Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 432 visningar
1 svar

Vad kan detta vara för svamp?

robda848

30 aug 2015 kl. 21:56

Är det någon sorts ticka?

0 311 visningar
4 svar

Rödgul trumpetsvamp på G!

Christer

29 aug 2015 kl. 23:03

Rapport från i dag lördag 29/8: Plockade nästan 5 kg rödgul trumpetsvamp på dryga 2 timmar i närheten av Borås. :-)

0 479 visningar
8 svar

Färgat med ärtröksvamp

gunhild i Kåddis

26 nov 2008 kl. 22:48

Inspirerad av tråden om ärtröksvamp letade jag fram några bilder från en tidigare färgkurs.
Dessa färger kommer alla från ärtröksvamp.

0 521 visningar
10 svar

Rapportfunktionen saknas!

Christer

20 aug 2015 kl. 22:32

Den utgör själva ryggraden på Svampguiden och är oerhört saknad. “Kommer inom kort” har man kunnat läsa under lååång tid men inget händer. Aldrig har begreppet “inom kort” känts så här långt. När blir den klar?

0 2308 visningar
4 svar

Om hur länge svamp ska koka

PH

28 aug 2015 kl. 00:00

Det står att mandelriskan ska koka länge i grädde, men jag undrar lite vad är länge? En halvtimme eller mer? Det kan väl inte vara timmar? Kan de koka för länge?
Väldigt tacksam för svar, mina svampar ligger nu i kylen
Jag har inte tidigare varken lagat eller hittat så många, bara provstekt några förra året

0 1578 visningar
18 svar

Fårticka...

Ola H

5 okt 2010 kl. 17:53

...är en underskattad matsvamp. Att den är underskattad beror till stor del på två saker.
1. Oriktigt hanterad blir den både illaluktande och illasmakande. Exempel på oriktig hantering är då transport i plastkasse och eller varm bil.

2 Namnet tilltalar inte mångas gastronomiska sinne.

Så, varför inte ge den en chans med ett nytt namn? Fårticka är ju vedertaget, men jag är övertygad om att saker kan anta nya namn om det nya bara är tilltalande och några börjar sprida det. Varf…mer…

0 298 visningar
2 svar

Entoloma ?

stuwes

29 aug 2015 kl. 22:11

Denna växte bland frodig kransmossa, dolomitberggrund, Masungsbyn, Torne lappmark.

0 906 visningar
1 svar

Brödticka?

Robert

29 aug 2015 kl. 20:59

Hej!
Är detta brödticka vi hittat? Fin smak, vacker svamp!

0 306 visningar
1 svar

Kommer kantarellerna igen efter att de torkat ihop av torka?

Johan

29 aug 2015 kl. 08:27

Jag hittade mycket små kantareller för några veckor sedan. Sedan kom torkan som :(
Kommer svamp som torkat i skogen att repa sig när regnet kommer?

0 772 visningar
1 svar

Svamp i Stadsskogen, Uppsala

JanAUppsala

28 aug 2015 kl. 01:28

Hälsa på hos Uppsala Svampklubb under Stadsskogens dag nu på söndag, 30 augusti.
Svamputställning med såväl vanliga som andra svampar kl. 11-15.
Guidade svamppromenader på c. 45 för allmänheten kl. 12 och 14.
Välkommen till vårt stånd på Marknadsgatan, nära/bakom vattentornet!

0 321 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Jannika

28 aug 2015 kl. 19:09

Jag hittade den här utanför mitt växthus, i gräset. Någon som vet vad det är? Bilderna är lite missvisande i färgen, den är nästan orange i köttet.

0 281 visningar
2 svar

Svamp vi inte sett förut.

annika a

28 aug 2015 kl. 16:54

Hittade den här svampen nu i augusti i blandskog i norra västmanland på gränsen mot dalarna.

0 212 visningar
0 svar

Goliatmusseron

GA

28 aug 2015 kl. 17:15

På tallhed i Norrbotten

0 369 visningar
0 svar

Goliatmusseron

GA

28 aug 2015 kl. 17:15

På tallhed i Norrbotten

0 284 visningar
1 svar

Vad är detta?

Fredrik

28 aug 2015 kl. 14:26

Den ser god ut, vad kan det vara

0 357 visningar
2 svar

en svamp i min gräsmatta

124Yttervik

26 aug 2015 kl. 10:53

vad är de för svampar som kommit i gräsmattan

0 914 visningar
15 svar

Rapporter

Ola Ramstedt

24 aug 2015 kl. 19:04

När kommer Rapporteringen att fungera? På ett ungefär.

0 417 visningar
1 svar

trattisarna har kommit.

ludde

27 aug 2015 kl. 22:35

Hej, har i mina svampmarker redan börjat komma trattisar har aldrig vart med om så här tidigt på året. Ovanligt eller vanligt?

0 412 visningar
1 svar

Saffransbullar

Rookie

27 aug 2015 kl. 16:17

Hejsan
Jag är en nybörjare på svampar och går som dom flesta och plockar kantareller, men då och då blir man nyfiken på andra arter. Detta är en svamp som jag snubblade över. Den liknar och känns som en saffransbulle och som syns på fotot så ser det ut som en bagare spillt ut ett lass på marken.
Den har ett ljust och fast kött,ljusgrå diskar, luktar väldigt svagt. Vågade dock inte ta ett smakprov.
Vad kan detta vara för något?

0 303 visningar
5 svar

Torrt i skogen?

Carin W.

21 aug 2015 kl. 12:48

Undrar om det år nån svamp i Skåne eller det är för torrt nu Carin

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone