Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Vi har varit ute i skogen i helgen.Och nu undrar vi vad vi har hittat för svamp?Den växer i klasar oftast vid stubbar.Toppen är rund på dom små svamparna.ovanpå lite prickig och färgen är gul-brun och mörkare i mitten.Ser ut som någon har hällt kanel i mitten av svampen.Undersisan består av skiver.Den har en lite krage.Foten är smal och lite ljusbrun.Växer i massor på ett ställe.
har varit i skogen och hittat en trädsvamp. tyvärr kan jag ej identifiera den och skulle därför vara tacksam över tips var man kan leta efter just trädsvampar+bild på dom. tack på förhand//cecilia
jag ska göra ett radioreportage om svamp. Är det någon som vet något om sagoberättelser eller liknande där svampar dyker upp och vad det är för svampar och deras effekter. Är någon verklighetsbaserad? vilken är den lustigaste svampsagan?
Planterade om alla mina krukväxter (benjaminfikus, palmer, paraplyaralia osv) i nyköpt blomjord i våras.
Har upptäckt under hela sommaren att ljusula svampar skjuter upp ur blomjorden.
De är långa och smala (gängliga).
När jag drar upp dem avsöndras ett litet fint pulver från dem.
VAD är det här för svampar???? Är dom farliga för mina växter?
Har ännu inte märkt NÅGON förändring på växterna.
Mycket nyfiken…
Jag har, vad jag tror, hittat många exemplar av Grågrön trattskivling (Clitocybe odora). Enligt Cortin “Svampar i färg” är den tvåstjärnig och ätlig. Luktar gudomligt gott! Har någon prövat den?
Hittade idag (2/9-03) en stor krusig blomkålssvamp, som hunnit bli lite ljusbrun.Det var ca.15 år sedan sist och detta är iStockholmstrakten. Fantastisk svamp!!
Hittade för några år sedan en plats med grå, krusiga små kantareller i norra östergötland. Plockade, torkade och åt utan att tänka mig för, men fick senare veta att det nog varit bättre att låta bli, eftersom den enligt uppgift skulle vara sällsynt. Hur vanlig/ovanlig är den? Är den rentav utrotningshotad?Vill veta, mest för samvetets skull.
Hittade idag en strävsopp som var alldeles vit. Inte bara på tofsarna på foten utan även rör och hatthud. Den växte tillsammans med asp varför jag undrar om det kan vara nån albinoform av aspsopp? Är det någon som vet?
vad heter värdens största
Hittade en ståtlig sopp ute i markerna men när jag försökte leta rätt på det exakta namnet blev jag förbryllad.
Soppen är ca 25cm hög, mellanbrun hatt(20 cm i diameter) med gula, långa rör(ca 2, 5cm)som minskar i längd närmast hatten. När man bryter hatten _rodnar_ köttet betydligt, rören är dock oförändrade. Hattköttet behåller oförändrat sin rosa färg även efter en längre stund.
Foten är avsmalnande mot hatten, vit vid basen och ljusbrun högre upp med en antyda…mer…
Hej, jag undrar bara om jätteröksvamp är bra att torka?
Kom just hem med fasta och fina sådana.
Jag undrar om den kan förväxlas med någon annan…enligt svampguidens foto och fakta här är den identisk men…
Maken o jag var ute i gammal, mossig granskog igår. Hittade, vad jag trodde var trattkantarell men svärmor påstår att det inte är det. Svampen är ca 5-6 cm hög, har gulaktig, ihålig fot, tydliga åsar på undersidan. Hatten är dock inte så mörkt brun som jag sett på bilder utan mer åt beige-grå-brun hållet och bildar en “tratt” ner i foten. Den är INTE slemmig. Ca 3-4 cm i diameter.
Någon som har en aning om vad det är? Tacksam för svar. Ska tillägga att svamparna växte i kl…mer…
Hej på er.
I helgen var jag ute och plockade lite grand. Hittade en härligt doftande svamp, men vad var det?
Den var lite oansenlig, något åt vaxskivlingshållet. kanske 4 cm i diameter. , vit på fot och skivor, gulbrunskiftande (?) på ovansidan. Växte i blandskog med barrträdsövervikt, i mossa, ganska fuktigt. Det fanns flera runt omkring.
Jag åt den inte (jag är inte tokig) men den luktade så starkt och gott av bittermandelolja så jag skulle vilja veta vad det var för något…mer…
Har hittat en mängd fjälliga taggsvampar i varierande storlekar. Enl svampguiden är uppfattningarna om smaken varierande. Någon som har ett bra recept för vad man ska göra med dem?
Har hittat massor av fingersvampar. men de är inte vita utan gulaktiga. Är de ätbara? Finns det någon risk att de är giftiga???
Hej! Jag hittade mängder av Carl Johan i ett skogsparti nära en åker, stora och vackra annars, men varenda en hade en konstig gråvit beläggning på hatten, liknande mögelsvamp i syltburken. Vågade inte ta dem. Är det någon sjukdom eller vad?
Hej!
Jag är nybörjare på svampar och blev lite frågande över en svamp jag såg i dag.Den var kräm vit till färgen tjock trådig stam med en liten rund buglig hatt, övre delen av svampen “bugade” så mycket så att hatten vuxit fast i stammen.Stammen var delad på nåt ställe och det bildade en inåt “lock” När jag tittar på svampen får den mig att tänka på vispad grädde. Är det någon som vet vad detta är för svamp?
Hälsningar
Marie