Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag har en svampbok med titeln svamp att plocka och laga av Sven Tollin, utgiven 1979. I denna finns ett uppslag om svamparnas sporbilder. Hattar av t.ex skivlingar och soppar läggs ut på ett papper, varvid man får en dekorativ sporbild. För att bli bestående måste bilden besprutas med fixativ.
Nu till min fråga:
Har någon läsare av detta forum någon erfarenhet av detta förfarande? Måste det vara något speciellt papper och vilket medel använder man för att fixera sporbilden?
Har under flera försäsonger försökt hitta information om var det förekommit skogsbränder, små som stora, utan resultat. Är det någon som har ett bra tips ? Det ska ju tydligen vara bra platser att söka stenmurkla på.
Hej!
Här gäller det att ta till alla kanaler i dessa semestertider.
Vi har haft problem med PlusGirot till årets riksträff och de inbetalningar som skett via Internet har inte gått igenom. Det är ett fel från PlusGirots sida, som nu har ordnats. Så du svampkonsulent, som haft problem att betala anmälningsavgiften, försök igen! Det SKA funka nu. Pga detta strul har vi förlängt anmälningstiden till den 1 augusti! Mer info om riksträffen finns på svampkonsulenternas hemsida samt sen…mer…
På två dagar har vi fått 55 mm regn och ca 28 grader varmt. Nu hoppas jag att svampen kommer i gång på allvar. Vi har bara hittat några få förtorkade kantareller här i Garpenbergsskogarna, södra dalarna.
Lepiotaliknande.
Höjd 50 mm, hatt 35 mm. Helt ljusgrön, fjällig, fot med ring och klump vid basen. Hatt något toppig, rynkor mot kanten. Skivor urnupna.
Växtplats: Blomkruka med doftpelargon.
På sidan om länkar så är uppsala svampklubb inte så aktiv eller???
Så var det dags!
Har trotsat torkan och idag givit mig ut på årets första någorlunda seriösa svampexkursion.
Mycket magert.
Hittade resterna av en larvmassakrerad blodriska, två små kremlor av obekant art samt två rätt hyfsade exemplar av en kompis i strävsoppsgänget som jag gick bet på att artbestämma.
De växte bland torra barr under gran (minst 15-20 meter till närmsta träd av annan sort). Hatthuden är ljusbeige till ljusbrun, på sina ställen uppsprucken i giraffhudsliknand…mer…
En liten rapport från Ljusterö i Sthlms skärgård: Har aldrig sett så mycket “pärlörhängen”(kantarellbebisar) som bara står och väntar på ett regn såhär i värmeböljan. Hittade speciellt massor på ställen där de växtre förr, men där de inte har dykt upp de senaste 15 åren. Även Karl-Johan och några andra soppar hade vågat sig upp. Kanske svampår på gång?
Nu dansar vi alla en regndans! ;-)
Vilken svamp (förutom vanliga champinjoner) som säljer på vanlig ica tycker ni bäst om? och vilken passar till att göra vad med?
Hej!
Jag sökte på färgsvampar och fick upp Monica Wallberg och Helen Persfalk som demonstrerat svampfärgning för ett antal år sedan. Jag undrar om de fortfarande finns med i föreningen och om det går att kontakta dem? Mvh Anette.
Nå´n som har smakat på den lelle pepparsoppen?
Di lärde brukar alltid klassa den som “ej matsvamp” i böckerna (p.g.a. smaken), men häromåret var jag på en utställning där två svampkonsulenter kom ihop sig och den ena hävdade att det var utomordentligt att slänga i enstaka exemplar som krydda i större blandsvampsanrättningar.
Själv gick jag steget längre och stekte 3-4 stycken och lät dem trona i ensamt majestät.
Och Häpp! Jag tyckte det var riktigt gôtt!
Fast jag har å andr…mer…
Hejsan!
Jag söker en svampkunnig person som kan hålla en utbildning/seminarium på mitt jobb i kronoberg.
Nån som vet var man kan börja leta?
Tack på förhand.
Mvh Kim
Även i Dalsland har kantarellerna ploppat upp. Var ute idag och plockade små kantareller, ca 3 cm höga, till ett par varma mackor.
Tidigt i morse var jag ute i Salaskogarna och fixade min första halvliter för i år. Jag talar naturligtvis om kantareller, (ljusgula). Det ser verkligen gynnsamt ut just nu. På vissa fläckar ser man inte den underliggande mossan, så tätt står de, fast de fortfarande är väldigt små. Hoppas de inte torkar bort.
Jag önskar alla läsare av detta forum en glad midsommar samt en lyckad svampsäsong.
Här kommer nu länken som uteblev i mitt förra inlägg:
Ursäkta mig!
Sätt nu igång och rapportera in era fynd.
Hej!
Jag kom just in från skogen.Det sägs ju att man kan plocka dom första kantarellerna till midsommar så jag var ute för att ta mig en titt.Det ända jag såg var 2 smååå knoppar så dom är iallafall på väg så snart kan man gå ut igen.Ha nu en trevilig midsommar på er allihop hälsningar från uppland