Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Vilken är den optimala respektive högsta temperatur för att torka trattisar.
VAr i skogen för att se om det fanns något i skafferiet.Hittade en Mörkt Blågrön svamp med små prickar på hatten och en fin vit volangkappa nertill av hatten..vad är det för svamp..har letat i flera böcker men kan ej finna denna oerhört vackra men obekanta svamp.Svara gärna till min Mail
Var hittar jag svarta trumpeter i år?? Inte i Roslagen i alla fall. Alla “kända” ställen är snustorra och helt fria från svamp…
Idag hittade vi en del vanlig Sandsopp, men också en annan färgvariant. Den är fräknig på hatten men mer rödbruna fräknar. Rören är gulare och mer kantiga. Foten skiftar i rött på vissa ställen. Köttet är gulare men blånar precis som “vanlig” Sandsopp. Finns det någon som vet vad detta är?
jag undrar om det finns någon som hört namnet falsk kantarell?
Har hitintills alltid bara plockat kantareller i alla dess former.(helst gulingarna)
I går var jag ute i skogen, och det stod Karl Johan ÖVERALLT….kom således hem med ett lass.
Min fråga är, skall man ta bort de “gröna/gula” rören/skivlingarna, (som jag gjorde, och det var ett väldigt pyssel) eller kan de vara kvar vid tillagning?
Tacksam för svar…
skall ut i morgon igen(efter det att jag röstat förstås)
Hejsan! Jag ska ha ett föredrag om svamp. Jag har hittat massor av sidor som innehåller svampar! men problemet är de attt sidorna bara innehåller fakta om olika arter av svamp ja skulle vilja ha fakta om svampen i allmämmenhet! T.ex när svampen uppkom på jorden var den trivs bäst hur den sprids och lite sånt! om någon kan hjälpa mig med de blir ja väldigt tacksam!
Tack på förhand
Är väldigt förtjust i vanliga gula kantareller men vet ej var jag ska hitta dom här hemma i Jämtland. Någon som har förslag.
/Lisa
Då får väl jag slå ett slag för Landvetter Biblioteks svamputställning den 13 sep. Då kommer vi även att visa Svampfärgning på ullgarn. Välkomna allihop.
Idag hade vi utställning i biblioteket här i biblioteket. Vi hade sagt att vi skulle ha ung 30 sorter så att den inte blev för stor…. Det blev 95 st det är väldigt svårt att välja bort. Sen har vi ju en väldigt duktig svampexpert (obs inte jag) i Landvetter som hittar det mesta även i torka. Men det var väldigt roligt i alla fall.
Har hittat något som för mitt otränade öga ser ut som champinjoner med distinkt bläcklila skiftningar på. Lite skiftningar åt gult också. Knubbiga med kraftig fot och “slöja” (?) över skivorna (beiga?). Köttet är gulaktigt. Har inte för avsikt att äta dem, då jag tycker de “ser” giftiga ut med den lila färgen. Men tyckte de såg så speciella ut o skulle vilja veta vad det är. Någon som känner igen beskrivningen?
kan nån säga mig vart jag kan hitta slem svampar
Hej, finns det någon där ute som har ätit gyllensopp?
Jag har utökat min samling av svampböcker, läst den mycket intressanta
boken ” Svampstudier med mikroskop ” samt anskaffat ett stereomikroskop
och ett binokulärt mikroskop, men jag har inte hittat någon inköpskälla
för reagenser och lösningsmedel. Var kan man få tag på dylika ?
hej har hittat en svampring på ca 30meter i diameter, med jätte svampar.runt30cm låga ovala liknar äggsvampar, el läderboll är det någon som vet om några av dessa växer i ring?
Hej, har hittat enorma mängder stoltisar…
Hur konserverar jag dessa bäst?
Alla råd & knep är välkommna´...
Glömde att lämna e-postadress och telefonnummer.
christer.z@telia.com
tel. 033/ 29 15 86 eller 0705/ 31 74 60