Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 584 visningar
2 svar

Lackticka

Monica

5 jan 2014 kl. 22:02

Skulle vilja maila någon en bild om detta är en Lackticka.
Tyvärr kan jag inte lägga upp den här och jag kan inte förminska den :(
Den är väldigt vacker i sin klara glansiga oxblodsfärg. Men nu?? I januari.

0 479 visningar
2 svar

fågelläte

Roland Svensson

6 jan 2014 kl. 10:19

Vi var ute i skogen igår och det fanns nästan ingen svamp, men vi hörde ett konstigt fågelläte. Stark signal. Ungefär som före en sprängning. Hördes på långt håll och upprepades med några få sekunder emellan. Höll på länge och flög sedan bort. Var så långt bort så vi fick aldrig syn på den. vad skulle det kunna vara.

0 217 visningar
0 svar

Pleurotus?

Crister

6 jan 2014 kl. 14:32

Denna mussling växer fram inne i en ca 25 år gammal lönnstubbe, nästan helt nedbruten, bara “skalet” kvar. Den störst fruktkroppen är ca 18 cm bred. Påminner något om Pleurotus, men jag tycker den avviker ganska klart från t.ex. blek ostronmussling resp. ostronmussling. Vilken kan det vara?

0 507 visningar
3 svar

ekskogen 2

Carl-Johan

2 jan 2014 kl. 17:02

Och så dessa:
Båda fanns i lite skuggigt läge bland hässlen. Röksvampen/tryffeln? blev jag fachinerad över.

0 510 visningar
3 svar

Jag undrar vidare - vad är detta??

anithaumeå

4 jan 2014 kl. 22:51

Nu kommer de sista frågetecknen

Tacksam för hjälp.

0 521 visningar
3 svar

Skivlingar på död ved

Caspar

4 jan 2014 kl. 23:25

Tacksam för hjälp med dessa.
Serie 1: på björkved, fjällig tofsskivling?
Serie 2: på mossbevuxen låga, inget förslag.

0 526 visningar
3 svar

Gott Nytt Svampår

Gunhild i Kåddis

3 jan 2014 kl. 20:42

länge sen jag var inne på Guiden. Vill önska alla ett Gott Nytt Svampår!

0 570 visningar
6 svar

Vad är det för något?

anithaumeå

4 jan 2014 kl. 15:55

Går igenom mina gamla svampbilder.

Kan ej komma ihåg vad dessa heter.
De är fotade 2009, så det har runnit en del vatten under broarna.

Tacksam för hjälp

0 728 visningar
4 svar

Vilken Cladonia?

Madde Småland

4 jan 2014 kl. 12:27

Var ute en sväng med hunden och hittade lite spännande saker. Bland annat denna lav. Går det att säga vilken det är utefter min bild? Växte på en stenmur. Det röda, är det att den blommar? Är det vanligt nu i januari?

Lägger även upp en annan bild.. Kan säga att jag blev väldigt förvånad över det fyndet. Ber om ursäkt för det lite dåliga kortet men pga regnet blev det snabbfotat.

Tack på förhand! :)

0 546 visningar
1 svar

Slöjskivling?

Kjetil

4 jan 2014 kl. 18:33

Hoppas på hjälp.

0 281 visningar
3 svar

Coriolopsis gallica?

Jonas, Schweiz

1 jan 2014 kl. 17:12

Denna svamp hittade jag idag på en gren av något lövträd (kanske bok). Undrar om det är C. gallica? Ovansidan var hårigt, porerna ganska stora och svampen ofta helt resupinat.

0 371 visningar
5 svar

ekskogen 1

Carl-Johan

2 jan 2014 kl. 16:58

Idag var jag ute i “mörkret” och hittade några intressanta. Båda på ekträd. Den bleka var stor, kan det vara svavelticka? Hittade delar som jag tror var oxtungsvamp nära denna.
Tuvan var tät med reltivt små svampar, dålig skärpa.

0 725 visningar
10 svar

Årets första

Jan A, Uppsala

1 jan 2014 kl. 19:00

svampskördspromenad; matsvamp och annat…
Först de årsförsta, goda förnasvamparna bland hästskit, tallkottar och blandade löv m.m.…

0 481 visningar
2 svar

Ticka på silvergran

Jonas, Schweiz

1 jan 2014 kl. 17:20

En resupinat ticka på en liggande stam av silvergran (Abies alba). Den var mycket seg och jag skulle ha kunnat dra av hela svampen med en gång. Jag vet att det är vällit svårt utan mikroskopiska karaktär, men kanske någon har en idé andå.

0 475 visningar
9 svar

Lilamussling

Ulla K

30 dec 2013 kl. 20:13

Kan detta vara en lilamussling? Ca 4 cm och ganska blåaktiga där de satt på en murken lindstock.

0 519 visningar
1 svar

Decembertickor del 2

Kjetil

2 jan 2014 kl. 08:06

Bild 7: zonticka?
Bild 8-9: kanske knölticka?

0 600 visningar
1 svar

Decembertickor del 1

Kjetil

1 jan 2014 kl. 18:35

Har funnits mycket fin svamp, speciellt tickor, den gångna december.
Jag har som novis fortfarande svårt att arta de flesta tickor och önskar hjälp med dessa.
Bild 1-3 alla zonticka?

0 680 visningar
0 svar

Dacrymyces?

Jonas, Schweiz

1 jan 2014 kl. 17:26

Kan detta vara en Dacrymyces eller är det kanske utan mikroskop omöjligt att avgöra? Växte på en mycket gammal stubbe. Tack för hjälp!

0 267 visningar
0 svar

Lentaria mucda?

Jonas, Schweiz

1 jan 2014 kl. 17:02

Undrar om det här kan vara Lentaria mucida? Den växte på en gammal granstam i skuggigt läge. Finns de förväxlingssvampar till den? I Pilze der Schweiz läser jag att den skall växa i symbios med alger?! Jag tänkte att mikroskopera svampen, men tappade dom ur handen när jag höll på att ramla i bäcken när jag tvättade skorna ;-)

0 272 visningar
0 svar

Med årets sista matsvamp

Lena M

31 dec 2013 kl. 18:13

önskar jag alla svampvänner, GOTT NYTT ÅR !

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone