Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hittade i söndags två verkligt stora och kraftiga champinjoner.
Jag blir inte klok på vilken sort det kan vara. De var också svårbedömda på grund av att det största exemplaret hade börjat ruttna och därför inte var mycket att dissekera. Det mindre, drygt knytnävstora exemplaret hade starkt förruttnad fot men ganska välbevarad, något inrullad hattkant och stora “fjäll” eller självsprickor i hatten. Den hade en svag champinjondoft kvar men började dra mot det unkna p g a larvangr…mer…
Jag vill tipsa dem som inte provat denna oansenliga, men speciella, gräsmattssvamp att göra så.
Allra bäst som smörstekt. Lämplig att torka, vilket den nästan gör av sig själv!
hej! jag jobbar i nærheten till mo i rana under sommaren. Vem vet om, nær och vilka svampar hær væxer??
Tack før hjælpen,
mvh, Michael
Är det någon som har bra recept på Vårmusseron? Jag hittar inget i recept-delen här.
Vågade plocka mina första någonsin igår och tyckte de var goda (stekta). Eftersom det finns fler att hämta så tänkte jag att någon annan här också gillar Vårmusseroner och använt dem i någon god rätt. Går de bra att frysa förresten?
Hittade i rabatten tre exemplar av vad jag tror är lundvaxing. I vart fall väldigt lik. Rabatten är upphöjd och ligger i norrläge och det har regnat en himla massa. Läser i Holmbergs och Marklunds Nya Svampboken att lundvaxing är ätlig och god men så sällsynt att man ska låta bli att plocka den. Kan det vara en lundvaxing? Jag bor i Strömstad, N:a Bohuslän.
Är det någon här som har erfarenhet av att odla stenmurklor - d v s med metoden att gräva ner en bunt tidningar?
Skulle vara väldigt intressant att veta om det fungerar så bra som man ibland läser om.
Nå‘n som hört nå‘t nytt om di där skumma förgiftningsfallen i Japan?
Hej!! Är någon som vet hur mycke man ska ta betalt för torkade trattisar per kg…...... tacksam om någon kan svara.MVH Skogsmulle
Hej alla med intresse av svamp.
hittade denna sida. Ska bli roligt och se vad de har för sortimen och priser.
Är det lämpligt att ta bort rören vid anrättning av soppar eller är det onödigt ?
Hej!
Tänkte bara höra om det finns några giftiga svampar som är mycket lika toppslätskivlingen?
En mycket trevlig svamp om man äter sisådär 30 st råa.
Denna thread kommer antagligen plockas bort illa kvickt men det vore ju fint om jag kunde få svar på frågan så jag slipper dö av pajjad njure eller nåt!
Jag undrar om vårmusseronen är stor eller liten, hittar inte någon uppgift om detta i databasen.
Hej! Jag har på senare tid fått upp ögonen för toppslätskivlingen. Den presenteras här som en giftsvamp, men jag har aldrig farit illa efter att ha ätit den. Det står att giftet kan ge upphov till hallucinationer, och det stämmer ju bra, men det är ju bara roligt.. :)