Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 121 visningar
2 svar

murklor

anne.inter@telia.com

24 maj 2005 kl. 16:42

Hej på er alla svamptokar!!! Jag undrar om nån vet om det kommit upp några små murklor i Dalatrakten ännu och ca vart håller till själv vid Avesta-garpenbergstrakten . Anne

0 136 visningar
10 svar

Murklor i Maj?

Bo Reyer, Sala

2 maj 2005 kl. 21:00

Nu verkar det äntligen komma lite regn efter flera veckors intensiv torka. Är det för sent för murklorna, som redan borde varit här? Man börjar bli lite trött på förra höstens kantareller. Det gäller ju att variera kosten. Så lite murklor skulle sitta fint.

0 110 visningar
6 svar

Vacker murkla

Lars-Ove

11 maj 2005 kl. 17:08

En av cirka 30 läckra murklor jag hittade i dag i Skara-trakten.

0 615 visningar
10 svar

Murkelfråga igen

Mossning

14 maj 2005 kl. 15:43

Idag hittade jag massor med murklor. Jag har läst igenom inläggena men inte riktigt hittat det jag undrar. Är det riktigt att man skall förvälla murklorna två gånger ?
Om jag förväller 3 eller 4 gånger, försvinner smaken då  ?
Kan jag göra murkelsås direkt efter att jag har förvällt murklorna eller ska jag torka dem först ? Hur torkar man murklor ?

0 211 visningar
4 svar

Hjälp!

Bengt Fornstedt

12 maj 2005 kl. 14:44

En sommar grävde jag upp en “svampkoloni” i vår trädgård.
Fyllde nästan en skottkärra.
“Rotklumpen” kan liknas vid en stor fotboll, med överdelen täckt av små svampar.
Glömde att fotografera då.
Kompletterar med en skiss.
VAD VAR DETTA?

0 122 visningar
0 svar

Förlåååååååt !

Dieter Endom

16 maj 2005 kl. 11:34

Det var inte mening att såra någon med mitt inlägg om priser för stenmurklor. Därför ber speciellt Bo Reyer om urskäkt.
Många förstärker säkert sin semesterkassa med inkomster från murkelförsäljning och tanken var att ge upplysning om relevanta priser och bespara svampplockare besvikelsen över att man inte få sådana summor för sin svamp. Hade frågan gälld toppmurklor så var summa helt ok.
Många undrar var man hitta stenmurklor och i gårdagens DN fanns ett het tips. Titta d…mer…

0 198 visningar
1 svar

Svampförgiftning på hund??

Elliots matte

14 maj 2005 kl. 13:14

I torsdags åt vår lille 10-veckors westievalp en svamp som växte bland kullerstenarna längsmed en skuggad tegelvägg på vår innergård. Jag har försökt hitta andra svampar för att kolla vad han ätit men jag lyckades bara hitta en halvt uppäten en som också var lite torkad. Den såg ut som en trattkantarell, fast hatten såg ut som ett solparasoll med en liten topp. På kanterna var den randig/räfflig. Själva hatten var ljusbrun och den ihåliga foten var gul-gulbrun. Skivorna under…mer…

0 137 visningar
5 svar

Liten mörksporig skivling

Irene

2 maj 2005 kl. 11:37

Jag undrar om någon av Svampguidens besökare känner igen den här svampen. Den växte på sensommaren vid kanten av en ca 5 år gammal skogsbilväg (ett par mil norr om Vilhelmina), i en grusbädd som fläckvis var uppblandad med kolstybb.
Hattarna på bilden är upp till ca 2 cm breda, ej klibbiga. Sporerna är mörkbruna.
Kan detta röra sig om Pachylepyrium funariophilum eller någon närstående art..?

0 175 visningar
6 svar

murlor

anne.inter@telia .com

22 apr 2005 kl. 11:20

hejsan!! Jag skulle vilja veta vart jag ska söka murlor jag bor i Stockholm men är mycket runt Avesta Dalarna och när jag ska bege mej ut på jakt. ANNE

0 2209 visningar
9 svar

honungsskivling

Anders N

2 apr 2005 kl. 18:52

Fällde för ca: 4¨år sedan en stor ek, förra året kom som vi tror honungsskivlingen runt roten(som sticker upp 20cm) samt på gräsmattan upp, hur tar vi bort detta ?

0 1209 visningar
9 svar

knark?

Barbro

21 apr 2005 kl. 17:24

vilken sorts slätskivling är det som man kan torka och sedan äta för att uppleva hallucinationer?

0 118 visningar
1 svar

Ska kasta Stenmurklor!

Magnus

5 maj 2005 kl. 21:27

Hittade lite Stenmurklor idag. :-) Läste dock på om dom och vill inte ta risken :-(. Har därför bestämt att kasta dom (i morgon). Om någon vill ha dom bor jag i Hagsätra. Ring 070-714 39 39

0 289 visningar
2 svar

Murklor i Umeå

Jygge

28 apr 2005 kl. 21:23

Någon som har tips på var dom finns? Vet att det finns generösa svampkunniga i Umeå som gärna delar med sig…

0 229 visningar
6 svar

Svampdiversitet

Hanna

27 apr 2005 kl. 23:25

Finns det någon statistik på diversiteten bland våra svampar? Jag har nu under många år ägnat mej åt svampplockning, och tycker att vissa arter blir vanligare och vanligare, medan andra verkar försvinna. Det kan ju vara mina svampögon som blir sämre. Skulle vara intressant att veta om någon “svampinventering” görs i Sverige. Vore kanske något för forumet annars?

0 99 visningar
1 svar

S V A M P E X P E D I T I O N

Anna

26 apr 2005 kl. 20:57

Hej!

Vet någon om det arrangeras svampträffar runt stockholmstrakten nu i vår?
Kan svampguiden kanske ha en möjlighet för anmälan till en sådan annars?

Tack!

0 1207 visningar
8 svar

Var finns svampen i Gislaveds kommun?

Sidentass

25 sep 2003 kl. 20:16

Tar risken att komma med en fråga som brukar vara bannlyst i svampvärlden..men var finns svampen i Gislaves kommun..skogarna där jag bor gapar tomma:-( Är hittflyttad från Örebro där svampen fanns i överflöd…*längtar ut i svampskogen innan vintern kommer*

0 87 visningar
0 svar

felstavat

anne

22 apr 2005 kl. 11:23

murklor ska det givetvis stå ett lite stavfel vart det visst men ni fattar väl åndå hoppas jag

0 275 visningar
11 svar

novis på murklor

mikael R

15 apr 2005 kl. 19:33

hej jag är en trogen kantarell plockare som
vill få fart på en del andra arter därför undrar jag var murklorna trivs

MVH micke

0 239 visningar
1 svar

Giftsopp?

Margit V

6 apr 2005 kl. 14:14

Rotmorkel, hva kan den brukes til?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone