Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 88 visningar
1 svar

Trøfler

Geir Flatabø

2 dec 2003 kl. 19:14

Er det noen som har prøvd seg på trøffeldyrking. Eg er kjent med at Kristina Weden har arbeidet med Tuber aestivum på Gotland. har noen andre noe kjennskap eller erfaring ??

0 107 visningar
3 svar

Fårticka

michael

27 okt 2003 kl. 14:06

har köpt sk tryffelersättning m fårticka.
burken är inte så billig och jag undrar om den håller i sin “lake” i vanlig “syltburk” i kylen.
den är klassad som helkonserv.
på förhand tack!
michael

0 72 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp 2 ?

Stefan

26 nov 2003 kl. 22:50

Hejsan!

Ännu en svamp från Sälenfjällen som jag tyvärr inte kan artbestämma utifrån de svampböcker som jag har tillgång till.

Arrangerade bilden så att det skulle vara lättare men det hjälpte tyvärr inte mig.

Någon av er som vet ?

http://w1.870.telia.com/~u87001555/images/tekn/svamp_600.jpg

0 121 visningar
1 svar

Svampfrågor

Affe

18 nov 2003 kl. 06:52

Jag vet att det är lite tidigt att fråga men jag vill ha nåt att se fram emot. Tänkte på 2 saker, när börjar soppar och taggsvampar dyka upp på säsongen (Skåne)? och har jag rätt när jag tycker att soppar är bra nybörjarsvampar eftersom att dom ätliga är väldigt lätta att känna igen, och det bara finns 1 giftig (djävulssopp).
Många svar vill jag ha, och gärna övriga synpunkter också på soppar och taggsvampar, allt som kan vara bra att veta.

0 125 visningar
5 svar

Vitgul Vaxskivling?

/Ingrid

22 okt 2003 kl. 07:54

Hittade en fin svamp i skogen som jag fick till att vara en Vitgul Vaxskivling. Det som var utmärkande för den var att den var så väldigt krusig i kanten, ungefär som Vanlig kantarell eller Svart Trumpetsvamp. Smakade lite(och spottade…) och då var den ok. Stekte den separat och då var den helt plötsligt jättebesk!
Finns det ngn svamp den lätt förväxlas med? Jag har inte gjort spor-tester och dylikt och jag är ganska ny på svampområdet.

0 133 visningar
3 svar

Riska?

Björn Karlsson

10 nov 2003 kl. 20:20

Hallojsan.
Var ute i söndags i en hage och under några stora enar fann jag några svampar som jag aldrig har sett förut. Kan någon tipsa om vad det kan ha varit?
Hatten ca: 5-7 cm bred, smutsvit och jag anade ljusare zoneringar, som en riska alltså. skivorna täta och samma rosa färg som en “medelålders champinjon”. stundom grenade skivor. Foten relativt smal, 1 cm, och ca. 5-6 cm hög. Svagt rosafärgad ett exemplar hade ihålig fot.  Lukten var svag. Tyvärr smakade jag inte på den.
De…mer…

0 73 visningar
3 svar

Hur köper man en shiitakestubbe?

Henrik

6 nov 2003 kl. 13:41

Jag vet att det har gått att köpa en liten bit av en trästam med en färdig shiitakeodling på. Denna kan man sedan förvara i sin källare eller liknande och skörda från under en lång tid. Vet någon om man kan köpa en sådan i Sverige och i så fall var?

0 80 visningar
4 svar

skivling

botilda

31 okt 2003 kl. 13:26

Vad har jag hittat?
Mörkbrun hatt som en tratt och smal fot 5 cm hög, grå vidfästade skivor.

0 85 visningar
5 svar

svamptips

Hatten är bäst

17 okt 2003 kl. 15:38

Nu är det så mycket trattisar så hela foten får stanna kvar i skogen.

0 124 visningar
8 svar

Torkning igen...

Per

9 sep 2003 kl. 23:15

Lägger in detta tips under ytterligare en rubrik…hoppas ni inte tycker att jag är alltför tjatig…men tipset tål att upprepas;
För många år sedan fick jag ett tips på en busenkel och effektiv torkanläggning;
Man tager sig en gammal lådhurts från ett gammalt kök, gärna med skärbräda upptill. Ut med lådorna, slå ur bottnarna och ersätt med insektsnät. Den understa, stora lådan, kastar man bort. I med trattisar i alla lådorna, in med en kupévärmare eller annan fläkt nedt…mer…

0 73 visningar
4 svar

Frusna trattisar?

Blåbäret

23 okt 2003 kl. 08:16

Hej alla!
Tror ni att det är kört för trattisarna nu när det varit så attans kallt flera dagar och nätter? Nu i natt var det minst 6-7 grader kallt.
Vad säger expertisen?

0 57 visningar
0 svar

Vad kul det skulle vara..

Kristina

3 nov 2003 kl. 11:25

...att få veta hur det gick med “svamp i sagor”.....
Vi var ju några som försökte hjälpa

0 81 visningar
2 svar

murklor på sandstrand

yngve

27 okt 2003 kl. 14:11

Hittade för två veckor sedan på en gotländsk sandstrand vad jag trodde var toppmurklor. Samma typ och konsistens på hatten veckig och ihåliga småutrymmen som övergick i foten. Helt svart, 10 cm med ett 10-tal inom en 20m cirkel. Jag försökte bestämma den när jag kom hem, men har inte lyckats. Nån som tror sig veta ?

0 575 visningar
21 svar

Frusen svamp

Novis

24 okt 2003 kl. 19:14

Hej i kylan.
Jag undrar en liten sak. Om man plockar frusen t.ex.höstkantarell, hur skall man tillaga den då. Förvälla?? Kan man frysa in den igen då?

0 81 visningar
5 svar

Var är Matthias?

Josefina

31 okt 2003 kl. 11:29

Undrar fortfarande (liksom Rosa) var Matthias är… Lever du fortfarande? 2003-10-03 hade du nämligen ätit nån svamp du inte visste vad det var och sen dess har vi inget hört. Lever du? Hur har det gått?

0 2370 visningar
7 svar

Sopp recept?

Josefina

18 sep 2003 kl. 14:33

Undrar om det är någon som har bra recept på sopp? Tex örsopp och strävsopp, men även KJ och brunsopp, smörsopp och andra soppar. Vill hitta nåt nytt! Ni får gärna mejla om ni hellre vill det. josefinaskold@hotmail.com

0 141 visningar
2 svar

Svamptork

Affe

24 okt 2003 kl. 06:14

Måste höra här om det finns någon som har en svamptork att sälja till ett rimligt pris.
Har kollat upp lite olika och det är ju några hutlösa priser för en apparat att torka svamp i.

0 66 visningar
1 svar

Monica

Mumsfillibabba

21 okt 2003 kl. 17:41

Hej, det var jag som kallade mig för “Petlisa” i ett tidigare inlägg angående trattisar.Monica, ditt recept med mackan verkar ju jättegott.(Det vill jag pröva!!)Och gjorde mig glad, för trattisar är väl de enda som kan finnas att plocka nu….efter dessa frostnätter….?

0 91 visningar
2 svar

Svampsmak

Carina

27 okt 2003 kl. 11:56

Jag håller på försöka ta reda på vad följande svampar smakar egentligen. Karl-Johan, rimskivling, trattisar och rödgultrumpet. Kan nån hjälpa mej? Det ingår i en rapport.

0 92 visningar
2 svar

vit kntarell

väldigt nyfiken

18 okt 2003 kl. 12:16

har hittat en “vit” kantarell samma utseende som en gulkantarell men luktar anis? ätlig??

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone