Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 3239 visningar
5 svar

Torka röksvamp

mumrik

20 aug 2014 kl. 00:49

I Nya svampboken står det att röksvamp inte lämpar sig för konservering. Punkt. Nyfiken som jag är provade jag att torka en förra vecken. Idag åt jag upp den. Jag tycker Holmberg har väldigt fel.

Svampen blötte upp lika snabbt och lätt som den torkade och blev som stekt helt normal i konsistenen. Om den smakade annorlunda så var det inte till det sämre ivf. Önskar jag vetat detta förra sommarn när jag hittade en stor jätteröksvamp, för i frysen blev den onekligen ganska tris…mer…

0 806 visningar
11 svar

Tidigt för trattkantarell?

Helen, Västerhaninge

10 sep 2014 kl. 20:11

Jag är van att hitta trattkantareller från slutet av Sep, men har redan nu hittat en hel del - dock fortfarande små. Men en handfull blev det i alla fall. Ska titta till dem om ett par dagar o se om de inte har vuxit. :P
Men.. Är det inte väl tidigt för dem? Är det fler som hittat?
hittades i Västerhaninge, (strax söder om Stockholm för den som inte vet)

0 271 visningar
1 svar

spindling?

oskar 13år småland.

12 sep 2014 kl. 15:01

Den här spindlingen växte i mossa.Det fanns gran,björk och tall i närheten. Den växte nära en väg. Hela svampen var 10 cm. Hatten var runt 8cm. Går det att säga vilken art?

0 314 visningar
1 svar

Blomkålssvamp

Charlotte

12 sep 2014 kl. 15:38

Hej-
Var ute i skogen idag och hittade vad jag tror är 2 små blomkålssvampar men när jag kom hem och läste i svampboken så står det att dom ska ha en rätt tjock fot och svamparna jag hittade hade ingen fot utan satt rätt löst i mossan vid en tal. Är det någon annan svamp tro? Den största var kanske 10 cm bred och dom ser ut som blomkålssvamp.
Tacksam för hjälp.

0 279 visningar
1 svar

Vad är det för svamp ?

Bonni

12 sep 2014 kl. 14:48

Hej,

Vet någon vad är den här för svampen ?

0 402 visningar
4 svar

Någon Lepiota – eller??

Jan A, Uppsala

11 sep 2014 kl. 08:39

Hittade denna - med uppäten syster – bara foten kvar, i backe i den
bördiga vårmussebarrblandskogen.
Vet någon vad det är?  (Finns sparad ”på torken”.) Taxam för tips!

0 340 visningar
3 svar

Strumpspindling

Hans Rydberg

11 sep 2014 kl. 21:30

Hej, visst måste väl detta vara Cortinarius torvus, strumpspindling? Växte i gräsmatta med björk och hassel (inte bok) på tomt i stugområde.

0 293 visningar
1 svar

Vd är det för svamp ?

Bonni

12 sep 2014 kl. 14:42

Hej,

Vet någon vad är den här för svampen ?

0 318 visningar
2 svar

Blodriska?

Staffan

12 sep 2014 kl. 13:24

Hej

Jag är rätt säker på den här, men mitt förtroende försvinner snabbt om jag har fel.

Men detta måste väl ändå vara blodriska?

Hittad iblandad skog med björk, tall, ek, rönn och gran.

0 302 visningar
5 svar

Stolt fjällskivling?

Staffan

10 sep 2014 kl. 19:34

Hej

Är detta Stolt Fjällskivling eller nån kusin?

Är det bruna på skivorna något som blivit angripet = släng?

0 358 visningar
8 svar

Mer om rimskivling

Ragnhild, V-by

10 sep 2014 kl. 13:26

Alla rimskivlingar är inte så solklara. På denna, t ex, finns det inget gråaktigt område på puckeln. Märkligt nog kan man ana det på bilden. Har någon annan stött på detta?

0 347 visningar
4 svar

Lite hjälp med idientifiering.

A

11 sep 2014 kl. 23:31

Var ute med hunden idag och hittade lite roliga svampar och nu undrar jag om någon kan hjälpa mig identifiera dom.

Den första växer mer eller mindre överallt där jag bor. Tyvär tänkte jag inte på vilken sorts träd dom växte på.

0 429 visningar
3 svar

Olika Färger

Lars L

9 sep 2014 kl. 10:51

Nu finns dom i olika färger.

0 331 visningar
3 svar

Identifiera svamp

Morgan

11 sep 2014 kl. 20:31

Hej, har i princip enbart plockat kantarell, karl johan och taggsvamp. Aldrig plockat blodriskor innan men hittar en hel del ute i skogen. Så det är väll ett bra tillfälle att börja. Dom har ju gröna fläckar, finns det någon annan svamp som har det? Det är ju isf ett bra sätt att identifiera dom. Finns det fler bra sätt?

0 428 visningar
5 svar

Lite nybörjarhjälp

Robban

11 sep 2014 kl. 16:05

Hej, jag undrar om någon skulle kunna vara snäll och hjälpa mig med en extra identifiering av dessa svampar. På den första bilden vill jag försäkra mig om att alla är Karl-Johan? Så jag inte fått med någon gallsopp. Är det lätt att se??

På den andra tror jag att de flesta är tegelsopp men det är några som ser lite annorlunda ut, de som jag ringat in. Vad är det för sort? vad jag förstår så ska alla dessa som har det där grundutseendet var ätliga?

0 330 visningar
5 svar

Älvornas slott - vilken svampart?

ylvalo

11 sep 2014 kl. 13:48

-Det ser ut som en sån där svamp som älvorna bor i! sa barnet lyriskt.
-Den ser god ut, sa pappan våghalsigt.
-Den ser oidentifierad ut!!! sa mamman strängt.

Är det någon som vet vilken art detta är? Svampen växer kring en (tall?)stubbe i en björkhage. Gulbrun grundfärg med rödbrunt mönster på hatt och fotens nederdel, ljusgula skivor. Största svampens hattbredd är 18 cm.

0 389 visningar
3 svar

Vilken gräslevande?

H_G

11 sep 2014 kl. 19:37

Växte i stora mängder i gräsmattan, ihopgyttrad med synnerligt kraftig fot och frisk lukt.

0 315 visningar
3 svar

Annorlunda karljohan?

Stanislaw Nalepa

10 sep 2014 kl. 20:27

Hej!
Var ute idag och hittadeväldigt mycket karljohan. Hittade en ny plats, med en ganska annorlunda variant, bifogar bild. Foten är ibland tjockare neråt, men inte så mycket som den brukar var, ibland är den kraftig och nästan cylindrisk. Ovansidan är ganska ljus, nästan som kaffe med grädde, och lite sammetsaktig. Kan inte hitta någon bild på nätet som liknar den, så jag ställer frågan här. Är det någon underart? Den är väldigt tydligt annorlunda. Känns fastare, och röre…mer…

0 274 visningar
2 svar

Blodriska?

Micke

11 sep 2014 kl. 16:58

Är nästan säker på att detta är blodriskor men inte helt… Är jag på rätt spår? Någon som med säkerhet kan säga att dessa ej är giftiga?
Tack på förhand :)

0 435 visningar
1 svar

Ta tillvara blodriskor?

Gunilla

11 sep 2014 kl. 19:44

Hur tar ni tillvara blodriskor?
Torka eller förvälla och frysa in?

Jag kan inte äta upp alla direkt!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone