Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 36 visningar
0 svar

Vinsten

Gunilla

17 okt 2003 kl. 15:05

hittade en länk där du kan beställa vinsten http://www.algonet.se/~ullbod/katalog1.htm

0 329 visningar
9 svar

Latinska namn???

Gunilla Haglöf

17 sep 2003 kl. 15:12

Vissa som skriver till rapporter skriver bara latinska namn tex nu Lactarius evosmus och Pluteus minutissimus. Jag tycker att det skulle vara bra om ni också skriver det svenska namnet för oss som inte är så bra på latinska svampnamn. Även om det inte är matsvampar så är många intresserade. Vad tycker ni andra?

0 89 visningar
5 svar

Torkapparat

Jan-Erik

6 okt 2003 kl. 17:29

Hejsan

Jag har en torkapparat av märke Nordica. Jag har använt denna i höst men haft på känn att det blir lite för varmt. Den värmer också ojämnt. La i en termomenter som gick upp över max 55 grader. De torkade svamparna ser dock OK ut - de har inte blivit svarta i alla fall.

Någon som haft samma problem? Kan svamparna ha tagit skada? Bör man strunta i att använda torkapparaten?

0 373 visningar
2 svar

Torka Trattkantarell

Magnus

8 okt 2003 kl. 23:34

Hur torkar man bäst trattkantarell?
I ugn eller på tidning, vad häner med smaken, på vilken värme i ugn, varmluft?

0 96 visningar
3 svar

Trattisar=inte goda

Petlisa

12 okt 2003 kl. 04:25

Jag tycker att tratt/höstkantareller inte smakar gott.
Vad gör jag för fel? Jag har förvällt dom (luktar inte gott under den processen), och det blir ju väldigt mycket vätska, knappt någon svamp kvar. Är det verkligen lönt att plocka denna svamp? Sedan ska man inte prata om rensningen…när man måste dela och kolla alla “håligheter”  så att det inte finns larver i där.För har man hittat larver och för den delen även ägg, en gång..( och det har jag gjort!!!!! i till synes fris…mer…

0 82 visningar
1 svar

Recept

Anna

14 okt 2003 kl. 13:18

Detta recept fanns i receptbanken: Blanda 200 g finhackad blandsvamp med 2 finhackade hårdkokta ägg öch 1 finhackad gullök. Vispa 2 dl grädde och rör ner grädden försiktigt i svampblandningen. Smaksätt med salt och peppar.

Svampsalladen kan användas som smörgåspålägg eller som sallad med både fiskrätter och kötträtter. Smälter i munnen, mums.
Det låter inte nyttigt tycker jag om inte svamparna var anrättade först eller?????

0 291 visningar
3 svar

Soppar igen...

Affe

15 okt 2003 kl. 06:49

Skall man plocka bort rörlagret (vilket jag gjort) eller går det också att käka? Tänkte att det skulle bort men vet inte varför…

0 404 visningar
7 svar

gifthätting

Gunwor

23 sep 2003 kl. 17:31

Blev rädd när jag såg gifthätting bland farliga giftsvampar. Har nog aldrig stött på den i verkligheten. Däremot plockar jag ofta och gärna nejlikbroskskivling och jag tycker de ser väldigt lika ut. Som tur är har de helt olika växtplatser men borde det inte varnas för förväxling?

0 204 visningar
1 svar

Svar svamp?

Tina o Josefina

2 okt 2003 kl. 11:53

Hej! Vi är två tjejer från klass 6 i Lillpite skola. Och vi har ett svamp projekt och vi undrar vad detta kan vara för svamp: Den är svart och skivling. Vi hittade den vid vattnet. Där var det fuktigt. Vi vill JÄTTE gärna veta vad det är för svamp. Vi har frågat lärarna och dom vet inte heller vad det kan vara för svamp. Hoppas nån kan svara!
M.V.H
Josefina och Tina klass 6. Lillpiteskola!

0 153 visningar
7 svar

Vit kantarell?

Annicka

27 sep 2003 kl. 22:16

Hej ! hittade idag 27 sept “vita kantareller de är riktikt vita men de går inte ihop utan har ett slut/början. Den har åsar ända ner till foten. Finns det någon som kan säga vad det kan vara?

0 91 visningar
1 svar

Tungticka, måhända?

Daniel Persson

11 okt 2003 kl. 21:58

Jag har hittat en jättevacker ticka som jag misstänker är tungticka. Den är dock lite olik de flesta bilder jag lyckats hitta. Den har saftigt, segt kött och växte i lövskog. 2 bilder finns: http://www.svampcentralen.com/images/pict4016.jpg

http://www.svampcentralen.com/images/pict4021.jpg

Tacksam för all hjälp!

0 96 visningar
5 svar

Vad är detta för svamp ?

Stefan

28 aug 2003 kl. 21:59

Hej!

Bifogar en bild på en svamp som jag hoppas att ni kan identifiera. Själv tror jag att den är ätlig och bör kunna vara en KarlJohan men jag är tyvärr inte säker…

Mvh Stefan

img src=“http://islinge.brinkster.net/bilder/don_svamp_030828_500.jpg”

0 723 visningar
6 svar

Cesium

lella

6 okt 2003 kl. 19:18

Har sista veckan hört larmrapporter att svampen fortfarande innehåller mkt cesium. Och jag som älskar att både plocka och äta svamp. Någon som vet lite fakta?

0 5214 visningar
3 svar

Ta bort taggarna?

Magda

9 okt 2003 kl. 13:36

Jag undrar om man skall ta bort taggarna på blek taggsvamp när man rensar? Och om, i så fall varför? Någon som har bra recept? Jag har hittat massor, norr om Stockholm mot Sigtuna

0 122 visningar
5 svar

föränderlig tofsskivling

Karin

11 okt 2003 kl. 00:06

Har hittat svamp som jag tror är föränderlig tofsskivling.Undrar
om den är god och om den kan förväxlas
med någon annan sort

0 93 visningar
2 svar

Torka svamp som frusit?Fläckkantareller?

Lena

8 okt 2003 kl. 19:59

Hej!
Jag har i år börjat plocka svamp och funnit ett jättekul intresse. Nu undrar jag om man kan torka trattkantareller som känt av frostnätter.
Sen undrar jag om man kan äta fläckkantareller och i så fall hur?

0 712 visningar
1 svar

trattisar runt Kristianstad???

Anna

7 okt 2003 kl. 10:26

Finns det nån som skulle kunna ge ett litet tips på var jag kan plocka trattkantareller?? Hittar en massa andra svampar, men är osäker på vad det är o vågar därför inte plocka de.

0 93 visningar
3 svar

Gifthätting

Gunilla Haglöf

21 sep 2003 kl. 21:38

Hur vanlig är igentligen Gifthätting i förhållande till Föränderlig stubbskivling? Finns det någon som vet?

0 87 visningar
2 svar

Rodnande fjällskivling

Jennie

17 sep 2003 kl. 12:18

Plockade och åt rodnande fjällskivling i tron att det var “stolt” och har nu fått klåda i handflatorna och under fötterna. Kan det ha nåt samband? Finns det någon som också ätit “rodnande” av misstag och fått konstiga symptom?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone