Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Har i dagarna hittat fina nejlikbroskskivlingar i parkernas gräsmattor.
Vid en längre svamppromenad hittade jag två små skivlingar som liknade nejlikbroskskivling men var sprödare och saknade den typiska doften av nejlikbroskskivling.
Det var olika arter.
första fyndet: liknar en liten nejlikbroskskivling men har rosa / köttfärgade glesa skivor och “normal” svampdoft. Växte i gräskant vid åkerväg.
andra fyndet:
något större ca 2 cm diameter och 4-5 cm hög. Skivor vita och något t…mer…
Förra året frågade jag efter en violett “slemsvamp” på ekstubbe och fick fina tips som bekräftade att det var en Ascotremella faginea, dallerskål.
Gjorde härom dagen ett liknande fynd fast denna var lysande “kantarellgul” och växte på murken pinne av ask.
Finns det “gul dallerskål”?
Eller är detta något annat.
Dessa har jag tidigare observerat på höstarna då de är ganska vanliga verkar det som.
I databasen hittade jag inget om “dallerskål” eller Ascotremella faginea.
Hej!
Jag har frysen full med trattisar som är förvälda Måste ut ur frysen platsbrist.Kan man torka dom .Eller finns det intresse att köpa fryst svamp i 1l.port.Vad kan man ta betalt isåfall.
Jag har under morgonpromenaden hittat mängder av mkt fin stenmurkla. jag ringde en känd gourmetrestaurang i Gbg och frågade om de var intresserade av att köpa av mig. Och DET var dom! Nu vet jag bara inte hur mkt jag kan begära för svamparna. Finns det någon här som har en uppfattning av kilopriset?
idag 050606 lade jag märke till att en ekorre grävde i min gräsmatta och körde sedan ner huvudet i hålet på ett flertal platser.
jag undrade vad som det var och gick fram och tittade , i hålet såg jag något som liknade en rot.
jag tog en spade och skulle gräva upp roten men fick upp en svart, hård och jordig klump likadant på fem olika ställen .
några var det ätit på några oskadade.
jag tvättade av jorden och fick fram en ljusgul yta lukten var skarp liknande ammoniak eller “kl…mer…
Är detta ätliga svampar och vad är det?? Plockade i norra Dalarna den 3 juni
Någon här som vet hur länge hemkonserverad svamp håller sej?
Läste nånstans att det bara var 2-3 månader. Låter som alldeles för kort tid. Gjort efter alla konsten regler borde det väl vara flera år?
Hej
har inventerat ytterligare träd och funnit 4 intorkade svampindivider växandes vid trädbas av ask. De växer på frisk till torr mark, är 9cm hög och 9cm i hattdiameter.Cremefärgad hatt som är svart längst ut på hattkanten, se bild. Porer. Någon som har en aning om vilken art det är och har den i såna fall någon påverkan på trädkvalitet, typ röta? tacksam för svar!!
hej
Jag har en fråga angående almmussling. Jag inventerar stadsträd och har funnit almmussling växandes på en skogsalm. Är det någon som vet om denna svamp ger upphov till röta i trädveden? Har den någon annan skadlig effekt på trädets vitalitet?
Mycket tacksam för svar!
Hej!
Hittade igår en hel “hög” champinjoner (tror jag) på en markbit som används till att lägga upp jord, sand o ogräs på. De såg som parkchampinjoner. Kollade med en god vän som är bra på champinjoner. 1, 5 liters kastrullen blev full och det luktade gudomligt gott när jag förvällde dem. Skivorna var ljusgrå, foten smal, hatten ojämn o kullrig, vit med en skiftning i gult mitt uppe, mycket inrullad i kanten. Svamparna satt väldigt tätt ihop. Hade tyvärr ingen kamera. Finns d…mer…
Jag var igår ute för första gången på våren och letade efter svamp, drömde om toppmurklor. Men…jag gick i min gammalskog, fick famnen full av underbara lijekonveiljer, men ingen murkla på långt håll!
Däremot såg jag i en yngre tallskog en mängd små svartbruna taggsvampar.
Ca. 5 cm, tunn mörk stjälk, luddig.
Hatt 2cm, veckad kant, svartbrun med ringar i olika nyanser, luddig, som ögonfranser runt hatten.
Taggar på undersidan, ljusgrå/ljusbruna.
Åtminstone en svamp växte på...mer…
Det har vuxit svamp i en av mina krukväxter (någon form av dracena) dom är ljusgula och hatten är knottrig, vet någon vad det är för svamp och om den är giftig??
I trädgården växer det vita svampar i ring runt eken. Dom växer oftast två och två i en bördig ring av gräs….
Är den ätlig? och god? Hur anrättars den?
hur länge kan man plocka murklor??
finns det fortfarande gott om dem??