Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Nu har jag varit och plockat svamp igen, det gick lite bättre den här gången, har precis ätit stekt nejlikbroskskivling.
Jag plockade även vad jag tror är Höstmusseron. Den är lite blå-lila på foten och har brun hatt. Växte i häxring. Jag har lagt en hatt på tork för att kolla sporfägen.
Jag har för säkerhets skull kokat svampen. Dock blev jag lite förvÃ¥nad för svamparna blev blÃ¥-grÃ¥ (isället för bruna). Ska dom bli det? Visar det pÃ¥ att de är nÃ¥n annan svamp? Finns…mer…
Jag inbillar mig att det även i våra skogar här ska finnas trattkantareller. Mossrik granskog så det räcker i alla åldrar, regn har vi fått, men trattisar lyser med sin frånvaro. Är jag bara för dum att hitta dem???
När är det liksom kört? Efter ett visst antal frostnätter, efter ett visst datum—-finns det nÃ¥n tumregel för det?
På en begränsad yta i min trattisskog växer det knallgula trattkantareller. Området är inte större än 10x10 meter och på denna yta växer inga normala trattisar. Jag undrar om denna variant är vanlig i våra skogar?
Hej! Vi är två tjejer från klass 6 i Lillpite skola. Och vi har ett svamp projekt och vi undrar vad detta kan vara för svamp: Den är svart och skivling. Vi hittade den vid vattnet. Där var det fuktigt. Vi vill JÄTTE gärna veta vad det är för svamp. Vi har frågat lärarna och dom vet inte heller vad det kan vara för svamp. Hoppas nån kan svara!
M.V.H
Josefina och Tina klass 6. Lillpiteskola!
Hej, undrar om nån vet hur mycket bequrel det finns i svampen och var i landet är värdena som högst?
Jag har plockat sillkremlor - är i princip helt säker. De är röda, med rött på foten och luktar skaldjur. Nu är problemet det att jag även fick med några andra skarpa kremlor (det brände länge på tungan) i korgen, som hade samma kännetecken, förutom att de inte luktade skaldjur. Exakt samma färg och storlek.
Vad kan detta varit för kremla? De växte också i samma miljö.
Jag har torkat min kremlor men är rädd att nÃ¥gon skarp kommit med av misstag. Kommer den skarpa smaken Ã...mer…
Idag har jag köpt och provat en ny billig (ca 500 kr)torkapparat av märke Severin (http://www.joffe.se/svamptork.htm). Enligt bruksanvisningen skall det gå att torka svamp i den. Den saknar termostat och temperaturen går upp till 70 grader. Den torde därmed vara totalt oanvändbar för svamptorkning om man inte vill ha kokt svamp.
Tomas Hedén
Undrar vad som gör en kremla till en kremla och hur den lättast känns igen.
Jag vet att det finns massor av olika sorter men dom har säkert någon gemensam nämnare.
Tror det finns massvis med sillkremlor i “min” skog men vÃ¥gar inte prova.
Har plockat en massa svamp idag. På ängs/gräsmark i södra Skåne, de flesta vid ett ridspår med torv. Har dock inte lyckats identifiera alla. Trots att vissa ser rätt speciella ut. Tänker ju självklart inte äta dem men hade varit intressant om nån kan identifiera några till mig.
1) Skivling, gul-orange hatt med grå-grönt ytterst, rätt platt hatt, ca 5cm i diameter. ljus neon gul-grön färg på skivot och fot. Fotens längd ca 6cm, låg platt mot marken.
2) Liknar en streckmusse…mer…
Hej.
Börjar med följande: Den enda svampen som jag känner igen är kantarell som sÃ¥ mÃ¥nga andra gör. Däremot verkar det inte som om jag vet riktigt var jag skall hitta den i min “nya” skog. Hur skall det se ut för bästa utfall?
Nästa fråga:
NÃ¥gon som känner till om det finns nÃ¥gon “svampletarkurs” nÃ¥gonstans i SkÃ¥ne gärna NV skÃ¥ne. Har sökt men ej lyckats hitta nÃ¥got ännu. Eller om det finns nÃ¥gon som skulle kunna ge mej en “privat” kurs kanske.
Hoppas på hjälp.
Mvh
Affe
Hej! Vi är två tjejer från klass 6 i Lillpite skola. Och vi har ett svamp projekt och vi undrar vad detta kan vara för svamp: Den är svart och skivling. Vi hittade den vid vattnet. Där var det fuktigt. Vi vill JÄTTE gärna veta vad det är för svamp. Vi har frågat lärarna och dom vet inte heller vad det kan vara för svamp. Hoppas nån kan svara!
M.V.H
Josefina och Tina klass 6. Lillpiteskola!
Ska det inte gå att torka trattkantareller i varmluftsugn? Har provat nu och dom blev svart, Kan jag haft för hög temperatur (ca 75 grader)!? Går det att använda dom jag torkat?
Hej, jag älskar att plocka svamp och plockar i huvudsak kantareller, smörsopp, karl-johan, taggsvamp och fårticka. Men det tråkiga är att jag får lämna bort svampen för jag kan inte äta den själv. Jag får så ont i magen när jag äter svamp. Är det någon som vet varför det blir så? Är det vanligt att inte tåla svamp?
Snälla Bengt Sändh(Sandh), skriv mer om de “ovanliga” svampar du gjorde förr! Roliga sägningar behövs i dessa tider!
Hittade en fin blomkålssvamp. Men den hade en besk eftersmak. Vad kan det bero på? Var den för gammal eller ska de smaka så????
Sillkremlan lovordas ofta, och jag skulle vilja lära mig hur man hittar fler av denna delikates. Har därför nÃ¥gra frÃ¥gor när det gäller sillkremlor i StockholmsomrÃ¥det. Var(miljö, skogstyp) och vilka sillkremlor kan man finna i Stockholmstrakten. Enligt Nya Svampboken kan man finna Sillkremla, Eksillkremla och Olivsillkremla i StockholmsomrÃ¥det. Själv har jag bara funnit Eksillkremlan (nÃ¥gra fÃ¥). Är den vanligast och ska man söka i “ekskogarna”. Enligt mÃ¥nga böcker fÃ¥r man kän…mer…