpet.Tacksam för förslag om nya sorter som ej är så lätta att förväxla. Jag blev otroligt glad när jag av en slump hamnade på denna sida. NI ÄR SÅ DUKTIGA!!! Med förhoppningar om en god svampsommar o höst!

0 151 visningar
2 svar

Dofttaggsvamp

Laila Å

22 jul 2005 kl. 08:43

Går det att få blå färg med dofttaggsvampen?

0 133 visningar
4 svar

trädchampinjon

Steffe

22 jul 2005 kl. 19:08

Jag har idag hittat en helt vit, toppig svamp med en diameter på 20 cm. täta mörkbruna skivor och en “påse” runt foten.Hattens kött är 5mm och skivorna 30mm, då man skär upp den. Den växte 1, 5 m upp i en sprucken lönn. Kan det vara en ung kungschampinjon

0 151 visningar
6 svar

vad är detta?

hanzzon

19 jul 2005 kl. 17:59

hej
jag hittade dessa i våran gräsmatta idag. vad är det för svamp? vi har minigrisar som går & betar av gräset. är de farliga för dem?

0 119 visningar
4 svar

Trevlig artsida

Lisa Larsson

23 jun 2005 kl. 00:05

Alla som har intresse av att söka eller lämna rapporter rörande fynd av svampar, fåglar, växter mm., rekommenderas att besöka följande sida.

Väldigt trevlig och användbar sida. Hoppas att många vill bidra med rapporter.

0 107 visningar
0 svar

Öland

Malin

21 jul 2005 kl. 17:36

Är nyinflyttade till Öland och tolig i kantareller. Var hittar jag dem? Det är annan natur här än där jag kommer ifrån så de vanliga “markörerna” gäller ju inte…. HJÄLP! TIPS! Snälla…..

0 97 visningar
2 svar

KANTARELLER

Lena

20 jul 2005 kl. 20:58

Idag har jag plockat de första,  kantareller ( ca 1 l ) och en mandelkremla.
Detta är i vä. Gästrikland ! Sett mycket smått. Lena

0 147 visningar
5 svar

Än finns det kantareller (gula)!!

Theresa WQ

14 jul 2005 kl. 18:52

Har varit ute idag i svampskogen. Trots torka de senaste 2 veckor och upp till 34 grader i skuggan har inte alla kantareller (gula) torkad bort. Det är en fantastisk och tålig svamp. Så kollar era svampställen - jag hittade många 5-7 centimeter stora exemplarer, trots att jag kollade veckan innan och plockade - kommer regnet inte snart är de också borta, därför plockade jag de, la de en stund i vatten - de blev jättegoda.

0 85 visningar
9 svar

mycket regn

hanzzon

16 jul 2005 kl. 19:39

nära 40 mm på två dagar.. nu börjar det likna något.  =)

0 274 visningar
0 svar

inlagd svamp

Lena

19 jul 2005 kl. 07:30

Jag efterlyste recept på inlagd svamp i olja/vitlök och så här har jag fått höra.
Svampen läggs i vitlöksolja tillsammans med en bit pepparrot, som gör att den blir hållbar. Ca: två. tre veckor i kylen. Har ännu inte provat! Lena

0 105 visningar
3 svar

Jag blir galen...

ullis

15 jul 2005 kl. 14:23

Ska det aldrig börja regna???!!! Mina stövlar står i hallen o väntar på att bli utsläppta, nu räcker det med sol!!Jag måste ventilera min frustration här med likasinnade, säger man så till “normala” människor blir man idiotförklarad.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone